En allt för vanlig syn

Startat av Zella, 05 februari 2008, 02:14:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

När jag ser skadegörelse så tänker jag på texterna i låten "Barn av vår tid" av Nationalteatern... (Bra låt).

När jag var i åren 13-18 så stod fritisgården öppen... biljard, pingis, bandy, simning, filmkväll, baka ja det fanns hur mycket som helst att göra... hur är det idag... mycket tråkig utveckling för dagens ungdomar... tar dom ut sin frustration... rop på hjälp med detta, sabotera inne i bussarna m.m...

Jag har sett värre nere i Askim

Gammlestadstorget hpl 6, 7, 11 mot C

Jonas M. Bobjörk

Va ere för offentlig byggnad nedanför? Ser ut som en sån i alla fall, men varför har man spånskivor för fönster?

Zella

Det är ett litet gatukök... spånskivan vet jag inget om...

Nico

#3

Citat från: Zella skrivet 05 februari 2008, 02:14:35 AMNär jag var i åren 13-18 så stod fritisgården öppen... biljard, pingis, bandy, simning, filmkväll, baka ja det fanns hur mycket som helst att göra... hur är det idag... mycket tråkig utveckling för dagens ungdomar... tar dom ut sin frustration... rop på hjälp med detta, sabotera inne i bussarna m.m...

Alltså återigen... varför är det så lätt att påstå att skadegörelse etc. är följder av samhällets begränsningar? Varför är det alltid någon annans fel och inte förövarens?

Själv tycker jag (vilket nog är välkänt nu) mest att det handlar om att folk vill ha något enkelt att skylla vissa av dagens problem på. Det är ju bara att gratulera de som förr hade nytta och utbyte av t.ex. fritidsgårdarna, men vi är nog många som även struntade ganska kapitalt i dessa utan att vi fick men för livet. Aktiviteterna som man kunde bedriva i egen regi var ändå många och varierande och personligen tycker jag att det nog är bättre om ens fantasi utmanas istället för att betalda fritidsledare ska hitta stimulans åt folk så att de inte ska gå bärsärk. Trots det så vart troligen inte majoriteten av oss fördenskull så frustrerade att vi slog sönder saker och vandaliserade i brist på inrättningar som fördelade sysselsättningar åt oss. Nu kan jag bara gissa, men dagens problem har nog mera att göra med bristen på ansvar (se där, återigen en av mina favoritkäpphästar) än frustration och att samhället ofta väljer att se åt andra hållet istället för att markera att man inte accepterar vissa saker. Om t.ex. en sönderslagen busskur kunde få leda till en veckas gratisarbete åt t.ex. parkförvaltningen så är jag övertygad om att man snart skulle lära sig detta med handlingar och konsekvenser. Slår man sönder busskurerna så byt ut dem mot något tåligare... har för mig Verspieder hade något snyggt exempel sista gången vi hade detta ämne uppe.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 12 februari 2008, 00:12:06 AM
Va ere för offentlig byggnad nedanför? Ser ut som en sån i alla fall, men varför har man spånskivor för fönster?


När rutorna krossats alltför många gånger och bytts mot nya tröttnar till slut ägaren och "installerar" plywoodskivor istället för riktiga fönster.  Den trista men samma "utvecklingen"
:'(  :'(  >:(

/B

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2008, 10:12:09 AM
Slår man sönder busskurerna så byt ut dem mot något tåligare... har för mig Verspieder hade något snyggt exempel sista gången vi hade detta ämne uppe.

Slå och sparka er trötta, barn. klo**rar ni på denna nya kur kommer vi med stora gråfärgburken och rollar över det dagen efter:





Bengt Jönsson

.. och bilderna är tagna i Umeås "problemområde".. ? :o
En liknande ljusgenomsläpplig gallervägg finns på några hållplatser längs en "buslinje" i Göteborg..
;D

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 16:30:29 PM
.. och bilderna är tagna i Umeås "problemområde".. ? :o
En liknande ljusgenomsläpplig gallervägg finns på några hållplatser längs en "buslinje" i Göteborg..
;D

Nej, faktum är att Tomtebo är ett gemytligt villaområde. Det här är hur alla kommunens egna busskurer ser ut. På de mest beresta hållplatserna har ClearChannel avtal om att sköta och helt bekosta reklamglaskurer, men dessa är det ju ingen större vits att placera längst ut på linjerna i skogen flera km från centrum och universitetet. Så ute i ytterområdena blir det metall oavsett om det är "svensk förort" (hyreshus i betong), eller "american suburb" (lyxigt villaområde a'la Desperate Housewifes).

Wolfie

Nu är det väl så att ungarna i de fina områdena är nästan lika duktiga på att förstöra, kanske ännu bättre för de har ju ingen arbetslös förälder hemma som kan ta hand om dem. (Mycket generaliserat!)

Ersa

Jämförelsebild. Den förra kuren stod upprätt t.o.m efter att något större fordon (har för mig att det var en bygglastbil) tryckt till den under den förra halkperioden:


Cero

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2008, 10:12:09 AM
Alltså återigen... varför är det så lätt att påstå att skadegörelse etc. är följder av samhällets begränsningar? Varför är det alltid någon annans fel och inte förövarens?


Som vanligt i den här frågan delar jag din uppfattning till 100%. Lösningen på problemet stavas föräldrar och familj som kan ge barnen grundläggande vettiga värderingar, ansvarstagande och empati. Nu har ju politikerna ända sedan 70-talet arbetat för att avskaffa familjen i det svenska samhället och det är numera stat och kommun som uppfostrar de flesta barnen, förutom några av oss insnöade som försöker göra det själva. Det är väl bara en tidsfråga innan barnstugorna får nummer likt gamla Sovjet.

För att få ordning på problemet måste familjen återskapas och (tvingas) ta ansvar för sig själv och sin avkomma. Och för alla som tycker familjen i gammal traditionell stil är förlegad kan den faktiskt se ut hur som helst. Det viktiga är att den finns där.

Bengt Jönsson

Citat från: Cero skrivet 22 februari 2008, 09:47:52 AM
Som vanligt i den här frågan delar jag din uppfattning till 100%. Lösningen på problemet stavas föräldrar och familj som kan ge barnen grundläggande vettiga värderingar, ansvarstagande och empati. Nu har ju politikerna ända sedan 70-talet arbetat för att avskaffa familjen i det svenska samhället och det är numera stat och kommun som uppfostrar de flesta barnen, förutom några av oss insnöade som försöker göra det själva. Det är väl bara en tidsfråga innan barnstugorna får nummer likt gamla Sovjet.

För att få ordning på problemet måste familjen återskapas och (tvingas) ta ansvar för sig själv och sin avkomma. Och för alla som tycker familjen i gammal traditionell stil är förlegad kan den faktiskt se ut hur som helst. Det viktiga är att den finns där.

Instämmer jakande med föregående inlägg till 100%!
Föräldrarna och skolan har ansvar för att lära [ongarna] att inte förstöra, kladda, skära sönder, trasha, klo**ra mm  För att nu inte tala om att ha sina oknutna jympaskor upplagda på motstående säte utan att ha något papper eller tidning under dem.

/Bengt

Johan B

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 februari 2008, 12:31:06 PM
Instämmer jakande med föregående inlägg till 100%!
Föräldrarna och skolan har ansvar för att lära [ongarna] att inte förstöra, kladda, skära sönder, trasha, klo**ra mm  För att nu inte tala om att ha sina oknutna jympaskor upplagda på motstående säte utan att ha något papper eller tidning under dem.

/Bengt

Det skall inte läggas upp några skor, vare sig de är knutna eller ej på några säten ens med tidning under. Sätena är till för att sitta på, fötterna hör hemma på golvet. Detta otyg med att lägga upp fötterna i inredningen bör stävjas å det snaraste. Varför inte utrusta biljettkontrollanterna med en bunt färdigtryckta städkvitton så blir det nog ändring...