Pilotprojektet: Detta kan bli Sveriges största elväg

Startat av roggek, 15 januari 2021, 09:31:16 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

roggek

CitatEn 24 kilometer lång del av Nynäsvägen kan bli en teststräcka för hur bra det fungerar att köra på elväg i större skala. Genom att använda fossilfria transporter ska utsläppen av växthusgaser minska.

Pilotprojektet: Detta kan bli Sveriges största elväg


Intressant artikel med video.

Så fungerar elvägar – följ med till Scanias democenter

Micke A

Så har man byggt ny järnväg till hamnen, så man kan lasta om direkt till järnvägsvagnar. Vore ju bättre satsa mer på järnvägen som finns än ett till "leksaksprojekt"

Nico

Håller med, men man får väl se vad som händer. En sådan här lösning kräver en massa annat, typ standardisering av fordon, regelharmonisering etc. om det ska fungera.

Att ha typ tre (eller ens trehundra) lastbilar totalt som kan använda vägen lär inte betala sig utan här måste man upp i mycket stora fordonsvolymer för att hämta hem det hela ekonomiskt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är bra att satsa på nya projekt, och pröva sig fram. Men man bör givetvis låta dessa projekt bli till komplement till den redan existerande infrastrukturen, och inte konkurrera med t.ex redan befintlig järnväg.
Däremot skulle man ju kunna bygga elvägar mellan orter som helt saknar järnvägar och hamnar, som går ut till relativt närliggande omlastningsställen/godscentraler där godset lastas om till tåg eller fartyg.

pegee

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2021, 16:04:15 PM
Håller med, men man får väl se vad som händer. En sådan här lösning kräver en massa annat, typ standardisering av fordon, regelharmonisering etc. om det ska fungera.

Att ha typ tre (eller ens trehundra) lastbilar totalt som kan använda vägen lär inte betala sig utan här måste man upp i mycket stora fordonsvolymer för att hämta hem det hela ekonomiskt.
Ett projekt som detta är nog inte tänkt att vara lönsamt i första hand. Det är väl mera för att man skall prova nya tekniker och lära sig hur det fungerar i praktiken.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

BSB101

Citat från: Micke A skrivet 15 januari 2021, 11:20:39 AM
Så har man byggt ny järnväg till hamnen, så man kan lasta om direkt till järnvägsvagnar. Vore ju bättre satsa mer på järnvägen som finns än ett till "leksaksprojekt"
Mycket är godset lär gå med lastbil oavsett, både av ekonomiska och logistiska skäl så att göra det så miljövänligt som möjligt är bra.

Nico

Citat från: pegee skrivet 15 januari 2021, 17:11:43 PM
Ett projekt som detta är nog inte tänkt att vara lönsamt i första hand. Det är väl mera för att man skall prova nya tekniker och lära sig hur det fungerar i praktiken.

Visst är just detta på Nynäsvägen ett test. Uttryckte mig dock nog lite dumt då jag mera tänkte i generella termer om denna lösning skulle permanentas och utökas. Bara infrastrukturkostnaderna för anläggning av kontaktledning, vidare underhåll mm. lär bli avsevärda och lägg då sedan på förändrade behov i fordonsflottan. Ska en sådan här sak fungera så kommer det som sagt nog förutsätta en Europastandard av ganska omfattande slag.

Sedan är lastbil under tråd inget nytt under solen. Det har ju under ett antal år funnits ett stycke elväg av denna typ på E16 förbi Sandviken, men jag har inte hört så mycket om hur det försöket utfallit. Sedan fanns ju KF:s trådlastbilar som under stora delar av 1940- och 1950-talet gick sträckan Kvarnholmen och Södra station och då till stor del delade tråd med bussarna på Kvarnholmslinjen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman