Slut med Omnilink i Borås

Startat av Bernt Talbrant, 24 mars 2023, 18:59:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Nu tycks de sista Scania Omnilink II ha gjort sitt i Borås. Ursprunglig nummerserie Nobina 2311-2320 (f d BL 058-067) där 2311 varit avställd och reservdelsförråd en längre tid. Efter att ha tagits ur trafik allteftersom under vintern var så vitt jag vet 2316 sista fordon i linjetrafik och detta i måndags den 20 mars då den gick på linje 7. Nu är 2313-2316 uppställda lite vid sidan om på Nobinas depå där de övriga stått innan de körts till Skrotfrag i Agnesberg. De har blivit övertaliga i samband med att de f d boråsarna 3700-3704 tillsammans med 3753 och 3754 flyttats från Trollhättan under vintern. De sista kunde tas ur trafik nu när de övriga f d boråsarna 3705-3708 börjat komma i trafik här efter flytt från Skövde. 3705 är ännu skriven i Skövde medan 3706 och 3708 setts i trafik i Borås idag fredag. Även en MAN A21, 2321, har ställts av och överförts till Nobina Fleet nu i mars. De tre bussarna 2321-2323 (f d BL 089-091) är bara några månader nyare än Omnilinkarna men av årsmodell 2011 medan Scaniorna var av modell 2010.

Bussmicke

OT: Såg BYD ledbuss 3924 på linje 8 i fredags, aldrig sett det innan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

På linje 8 har det gått ledbuss, ofta BYD, i ett omlopp, åtminstone på eftermiddagarna, sedan något år. BYD har på senare tid även setts på linje 1 i något omlopp.

Bussmicke

Okej jag trodde jag hade sett något ovanligt

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Apropå på BYD så brukar de användas även på linje 3 på helger.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Ser man på. Jagf var visserligen i Borås förra lördagen men bara på restaurang Thai Silk.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Va,åkte du ingen buss i staden ???/Ulf

Bussmicke

Nej. På fredagen var jag i Borås från 14-tiden fram till 17 och primärt fotade bussarna på linje 100. Lördagen var bara restaurangbesök. Tanken var att besöka Borås mer på lördagen men det blev Gislaved istället.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citywidemannen i Finland

#8
Kommer månne Omnilinkarnas mängd att minska i Sverige även nästa, kommande sommar? undrar hur länge modellen kommer ännu att finnas på svenska vägarna, på tanke på modellens ålder. Själv kommer jag iaf att sakna dom när dom alla har försvunnit.  :'(

Gano

Nobina Helsingborg rustade nyligen upp sina OmniLink (2012) plus fick ett tillskott östgötar. Är väl drygt 60 i trafik. Cirka 6-7 stycken av de ursprungliga som fanns i Skåne har dock redan skrotats.

En förare påstod härommånaden när bussen gick sönder att det skulle komma nytt från mars-september nästa år. Om det sedan stämmer låter jag vara osagt.

Citywidemannen i Finland

Råkar någon ha någon noggrann information över att hur många individer av Omnilink II-modellen det finns just nu kvar i Sveriges register?

Walter

Den bästa källan är utan tvekan SBH även om den inte är fullt uppdaterad på alla individer så kan du kolla fordonsregister för att få veta om de är i trafik etc
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Citywidemannen i Finland

#12
Tackar. Var just och kollade denna sida, och enligt Svensk busshistoria har det allt som allt registrerats 1 088 stycken Scania Omnilink II-bussar, varav en stor del visar antigen röd eller gul boll, vilket betyder att dessa är redan borttagna ur trafiken. Men som tur så finns där även massor med individer med grön boll, vilket betyder att dessa fortfarande är i bruk. Försökte räkna alla individer med grön boll, men när det fanns så massor av dessa kvar, och när man måste byta sida flera gånger om man vill räkna alla, så orkade jag inte längre räkna mera, men som tur finns det ännu massor av denna modell kvar på svenska väger, och hoppas att det kommer även att finnas massor efter nästa sommar.  ;)  :D

Jag gillar nog mycket Omnilink-modellen, och jag brukar alltid ta en åktur med flera indiver när jag är på kryssning i Stockholm, såväl med korta-, boggi- samt ledvagnar. Tyvärr har vi nästan inga Omnilink här i Finland, endast några enstaka importerade individer från Sverige och Norge, men inga fler än dessa. Vet ej varför...  ::)  ::)  ::) 

Citywidemannen i Finland

Om lite över 1 år, när Nobina tar över en stor del av Keolis nuvarande trafik i Stockholm, kommer antagligen mängden av Omnilink-modellen att minska radikalt i svenskt register. Men hoppas att modellen inte försvinner ännu helt och hållet.