Swebus säljs till FlixBus

Startat av Sundås, 02 maj 2018, 11:05:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Sett att Stefans buss kör skoltrafik med o vill minnas man gjorde det innan man började för flix
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

När tar Flixbuss över Swebus Express? Ännu står det att de ingår i Nobinakocernen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juni 2018, 00:05:33 AM
När tar Flixbuss över Swebus Express? Ännu står det att de ingår i Nobinakocernen.

I den länkade artikeln i första inlägget står det:
"Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna."

Så man får väl anta att alla kommande förändringar sker stegvis under denna niomånadersperiod.

Bussmicke

Tillhandahålla tjänster är väl en sak, övertagande av bolag som ägare en annan sak tänker jag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Rent juridiskt och ägandemässigt behöver man ju bara ersätta Nobinatexten ovanför framdörr och förarfönster med Flixbus-dekaler. Och jag antar att man har dessa nio månader på sig även för detta.

Ägandemässigt är väl Swebus Express AB redan sålt till FlixBus?

Bussmicke

Det sägs ju det, sist jag kollade alla bolag och Solidinfo ingick de fortfarande i Nobinakoncernen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bosnausrcu

Hursomhelst så är allt detta inget som gillas av Swebus Express anställda. De flesta jag hört om söker sig redan till nåt annat jobb, inte minst lastbil. Detta för att de som företrädde Flixbuss hittills var riktiga rövarföretag med dåligt rykte på alla möjliga sätt. Inget bra att företag med ett sånt rykte tar över och står för största andel av denna marknad


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mittlinje

Citat från: bosnausrcu skrivet 22 juni 2018, 22:54:27 PM
Hursomhelst så är allt detta inget som gillas av Swebus Express anställda. De flesta jag hört om söker sig redan till nåt annat jobb, inte minst lastbil. Detta för att de som företrädde Flixbuss hittills var riktiga rövarföretag med dåligt rykte på alla möjliga sätt. Inget bra att företag med ett sånt rykte tar över och står för största andel av denna marknad

Nu arbetar jag varken på Stefans Buss eller Wärnelius Buss som kör idag eller på Bergkvarabuss som kört tidigare, men reagerar på att du kallar dem alla för rövarföretag. Eftersom vi alla är individer och har olika behov/önskemål  så kan jag förmedla att vissa tycker om att arbeta på ett företag, andra på ett annat och de som inte passar in tycker att företaget är skit men upptäcker snart att gräset inte är grönare på andra sidan.

Med många år av erfarenhet finns det också dåliga chaufförer och säkert även så på Swebus Express, dock undviker vi att peka ut dem här och det tycker jag är positivt. Dock vill jag ge mitt omdöme om den som skrivit ovanstående som citerats - hoppas du försvinner från branschen och det omgående. Mitt önskemål baserar jag på att så kritiska skribenter likt ovan oftast saknar riktig bakgrundsinformation, särskilt när det enbart handlar om att vid sitt första inlägg handlar om att sprida skit.

mittlinje

#38
Några har bra koll på ekonomi på denna sida, d v s kan utläsa bland annat årsredovisningar med mera. Hoppas på era reflektioner.

Flixbus har köpt Swebus men hur mår dagens samarbetspartners, d v s Stefans Buss och Wärnelius Buss? Bergkvarabuss hoppade av på grund av att trafiken inte gav den avkastning man önskade, en koncern med god ekonomi.

Det systemet Flixbus erbjuder innebär att man delar på intäkter/utgifter och Flixbus styr (?) säkert biljettpriser vilket innebär att ovanstående företag troligen måste utföra trafik som i dagsläget är negativ. Flixbus i sig själv har tyska ägare men bakom dem står förmodligen starka amerikanska investerare med miljardbelopp i kassan, vilka är beredda att investera med förlust tills man slagit ut konkurenter.

De svenska företag som ger sig in i denna affär måste ha långsiktig tanke. Kommer köpet av Swebus påverka deras verksamhet genom konkurens från Flixbus? För trots allt - Swebus har en stark trafik mellan Stockholm och Göteborg, kommer man utagera sina "egna entreprenörer" på denna sträcka? Ovan var några frågor, det kommer säkert fler.

CW66

Varför är man ständigt negativ mot Flixbus egentligen? Är det för att det är nytt och alla andra sjusovare som aldrig förnyar sig får lite konkurrens. Och bara för att det är nytt skall man inte kunna köra med plus utan MÅSTE ha en stämpel att köra med förlust för att konkurrera ut alla andra. Lite löjligt snack är det allt tycker åtminstone jag.

Hur var det med Swebus som alla verkar hålla om ryggen när de startade sin expressbusstrafik? Var det för att dumpa priserna och konkurrera ut allt annat som fanns, och därmed vara tvingade till att köra med förlust?

