Skyltningen på SL linje 71

Startat av IvveRivve004, 26 januari 2022, 08:51:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Det är mer än 10 år sedan, och visst skulle det vara möjligt men skulle troligen kräva att det var som på den tiden att ha 12 meters bussar som enbart var låsta till den linjen, visserligen kör väl city ledbuss på samma sträcka, men känns ändå onödigt med så mycket parallelltrafik.

KollekLover

71:an började som högtrafiklinje mellan Slussen och Sickla Udde.
Något år senare förlängdes den till Normalmstorg i ena änden och Björknäs via järlaleden och värmdövägen, fortfarande bara högtrafik.

Efter ett par år kortades den av till att gå till Jarlaberg och Nacka Strand istället för Björknäs. Detta var för att ersätta linje 150 som gick emellan Jarlaberg och Gullmarsplan via Södra Hammarbyhamnen(Sjöstan) som lades ner. Linjen blev nu en heldagslinje mellan Slussen - Sickla Udde - Jarlaberg med turer i rusningen som fortsatte till Norrmalmstorg.

I och med Spårväg City blev Norrmalmstorg ersatt med Kungsträdgården för att några år senare bli avkortad till Slussen.

Har varit med om fulla bussar Norrmalmstorg/Kungsträdgården men jag kanske bara hade otur?

Bussmicke

Linje 71 till Björknäs har jag inget minne av av och den känns mer som en 400-linje än en innerstadslinje med tanke på hur lite Den går in i stan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: KollekLover skrivet 01 februari 2022, 18:49:24 PM
Har varit med om fulla bussar Norrmalmstorg/Kungsträdgården men jag kanske bara hade otur?

Ja om man hade oturen att rulla fram före en blåbuss, så var 12-metersbussarna vi hade på 71an fulla från start vid Norrmalmstorg.

Fredrik Gelin

Citat från: 846 skrivet 01 februari 2022, 15:35:50 PM
Visst vände 71:an vid Norrmalmstorg för kanske 10 år sedan? Det skulle väl vara ett bättre alternativ än att vända vid Glasbruksgatan som idag.
Norrmalmstorg är inget bra ställe att börja och sluta på såvida man inte spetsvänder.
Reglerar man där är sannolikheten stor att man står i vägen för innerstadslinjerna.
Hållplatsen på andra sidan torget är ju borta sedan länge.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Plus att hela sträckan mellan Slussen övre (Södermalmstorg) och Norrmalmstorg sannolikt hör till en av de mest störningskänsliga bitarna i hela innerstan... och Storstockholm överlag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman