Se tåget tvärnita – meter från bussen på spåret på Hisingen

Startat av BD, 30 januari 2024, 23:36:46 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

BD

"Det var nära en olycka tidigare idag. Jag vet inte vad som hände men tåget hann stanna som tur är, säger Jonatan Nord Ekfeldt på Västtrafiks störningsjour."

Ser märkligt ut.


Buss på spåret

Lars-Håkan_E

Eftersom bommen inte gick ner ordentligt bör tåget haft stopp i vägsignalen innan korsningen

zjbus

Nu igen, en liknande incident med en lastbil i Uddevalla som slutade med en våldsam kollision där lokföraren avled inträffade för c:a 2 veckor sedan: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lastbil-och-pendeltag-i-krock-i-uddevalla

roggek

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 januari 2024, 09:00:28 AMEftersom bommen inte gick ner ordentligt bör tåget haft stopp i vägsignalen innan korsningen

Nja, bussföraren borde nog syn, färgseende och hörseltestas... :o
Förringning med klockor och växelvist blinkade rött sken sker innan bommarna går ner...

Sambjo

Järnvägsövergången är identifierad av Trafikverket som farlig och de planerar att bygga bort den under de kommande åren

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trafikverket-farliga-jarnvagsovergangen-pa-hisingen-ska-bort

Fredrik Gelin

Är det enkel- eller dubbelspår vid korsningen?
Det kan ju vara så att ett tåg passerat och bommarna går upp innan nästa tåg kommer åt andra hållet, det har jag själv råkat ut för.
Men är det enkelspår faller ju det scenariot förstås.
Sedan är det ju som Lars-Håkan skriver så att tåget inte bör få klarsignalom bommarna inte gått ned.
Problemet i Uddevalla var väl delvis att lastbilssläpet var så lågt att bommarna gick ned över släpet och därför inte varnade lokföraren?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Jonas Gustafsson

Citat från: zjbus skrivet 31 januari 2024, 10:50:54 AMNu igen, en liknande incident med en lastbil i Uddevalla som slutade med en våldsam kollision där lokföraren avled inträffade för c:a 2 veckor sedan: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lastbil-och-pendeltag-i-krock-i-uddevalla

Och för ett par år sedan blev en ledbuss från Keolis skrot två järnvägsövergångar norrut från gårdagens incident på samma bana, då var det funktionsfel på bussen som tomkörde och föraren hade lämnat bussen. Ingen skadades.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Maven

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 februari 2024, 08:54:32 AMÄr det enkel- eller dubbelspår vid korsningen?
Det kan ju vara så att ett tåg passerat och bommarna går upp innan nästa tåg kommer åt andra hållet, det har jag själv råkat ut för.
Men är det enkelspår faller ju det scenariot förstås.

Det är enkelspår. Men stoppljusen mot vägtrafiken släcks ju inte förrän bommen gått upp helt, så dubbelspår ska inte innebära sämre säkerhet om vägtrafiken följer trafikreglerna.

joacimw

Borde man inte kunna dra in hållplatserna innan och efter tågövergången så man kan undvika att något väldigt allvarligt kan hända?

Ersa

Det allra märkligaste i detta aktuella klipp är väl ändå ätt föraren inte ens försökt lämna fordonet, utan håller på att mixtra med dörrknappar och försöker få rull på bussen.

Alex

Citat från: joacimw skrivet 01 februari 2024, 12:06:16 PMBorde man inte kunna dra in hållplatserna innan och efter tågövergången så man kan undvika att något väldigt allvarligt kan hända?
Det var inte länge sedan som linje 18 och 19 drogs om från att köra ut på motorvägen till att korsa järnvägen här för att trafikera hållplatsen Tingstadsvass. Tror att det är ett steg i utvecklingen av backaplan och ny station i brunnsbo.

Walter

Frågan är ju om det fanns fordon bakom bussen som hindrade att backa ut.

Men det är ju fritt framför, går bussen inte alls att köra vid dörrfel?
Men ja konstigt att inte föraren lämnat
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Nyare bussar går numera ofta inte alls att rulla om dörrar/nigning med dörrbromsar krånglar. Det går oftast inte heller att som förr slå av dörrkretsar för att nödflytta fordonet.

Bältes-Assar

Men varför skulle man behöva göra det? Det verkar otroligt att bussen plötsligt skulle ha fått dörrfel mitt på järnvägsövergången! Känns ju mer som att föraren fick panik när det började ringa i klockorna och öppnade dörrarna i stället för att gasa.

Vagnskada

I de moderna bussar jag använder och har använt har det alltid gått att stänga av dörrbromsarna. Men kunskapsnivån är väl generellt sett på en så låg nivå i branschen nu att det kanske inte hör till vanligheterna att förarna har koll på det.