Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 22 maj 2019, 18:48:00 PM

Titel: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
Skrivet av: homer skrivet 22 maj 2019, 18:48:00 PM
https://www.bussmagasinet.se/2019/05/dyrare-drivmedel-far-kalmar-att-dra-i-nodbromsen/


CitatKalmar Länstrafik, KLT, drar i nödbromsen och gör nerdragningar i trafiken under pågående trafikår. Anledningen är att drivmedelspriserna har ökat oväntat mycket

Är detta verkligen hela sanningen? KLT hade mycket specialkrav i sin upphandling och fick mycket kritik, har de helt enkelt blivit för dyrt att driva busstrafik? kommer vi få se fler nerdragningar runt om i landet?
Titel: SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 22 maj 2019, 20:28:18 PM
Säkerligen.
Östgötatrafiken har ju t ex dragit in ett flertal av"pyttelinjerna"ute på landsorten.../Ulf
Titel: SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
Skrivet av: Ersa skrivet 22 maj 2019, 22:48:46 PM
Kanske inte hela sanningen, men säkert en bra bit av den. Bränslet indexuppräknas väl, och det finns mig veterligen inga skattelättnader att få för trafikutövarna som kör nyttotrafik. Därmed blir avtalen mycket dyrare för huvudmännen om bränslepriserna stiger alltför fort.
Titel: SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
Skrivet av: Sundås skrivet 13 juni 2019, 09:45:13 AM
KLT har ställt detaljkravet att det ska vara HVO och biogas, vilket gör att skifte till t.ex. RME inte är tillåtet enligt avtal. Så lite har de satt sig själva i situationen.