Är detta en H63?

Startat av Mr G, 22 april 2009, 20:58:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Minns jag rätt tilldelades dessa bussar littera H63 eller eventuellt H63A när SL tog över MOAB:s bussar. Fast jag kan minnas fel också...
吉先生

Peter Rost

Citat från: Mr G skrivet 22 april 2009, 20:58:10 PM


Minns jag rätt tilldelades dessa bussar littera H63 eller eventuellt H63A när SL tog över MOAB:s bussar. Fast jag kan minnas fel också...

Du minns helt rätt, det är mycket riktigt en H63.

Trevlig bild förövrigt!

/Peter

Karsten

Verkligen trevligt! Men var är det egentligen, i närheten av Lovö kyrka kanske? Var annars längs 307:an är det så smal väg och öppet landskap?

Danne B.

Citat från: Karsten skrivet 22 april 2009, 22:20:53 PM
Verkligen trevligt! Men var är det egentligen, i närheten av Lovö kyrka kanske? Var annars längs 307:an är det så smal väg och öppet landskap?

Kyrkan ligger i änden av allén bakom bussen! Bussen kör i riktning från Kyrkan mot Ekerövägen om jag inte ser helt fel?!

//Danne

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 22 april 2009, 20:58:10 PM



Jag tycker vagnen ser låghalt ut. Fjäderbrott?

M v h
Ingwar

Danne B.

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 april 2009, 06:07:48 AM
Jag tycker vagnen ser låghalt ut. Fjäderbrott?

M v h
Ingwar

Undanmanöver för fotografen? ;)

//Danne

Wetjo

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 april 2009, 06:07:48 AM
Jag tycker vagnen ser låghalt ut. Fjäderbrott?
M v h
Ingwar

Kan väl vara en luftkudde oxå???  :-\
Förövrigt hörde jag sägas att alla krockar och dikeskörningar kostade tårta på "Tappen"...

Björn Forslund

Citat från: Wetjo skrivet 23 april 2009, 20:13:35 PM
Kan väl vara en luftkudde oxå???  :-\
Förövrigt hörde jag sägas att alla krockar och dikeskörningar kostade tårta på "Tappen"...


Definitivt ingen luftfjädring på dessa.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 22 april 2009, 20:58:10 PM


Minns jag rätt tilldelades dessa bussar littera H63 eller eventuellt H63A när SL tog över MOAB:s bussar. Fast jag kan minnas fel också...

Har denna alltså burit SL-logga? Och kanske till och med lackasts om i SL-färg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 april 2009, 22:24:19 PM
Har denna alltså burit SL-logga? Och kanske till och med lackasts om i SL-färg?

Om jag tyder siffrorna rätt så är bussen 7811 BB 303 > ABN 303. Den hann väl aldrig få det glittriga SL-emblemet i fronten men troligen några påmålade SL-loggor. Enligt "SL-Bussar 1 januari 1981" (SvOf skrift nr 1) målades ingen Mälarö-vagn om i SL-färg förutom 7816.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Jag har inte tillgång till originalinscanningen längre. Och diabilden är för liten att se nåt på, om jag inte letar fram min gamla projektor var den nu kan vara. Men jag tycker det ser ut som att registreringsnumret är BB307 och inventarienumret 7815 (?).
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 23 april 2009, 22:38:04 PM
Jag har inte tillgång till originalinscanningen längre. Och diabilden är för liten att se nåt på, om jag inte letar fram min gamla projektor var den nu kan vara. Men jag tycker det ser ut som att registreringsnumret är BB307 och inventarienumret 7815 (?).

Ja, det är nog rätt. 7815 hade just BB307 och blev sedan FSS687. Men inte heller denna blev alltså SL-målad. Du mindes rätt om litterat hos SL: det var H63 (inte H63A).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

F ö svårt att tro att det är en tillfällighet att man har satt ut BB307 att trafikera linje 307.
吉先生

Björn Forslund

H63:orna hade ju gamla nummer BB301-BB313 så nog kunde man roa sig med att tursätta en del av dem på matchande linje!

Doomsday

En riktigt bra stämningsbild med just den här H63an och det ser ut som att solen är på väg ner. Det måste ha varit i November det året. Jag gissar på en eftermiddag i November 1971.

Ja, det är lite fel på upphängningen för den här bussen lutar ganska bra mot högersidan (från chaffisens synvinkel).