Uffescan 5 - Rystad Buss

Startat av Ulf Rådeström, 01 januari 2010, 19:48:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Bussen har följande historia:
Utlandet 1987:

Sverige:
1990-02-21 Nelsons Busstrafik AB, Åseda
1990-02-28 L-O Axelsson, Kinna
1992-12-23 Rystad Buss AB, Linköping
(avregistrerad)


Greger Larsson

Hej!

Några fler ägare har funnits på bussen:

1990-02-21 Nelsons Busstrafik AB
1990-02-28 L-O Axelsson, Kinna
1990-12-28 Busmarket AB, Norrköping
1991-02-26 Rystad Resor AB(fd Björkfors Buss), Kisa
1992-12-23 Rystad Buss AB
2001-08-15 Ljungs Bussar HB, Gnarp
Vill minnas att den slutade sina dagar med en dikeskörning efter något år hos Ljungs, någon kanske har en notering om detta?

Förresten Uffe, stämmer årtalet på bilden? Konstigt i så fall med Rystad Buss-märkningen.

/GL

Åkarns Kalle

Dikeskörning och dikeskörning han fick inte stopp när han kom från Bergsjö och körde mot Jättendal utan körde/åkte/hasa/kana rätt ut på E4:an och krockade vilket ledde till
att chauffören avled.

Jag har för mig att det tog ett bra tag innan ambulansen kom men det kanske jag blandar ihop men en annan olycka på samma ställe
hade ambulansen varit hemma på brandstationen i Jättendal så hade den bara haft några 100meter till olyckan.

Minns ej vilket år det var men PAL stog på Scania i Bollnäs efter olyckan av nån anledning jag inte kännner till.
/Kalle

Ber om ursäkt om jag inte skulle ha skrivit detta
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 januari 2010, 21:42:08 PM
Hej!

Några fler ägare har funnits på bussen:

1990-02-21 Nelsons Busstrafik AB
1990-02-28 L-O Axelsson, Kinna
...
/GL


Regnumret börjar med PA vilket innebär att den är privatimporterad. Bosse Nelson i Åseda hade tydligen redan på den tiden börjat ägna sig åt att hjälpa andra bussägare med att importera begagnade bussar från Tyskland. Det bör också vara förklaringen till att Nelson hade den bara en vecka innan den hamnade hos LO's Buss i Kinna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

#4
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 januari 2010, 21:42:08 PM
Förresten Uffe, stämmer årtalet på bilden? Konstigt i så fall med Rystad Buss-märkningen.

/GL

nej - hoppsan...april 1993 är den fotad!

EDIT: Datumet är nu ändrat på bilden

Esbjörn

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 01 januari 2010, 22:26:26 PM
Dikeskörning och dikeskörning han fick inte stopp när han kom från Bergsjö och körde mot Jättendal utan körde/åkte/hasa/kana rätt ut på E4:an och krockade vilket ledde till
att chauffören avled.


Det stämmer.
Den tragiska olyckan hände den 18 nov 2004.
Det var kraftigt snöfall och mycket svåra vägförhållanden vid tillfället.
Bussen gled ut på E4 och kolliderade med en långtradare och slungades ned i diket.
Föraren - som jag har för mig var ensam i bussen - kastades ut och fördes med svåra skallskador till Uppsala.