I samband med en större omläggning av innerstadslinjerna i november 1986 ersattes linje 55 till Hjorthagen av den förlängda linje 62. En likadan ändring som den som ska ske i december i år - (fast nu med linje 54). Spännande att se hur det tas emot denna gång....
(https://i.postimg.cc/Gmd4VxPB/5708-62-Mov-B.jpg)
KXT 018 - SL H2 5708.
(https://i.postimg.cc/qM8t15KV/5895-55-NSt-B.jpg)
EJW 855 - SL H11 5895. 55:an drogs i stället över Norrmalm till Norra Station.
(https://i.postimg.cc/5NcYqV6S/4374-62-S-b-B.jpg)
MDK 336 - SL H7 4374. Vid Storängsbotten flyttades hållplatsen mot Fredhäll till Erik Dahlbergsgatans andra sida. Vissa tider fortsatte varannan buss att vända här.
(https://i.postimg.cc/SxdnhYVg/5281-55-Fiskartorpsv-B.jpg)
EOT 881 - SL H59A 5281. Den 7.11.1988 återvände 55:an till Hjorthagen måndagar-fredagar och från 12.6.1989 även lö-sö.
Fanns det speciellt skäl att omläggningen som gjordes 86 och som ska upprepas nu inte togs väl emot förra gången? Eller är det andra omläggningar efter 86 som gjort att linjen fått ändrad sträckning?
55ans färdväg upp till Hjorthagen har nog alltid varit en vånda för SL...
Ett tag fick ju inte ens 55an köra upp till Hjorthagen under högtrafiken utan fick vända nere vid Gasverket :P
Beläggningen bortom Stadion har ju aldrig varit hög,men nu när bebyggelsen i Norra Djurgårdsstaden har tillkommit är det högst märkligt
att SL tar denna vända igen.../Ulf
Åh! 5281 ser helt nyrollad ut på bilden!
De flesta av Söderhallens H59 målades för hand med pensel och roller inne i Södethallen ungefär i den vevan som denna bild togs.
För det är väl en söderhallsvagn? Hammarby hade ju några turer på 55:an också.
En väldigt trevlig bild ska tilläggas!