Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Hej!

Var konduktör på 4E tur 80 den 26 juni 1967. Eftermiddagsturen kördes från Söh 16.02 via hela linjen från Södermalm till Hakberget och därefter åter till Fridhemsplan med vändning och avgång 17.28 till Hkb. Sedan ingång till Söh via Nybroplan.
Tursättning: A25 450.

Hasse
#2
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Kvarne - Idag kl. 08:19:45 AM
Ex Keolis 6412 är övertagen av Museet och finns numera i deras samlingar.
#3
Tack, minns att detta har diskuterats tidigare.
Hittade uppg om att 5406 som omb/rev 1965 blev ljusröd med grått tak.

/Gunnar
#4
Hej!

Frågan om färgsättningen efter revision beträffande H21 den senare tiden i vänstertrafik återkommer som vi vet med jämna mellanrum.

De som fick lackering i oxblodsfärgen torde väl i a f ha fått taket grått.

De som fick behålla den ljusare tomatröda färgen borde fått taket fortsatt utfört i rött.

Sen har vi de vagnar i gråzonen (sic!), som på bilder man sett genom åren förefaller ha varit ljusröda med grått tak.
Detta kan ju förstås bero på färgförändringar o dyl i dessa bilder som då kan förleda betraktaren.

Eller också kanske den oxblodsröda färgen på vänstertrafiksbussarna helt enkelt var aningen ljusare än den färg som sedan kom på de till högertrafiken nylevererade H32-H35, samt även på de äldre typer som då kom att byggas om till högertrafikutförande. Detta bara som en tanke...

mvh K R




#5
Bussnack / SV: Nya Iveco Daily till Nobin...
Senaste inlägg av Lulebussen - 15 maj 2024, 11:14:03 AM
Det kan nog vara till linjerna mot Gunnarsbyn i Boden, de ska köras med fyra mindre och en fullstor buss.
#6
Vill minnas att ett vagnfel gjorde att man ville få undan spårvägståget så att efterföljande 4:a kunde passera. Sedan backar man här tillbaka för att ta sig till Söderhallen.

Linje 4E vände runt kvarteret Kulsprutan åtminstone t.o.m. 26 maj 1967.

Hur var det med H21 och färgsättning efter revision? Fick alla oxblod grått tak? Fanns det ljusröda med grått tak?

/Gunnar
#7
Bussnack / Nya Iveco Daily till Nobina Su...
Senaste inlägg av Bese001 - 15 maj 2024, 09:47:19 AM
Hej,
Mer nytt till Nobina.
4 st Iveco Daily ställdes i går på hos Nobina Sundsvall:
KJP70P, JOM 06W, JAF24M och SHN 58X.

Jag frågar som jag brukar  :):
Vagnsnr?
Ny verksamhet?
 
#8
Tror inte att det var särskilt många CF:ar till antalet i Bollmora/Tyresö, då depån togs i drift i och med vintertidtabellens införande 1981, om jag minns rätt. - Södertörns CF:ar utgick 1982 - och i Södertälje senast senvintern 1983.

//Peter
#9
Bussnack / SV: Nya Mercedes till Nobina ,...
Senaste inlägg av S Svensson - 15 maj 2024, 07:03:45 AM
Kontakledningarna Göteborg-Stockholm skall i olika etapper förnyas. Detta kommer att ta några år och till olika länshuvudmäns förskräckelse måste tider för lokal trafik ändras.
Vissa personer anser att det borde gå fortare med trådbyteståget,som det finns enbart ett av.

Nobina har väl avtal tidigare om tågersättning. Ofta användes underentreprenör.
Det stora problemet i detta med att använda underentreprenör är kanske inte riktigt det man tänker. Det finns nämligen inte så många företag kvar som har lämpliga bussar. Använda låggolvade linjevagnar går kanske men vanliga högbyggda Volvo 9700&9900 liksom Setra 516&517 är idag det brist på.
#10
Bussnack / SV: Nya Mercedes till Nobina ,...
Senaste inlägg av John P - 14 maj 2024, 22:22:45 PM
Rätt hundra på att det är tågbussar för nytt avtal, även Volvo- bussarna  3861 - 3863( som i dag körs på 1 Express Skövde - Trollhättan ) kommer från sommaren att användas som tågbussar, ( 3863 kommer fortsatt att finnas i Trollhättan).