Jag tror såhär - jag ser lite till logiken. Flixbus har vuxit sig väldigt starka på kontinenten. Visst...där finns fler passagerare och blabla...men är inte alltid utbudet anpassat till tillgången, så även där som här?
Varför kör så oerhört många företag för Flixbus om de nu MÅSTE gå med förlust och minus? Det faller på sin egen orimlighet, tycker åtminstone jag.
Visst - det kanske inte går så oerhört mycket plus med guldkalvar som springer på åkrarna - men minus??
Jag tror att bussföretagen i Sverige är vana vid en något högre prissättning än vad man har ute på kontinenten, och vi lever fortfarande i EU vare sig vi vill det eller inte, så några höga vinster kan man nog inte räkna med inom bussbranschen, även om det finns bussföretag som tror det vad jag förstått...

Bergkvarabuss drog ju sig ur för att de inte tjänade tillräckligt mycket på det och man ville ha mer, och trädde då tillbaka. Stefans buss har egna bussar och därmed en högre kostnad att bära, medan Wärnelius leasar bussarna av Flixbus och därmed kanske har en lite lägre kostnad och kan få mer marginal på det. Det är vad jag TROR - utan att för den skull ha granskat ekonomin - bara lite logiskt tänkande...

Flixbus köper ofta in bussar för sina miljarders miljarder som "mittlinje" verkar tro att dom har - för att sedan leasa ut bussarna till företagen som kör trafiken. Ett delat ansvar, en delad kostnad.
Första tiden (osäker på om det är första året eller längre) så får man ekonomiskt stöd för som uppstartsbidrag, sedan får man en viss del av intäkterna. Klart Flixbus måste ha en del de också för att driva planering, tidtabeller, hemsidor, prissättning, leasingavtal på bussar, inköp etc etc etc.

Jag tror nog att konkurrens är sunt. Swebus har ju haft en förmåga att totalhaverera sin trafik till förmån för bara de tyngsta linjerna som de tjänar pengar på - och det är naturligt. Har man höga priser (ofta högre än flyget) så får man heller inga resenärer så det täcker. Utbud anpassat efter efterfrågan - åter igen.

Varför skulle Flixbus jobba annorlunda? Varför måste de vara sämre bara för att de är nya?

mittlinje

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 juli 2018, 11:24:59 AM
Varför skulle Flixbus jobba annorlunda? Varför måste de vara sämre bara för att de är nya?

Flixbus köper ofta in bussar för sina miljarders miljarder som "mittlinje" verkar tro att dom har

Är detta jag också undrar över även om jag uttryckt det annorlunda. För egen del har jag inget mot Flixbus utan känner igen orosmomenten som de flesta får likt varje gång någon ny, oavsett etablerad eller ej, vinner en upphandling. Målsättningen med att vinna trafik är att förbättra, inte försämra - även om det finns ekonomisk grund bakom.

Gällande min tro, även om det är orelevant här  ::), så skall det finnas stark miljardinvesterare bakom, enligt de uppgifter jag fått. Hurvida detta är stämmer eller inte får var och en själv bedömma, detta då jag inte redovisar varifrån jag fått uppgiften.

Ulf Berlin

Grunden till tankarna runt Flixbuss är väl att det är en utländsk ägare och då(underförstått)att dom
kan komma att köra sin trafik med utländsk personal.../Ulf

CW66

Jovisst....men vakna - vi har varit med i EU sedan flera år och regler och lagar är sådant utformade att hela vitsen är rörlighet mellan arbetsmarknaderna mellan länderna - bra eller dåligt - det är faktum helt enkelt.

Dock skall sägas att man kontrakterar svenska bolag till de inrikeslinjer som går och därmed med svenska löner och avtal.
Nu finns en del turer som tycks köras med utländska (tyskregistrerade) bussar, antagligen för merutnyttjande, och även de som kommer från annat land och kör in eller ut ur Sverige är utländska - ganska naturligt.

Sluta vara så rädda för konkurrens - Swebus borde för länge sedan vaknat till och gjort något för att behålla sig själva om nu folk tycker dom är så bra. Fler linjer, fler turer, bra priser...DET hade nog lockat och gjort saken bättre än färre linjer, nerläggningar, färre turer, borttagning av direktturer så man får sitta o åka in om alla städer om man åker längre, prissättningar som är helt horribla - bussen som tar ett antal timmar mer än flyget Stockholm-Göteborg skall väl knappast vara flera hundra kronor dyrare?, bara roliga och vinstrivande uppdrag som kul festivaler och arrangemang att köra till istället för att satsa på sitt grunduppdrag.

nja..jag till skillnad från många här...är knappast väl inställd till Swebus och tycker det var bara bra att Flixbus köpte och förhoppningsvis raderar ut fläcken på kartan i höst och ger resenärerna en fjärrbusstrafik som både håller prismässigt och konkurrenskraftigt.

Carl Eric

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2018, 13:55:11 PM
Grunden till tankarna runt Flixbuss är väl att det är en utländsk ägare och då(underförstått)att dom
kan komma att köra sin trafik med utländsk personal.../Ulf

Dock har ju Flixbus varit tydliga med från början att linjerna i Sverige kommer att köras av svenska företag (som således har chaufförer anställda i Sverige).
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 17 juli 2018, 14:40:31 PM
Dock har ju Flixbus varit tydliga med från början att linjerna i Sverige kommer att köras av svenska företag (som således har chaufförer anställda i Sverige).

Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?