Ännu mer HSS kring dagen H - industribusslinje 20

Startat av Mr H, 18 november 2009, 21:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



En koll i HSS tidtabell för sommaren 1967 gav vid handen att en ny busslinje hade inrättats, en industribusslinje 20 som gick mellan Lussebäcken (Ramlösa) och någonting som hette Pålstorp. Med tanke på vagnutsättningen landet runt, och denna linjes då ringa betydelse, var det värt att undersöka vad det kunde vara för buss HSS tagit till denna trafik!

Och så här såg det ut en sommardag 1967 i Lussebäcken! Vagn 12 Volvo B513/Dalby 1946 stog framkörd vid hållplatsen. (Beklagar den skymmande stolpen, en kompromiss mellan att fota bussen och att åka med den då det snart var avgång)! Vagn 12 skickades till en yrkesskola efter dagen H och linje 20 blev väl i och med förlängning och ersättningstrafik för spårvägsnätet en av Helsingborg hårdast belastade linjer efter dagen H?
Men så här anspråkslöst startade en gång linje 20!

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 18 november 2009, 21:30:02 PM


En koll i HSS tidtabell för sommaren 1967 gav vid handen att en ny busslinje hade inrättats, en industribusslinje 20 som gick mellan Lussebäcken (Ramlösa) och någonting som hette Pålstorp. Med tanke på vagnutsättningen landet runt, och denna linjes då ringa betydelse, var det värt att undersöka vad det kunde vara för buss HSS tagit till denna trafik!

Och så här såg det ut en sommardag 1967 i Lussebäcken! Vagn 12 Volvo B513/Dalby 1946 stog framkörd vid hållplatsen. (Beklagar den skymmande stolpen, en kompromiss mellan att fota bussen och att åka med den då det snart var avgång)! Vagn 12 skickades till en yrkesskola efter dagen H och linje 20 blev väl i och med förlängning och ersättningstrafik för spårvägsnätet en av Helsingborg hårdast belastade linjer efter dagen H?
Men så här anspråkslöst startade en gång linje 20!

Mr H

En väldigt vacker buss är det i alla fall :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 00:06:56 AM
En väldigt vacker buss är det i alla fall :D

Det är alltså en Dalby-kaross men den är väldigt lik de samtida SKV-bussarna med Boxer-kaross. Sådana rullade ju i stora mängder i bland annat Uppsala fram till 1967 (ja, några blev kvar även under högertrafiken men då i skolkörningar och liknande). En sådan pryder för övrigt novemberbilden i Bussalmanackan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#3
Hade SKV och Dalby samarbete? Den ser ju identisk ut. Eller är det en buss som haft Dalbykaross från början, och sedan fått en SKV-dito? T o m Boxer-märket sitter ju under kylarlocket, så det måste ju isåfall vara frågan om någon form av licenstillverkning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 09:23:09 AM
Hade SKV och Dalby samarbete? Den ser ju identisk ut. Eller är det en buss som haft Dalbykaross från början, och sedan fått en SKV-dito? T o m Boxer-märket sitter ju under kylarlocket, så det måste ju isåfall vara frågan om någon form av licenstillverkning.

Enligt Ulf Rigstams I fäders spår finns en leveransbild på just denna buss där den har samma utseende som på Mr H:s bild. Det bekräftas också att det verkligen är en Dalby-kaross.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tja, leveransbilden kan ju vara vid leverans med den nya karossen, ifall man omkarosserat?
Har aldrig hört att Dalby skulle licenstillverkat SKV-karosser? Någon som vet mera om det?
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 11:24:31 AM
Tja, leveransbilden kan ju vara vid leverans med den nya karossen, ifall man omkarosserat?
Har aldrig hört att Dalby skulle licenstillverkat SKV-karosser? Någon som vet mera om det?
/Björn

Du menar att man skulle karosserat om före leveransen. Låter helt orimligt men om det ändå var så borde man väl också benämnt den SKV-kaross.
HSS köpte ytterligare fyra bussar samtidigt som också uppges ha Dalby-kaross. Någon som möjligen har bild på någon eller några av dessa?
Rigstams bok har visat sig innehålla fel förut så det kan naturligtvis vara fel där. Det skulle ju kunna vara så att själva karossen byggdes av SKV men att Dalby gjorde inredningen och den därför i HSS annaler har noterats som levererade från Dalby. Frågan är var Mr H hämtat uppgiften om karossen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jag menar att man kanske karosserade om bussen/bussarna efter ett antal år, och att bussen kanske fått ny SKV-kaross säg i början på 50-talet? Ganska vanligt att man byggde nya karosser på chassina på den tiden. SKV tog ju "leveransfoton" på många bussar, och för SKV var det väl som vilken leverans som helst, om det var ett chassi som redan varit i drift spelade knappast någon roll för dem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 12:19:35 PM
Jag menar att man kanske karosserade om bussen/bussarna efter ett antal år, och att bussen kanske fått ny SKV-kaross säg i början på 50-talet? Ganska vanligt att man byggde nya karosser på chassina på den tiden. SKV tog ju "leveransfoton" på många bussar, och för SKV var det väl som vilken leverans som helst, om det var ett chassi som redan varit i drift spelade knappast någon roll för dem.

