Trafikbilder på nya GS-stombussar

Startat av Jonas Gustafsson, 07 juni 2007, 22:11:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Då ska jag äntligen börja visa bilder igen!
Jag har som sagt saknat internetkoppling ett tag, och när jag vl fått tillbaka denna har tiden att redigera och lägga upp foton saknats. Se i min signatur vad jag jobbar med och fundera på vilken tid på året det är så förstår ni att jag haft en del att göra...

För två veckor sedan började de första nya stombussarna i serien 956-970 synas i trafik.
Här är tre som var ute och rullade den 24 maj. Tyvärr har jag inte lyckats ta speciellt skarpa bilder i det besvärliga duggregnet.







//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Milan

Jättetrevligt Jonas!

När jag var i Göteborg en snabb sväng i söndags, fick jag syn på två stycken. Blev alltid lurad och tänkte  - Åh! Stombussen. Men efter en noggrann titt - FEL! :)

//Milan

S Svensson

Har nyligen åkt med 930 som numera har nya färgen,dvs stombussfärgen. Vidare sågs 903,907?,samt några från 910-915. Vi får se vilka i serien 901-916 som blir kvar.

Bussmicke

Jasså 930 är omlackad, trevligt.
Säg till om du ser fler.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Trevliga bilder, trots regnet!

Passar på att ställa en fråga också: Vad betyder den orangea färgen på mittdörrarna?

Jonas Gustafsson

Handikappvänlig in- och utgång.
Markeringen finns på alla nyare Västtrafikbussar som har anledning att ha den.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

christianm

OK, men vad skiljer då den dörren från de andra på de här bussarna? Rullstolsramp?

S Svensson

Något liknande Ja. Tanken är att markera var det är handikappvänligt att gå på. Men det går inte att ta ombord en tung motordriven rullstol.

Även 928 finns ommålad. Men 932 går kvar i VT blå färg.
Nya stombusslinjen skall ju börja i sommar. SSn

S Svensson

I dag 28 juni såg jag 932 i stombussfärg. Detta var på slutet av morgonen. Dessutom en buss på linje 21,Man ur serie 544-550 som fått stombussfärg. Om jag inte har missat något så skrev väl Jonas att denna gått stejpad. Kan det vara så att även Säfflevagnarna har strejpats? Bara en fråga,för jag tycker inte att de bussar jag sett 928-929,932 ser ut att ha fått ny färg nyligen. Glansen saknas tycker jag. Också en annan buss jag såg,927. Denna var kvar i vanliga blå VT färgen. Tack Jonas G för att Du följer med.Mvh Sören

bussgrabben

Har de skippat medstyrningen på nya B9S?

Johan B

Citat från: bussgrabben skrivet 28 juni 2007, 19:34:52 PM
Har de skippat medstyrningen på nya B9S?

Detta diskuterades i en tråd längre ner. 7500-karossen har inte plats för medstyrning. På 8500 antar jag att det är valfritt, vad som är standard låter jag dock vara osagt.

Erling.L

Citat från: S Svensson skrivet 28 juni 2007, 18:55:39 PM
I dag 28 juni såg jag 932 i stombussfärg. Detta var på slutet av morgonen. Dessutom en buss på linje 21,Man ur serie 544-550 som fått stombussfärg. Om jag inte har missat något så skrev väl Jonas att denna gått stejpad. Kan det vara så att även Säfflevagnarna har strejpats? Bara en fråga,för jag tycker inte att de bussar jag sett 928-929,932 ser ut att ha fått ny färg nyligen. Glansen saknas tycker jag. Också en annan buss jag såg,927. Denna var kvar i vanliga blå VT färgen. Tack Jonas G för att Du följer med.Mvh Sören



925 omlackad

926 på lack

927 skall lackas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Hur är det med 929 & 931?
Skall fler lackas?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.