Y2 1383 i ny design.. [Bilder]

Startat av Tobias, 02 april 2009, 20:24:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Under gårdagen så var jag upp i Linköping för att kolla in nya Y2'an 1383, som blivit ombyggt i Malmö under några veckor iår.
Vagnen har nu en grå design utanpå, med lite inslag av rött och det blåa strecket har förminskats. Samt att man skrivit "KUSTPILEN" i både A och B-delen.

Nedan följer några bilder på Y2R 1383 i Linköping, innan det var dags för vagnen att rulla iväg som tåg 8311 mot Kalmar. :) För de som vill jämföra mot tidigare design och inredning så finns bilder på länken: http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y2.asp


Vagnen rullar fram från uppställningen i Linköping.


En studie i hur dörrarna är målade.


"KUSTPILEN"-texten står nu i en grå färg på silvrig bakgrund. Kanske lite svårt att läsa när solen ligger rakt på?


Vagnen rullar bort, för att sedan rulla fram till plattform igen.


En studie interört också då. Här 2 klass-avdelningen och man har bytt ut klädseln i stolarna, dock är det samma som innan, annat tyg. Den skarpsynte ser att man även tagit bort lekhörnan längst fram till höger.


Så ser stolarna ut i 2 klass.


Går vi senare in och tittar i 1 klass så det ut såhär. En beigt design på stolarna möter oss här inne.


En och en-platser mitt emot varandra.


Pentryt har fått utbytt dörr och kodlås mot den tidigare fyrkantsnyckeln.


Och avslutningsvis en bild på liften som står vid dörrarna i B-änden. Lite knöligt att ta sig ut kanske?

Det var allt från denna gången, hoppas någon gillade bilderna och fann de intressanta!  :)
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Sundås

Jag såg den i den nya färgen i Kalmar i veckan. Tycker det blev riktigt bra!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

fontheking5

Va ?   ??? Finns Kustpilen än eller är det ett öresundståg som har blivit ommålat ? Kustpilen var inte så roliga , varje gång man skulle i genom dörrarna så fick man stå och vifta och ha sig i en evighet . Åkte ett sådant tåg från Blekinge och till Lund och det var inte kul . Som tur är är Öresundstågen mycket bättre .

Muk

Trevliga bilder. Kustpilen är nog det bekvämaste jag har åkt i tågväg och renoveringen verkar inte ha gjort det obekvämare. Den grafiska profilen är helt okej.

Sundås

Citat från: fontheking5 skrivet 03 april 2009, 13:53:18 PM
Va ?   ??? Finns Kustpilen än eller är det ett öresundståg som har blivit ommålat ? Kustpilen var inte så roliga , varje gång man skulle i genom dörrarna så fick man stå och vifta och ha sig i en evighet . Åkte ett sådant tåg från Blekinge och till Lund och det var inte kul . Som tur är är Öresundstågen mycket bättre .

Kustpilen går Kalmar-Linköping via Västervik. :) Hur tågen är kan jag inte uttala mig om.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Kustpilen är mycket bättre och trevligare än Öresundstågen
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobias

Citat från: Sundås skrivet 03 april 2009, 18:42:37 PM
Kustpilen går Kalmar-Linköping via Västervik. :) Hur tågen är kan jag inte uttala mig om.
Njaa, riktigt den vägen går man inte, om man inte vill köra på smalspår från Västervik. ;)
Tågen körs numera enbart på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar. Tidigare gick de även på Linköping-Västervik (Tjustbanan), men där går sedan Veolia Transport tog över förra sommaren, numera enbart Y1'or.

Y1 i denna design nedan, som jag tog samma dag vid den lilla hållplatsen Tannefors, i Linköpings utkanter. Tåget är då påväg mot Västervik.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Rickardo

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2009, 18:45:32 PM
Kustpilen är mycket bättre och trevligare än Öresundstågen

Kan bara hålla med. Riktigt bekväma tåg men tyvärr dålig driftsäkerhet. Har åkt i ett kokhett tåg när AC gått sönder en sommardag när det var +32ute.

Tyget i förstaklass var väl rött innan?

Snygg färgsättninng även om det gula inte riktigt passade in.

Mvh Rickardo

Cuckoo

Citat från: Rickardo skrivet 03 april 2009, 22:56:45 PM
Kan bara hålla med. Riktigt bekväma tåg men tyvärr dålig driftsäkerhet. Har åkt i ett kokhett tåg när AC gått sönder en sommardag när det var +32ute.

Danskarna kör ju med samma tågtyp (IC3/Y2/Kustpilen). De verkar inte ha några problem med driftsäkerheten ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cuckoo skrivet 04 april 2009, 11:58:56 AM
Danskarna kör ju med samma tågtyp (IC3/Y2/Kustpilen). De verkar inte ha några problem med driftsäkerheten ;)

Inte så stora nu men oj vad de hade i början. Här i Sverige har det varit tvärtom. De fungerade bra i början men sedan allt sämre. Orsaken torde finnas i att dessa tågsätt kräver mycket underhåll för att fungera. Och man kan inte räkna med samma tillgänglighet som exempelvis Regina. Medan man lätt klarar ett Regina-upplägg med en 10-procentig driftsreserv så måste man ha minst 20 procent för Y2 för att det skall fungera någorlunda hyfsat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)