Att man släppt på kraven i Märsta beror ju på att man samlat merparten av etanolbussarna där i o m avvecklingen av detta bränsle och att det i det nya avtalet som presenteras inom någon dag inte är något krav att hyra någon av dessa SL finansierade bussar, antagligen kommer merparten att skrotas om någon annan än Arriva tar hem kontraktet, några som är i bra skick kanske kan få "nya" dieselmotorer och leva vidare i Långtbortistan.
Att köpa in nya bussar till Norrort är ju egentligen inget problem om man vid ett tappt av kontraktet antingen har en garanti för att bussen följer kontraktet till nästa operatör eller om man har andra kontrakt där bussen kan disponeras.
Det är ju ett problem när man har ett stort antal SL finansierade bussar som man under en tid var nödgade att hyra, då vill man så långt som möjligt använda bussarna också så man får något för pengarna.
Det finns ju sedan vissa möjligheter att komma överens genom en minskad ersättning för de bussar som används trots att de passerat bäst före datum, sådant har ju gjorts förr men man måste som en känd VD senare Länsbolagschef en gång sa, frågan är om det är bättre att slippa amortera och betala räntor och istället betala reparationsnotor, bärgning och viten för inställda turer.
Att Keolis sedan tidigare har behandlats lite annorlunda i många avtal (alla dessa har väl löpt ut och upphandlats på nytt) är ju en eftergift som SL fick göra redan när man sålde sitt innehav i Busslink för att "sminka upp" objektet.