Kan inte helt uteslutas. Bildtexten lyder "Buss 12, en Volvo B513 med Dalby-kaross av 1946 års modell" och bilden är av allt att döma tagen vid HSS garage vid Triangeln. Fotot är alltså taget av HSS fotograf och inte SKV:s av allt att döma.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

CitatFrågan är var Mr H hämtat uppgiften om karossen.

Jodå jag har också samma uppgiftslämnare d.v.s Ulf Rigstams bok. Jag håller med om att det är märkligt att karossen anges som Dalby när den bär så tydliga tecken på SKV och t.o.m Boxervingen! Egentligen skulle man väl dubbelkolla uppgiften med någon annan uppgiftslämnare men jag kan för stunden inte komma på vilken!

Jag måste i alla fall korrigera mig vad det gäller linje 20. Den introducerades enligt Ulf Rigstam tydligen redan 15 oktober 1965 i sin korta sträckning men för mig var den i alla fall helt ny när jag vistades i Hälsingborg sommaren 1967.

Vore kul om någon lyckades få kläm på det där med Dalby kontra SKV!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2009, 16:19:09 PM
Kan inte helt uteslutas. Bildtexten lyder "Buss 12, en Volvo B513 med Dalby-kaross av 1946 års modell" och bilden är av allt att döma tagen vid HSS garage vid Triangeln. Fotot är alltså taget av HSS fotograf och inte SKV:s av allt att döma.


Vad jag menade var att bussen troligen är omkarosserad, men givetvis inte "före leveransen"!
Förmodligen är den ursprungliga uppgiften i Rigstams bok felaktig, och har hängt med i olika sammanhang.
Om Dalby redan så tidigt som år 1946 byggde SKV Boxerkarosser på licens, då borde det ha framgått i andra källor som SKV-boken. Att de helt fräckt skulle ha plankat SKV:s utseende inklusive vingar och märke, det tvivlar jag på.

Björn Forslund

Har nu kollat i Rigstams bok:
Bilden på sid 159 visar en buss , som om den är ny på bilden, sannolikt inte är byggd 1946. Den har nämligen det nyare utförandet av vindruteram, utförd i stål och gummiinfattade rutor. De tidiga Boxrarna hade detta i träkonstruktion, vilket visade sig inte hålla. Så man gick över till stål i ett stycke för partiet som innefattade vindrutorna samt hörnrutorna fram.
Äldre bussar blev modifierade, men när man övergick till att sätta in ramar i stål i nyproduktionen vet jag ej, troligen är karossen byggd i början på 50-talet,  iaf efter ca 1950 och  innan man gick över till "Nyboxern".
Helt klart är det en SKV!

bilomnibussen

Hej! Såvitt jag kan se är detta en ursprunglig Boxerkaross som senare blivit förstärkt i vindrutepartiet med plåtparti och rundade rutor, mycket vanligt som redan nämnts. Det är ingen omkarossering kan man sluta sig till eftersom karossen har "vingar" framtill vilket SKV slutade med omkring 1948-49. På vingarnas tid hade man ännu inte introducerat det förstärkta vindrutepartiet. Det fanns ett mellanting från ca 1947 t o m ca 1951 med något kraftigare vindrutestolpar och torkarmotorerna monterade innanför rutorna med axlarna ut genom hål i glaset. Omkring 1952 kom utförandet enligt bilden men då med ett plåtparti under rutorna där torkarna var monterade. Utförandet enligt bilden kom på nya bussar först i och med Nyboxern enligt min uppfattning.

Det finns en bok från Dalby där några bilder av Dalbykarosser visas men troligen äldre, från 30-talet.

Mvh Jan G

Björn Forslund

Ja, Jannes inlägg utesluter alltså att bussen skulle vara omkarosserad efter vingarnas tid, vilket jag trodde. Möjligen kan det vara så att den omkarosserats på ett tidigare stadium, kanske beroende på krock eller brand. Både Mr H:s bild och bilden i Rigstams bok visar ju samma buss, det skulle vara kul att se en annan buss i samma serie.

bilomnibussen

Av bilden att döma är det inte frågan om något leveransfoto. Lackerades en helt ny Helsingborgsbuss så enfärgat vid den tiden, att man blåste på ljusblå färg även över vingar och sidolist under fönstren?
Mvh Jan G