Ansågs olämplig som bussförare – trots toppbetyg

Startat av Hagri, 03 november 2008, 16:46:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Nedsättande kommentarer, diskriminering och trakasserier – så upplevde Mina Sahragard sin tid på en bussförarutbildning i Örebro. Trots toppbetyg i teoridelen ansåg skolan att hon var olämplig som bussförare – och avbröt hennes utbildning i förtid. Nu har hon anmält händelsen till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering.".......

"Där hade historien också kunnat ta slut. Men Mina Sahragard gav inte upp sin dröm – istället sökte och kom in på en komvuxutbildning i Kumla för att där fortsätta med bussförarutbildningen. I somras fick hon sitt efterlängtade bussförarkort – med toppbetyg i teoridelen.
– Av de tolv eleverna i hennes klass gick hon ut som kursetta i teoridelen. Och när det gäller körningen klarade hon den utan problem, säger utbildningssamordnaren Per Englund på Kumla trafikcenter till SvD.se.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1984049.svd

Skolan: "Hon har fel"
Skolans lärare har inte gjort något fel – och Mina Sahrgard var klart olämplig som bussförare. Det anser Yrkesakademin, som nu tillbakavisar all kritik mot skolan. "Hon har fel", säger vd Lars-Göran Hagström till SvD.se.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1984301.svd




Richard1250

Ja det var ju inte en lätt situation, båda utbildarna gör ju olika bedömningar, men eftersom hon nu har klarat busskortet så får hon väl arbeta som bussförare så får väl tiden visa vilka av dom som har rätt.

Simon Bertilsson

Att vara bra på teorin behöver inte alls betyda att man är bra på praktiken. Ofta är det tvärtom. Man talar om teoretiker och praktiker, men jag tror att alla kan lära sig med mer eller mindre träning.
Om läraren ansåg att hon var olämplig som busschaufför så är det mycket möjligt, men jag vet inget mer, så jag uttalar mig inte mer.

Jo

Med lite övning och fyra månader borde hon nog kunnat lära sig och det visar ju också det faktum.

Jag tror dock hon gör sig själv en otjänst som går ut i media och klagar oavsett om hon har rätt i sak eller inte. Förmodligen kommer de flesta att dra sig för att anställa henne då man vill undvika problem med anställda som har sammarbetssvårigheter och gnäller på allt och dessutom vänder sig till media. Jag ser inte att hon har något att vinna på intervjun då målet om d-körkort redan verkar var uppnått utan det enda hon vill verkar vara att smutskasta den första utbildningsamordnaren. De enda som framstår som i bra dager är väl möjligtvis de på komvux-utbildningen.

Sen kan ju vän av ordning fråga sig varför denna åsikt inte hindrar mig från att skriva massvisa med kritiska inlägg på detta forum :)

Simon Bertilsson

Citat från: Jo skrivet 03 november 2008, 18:50:53 PM
Med lite övning och fyra månader borde hon nog kunnat lära sig och det visar ju också det faktum.

Jag tror dock hon gör sig själv en otjänst som går ut i media och klagar oavsett om hon har rätt i sak eller inte. Förmodligen kommer de flesta att dra sig för att anställa henne då man vill undvika problem med anställda som har sammarbetssvårigheter och gnäller på allt och dessutom vänder sig till media. Jag ser inte att hon har något att vinna på intervjun då målet om d-körkort redan verkar var uppnått utan det enda hon vill verkar vara att smutskasta den första utbildningsamordnaren. De enda som framstår som i bra dager är väl möjligtvis de på komvux-utbildningen.

Sen kan ju vän av ordning fråga sig varför denna åsikt inte hindrar mig från att skriva massvisa med kritiska inlägg på detta forum :)

Hämnden är en stark drivkraft...

Ersa

Visst är "toppbetyg på teorin" samt "lämplig som bussförare" helt olika saker. Liksom dessa bussförartävlingar som inte har ett dugg med att göra med hur bra föraren är på kundhantering och taxakunskaper.

Men detta specifika fall kan jag självklart inte kommentera, då jag inte känner till det.

robbes

det där är gammalt som gatan var redan innan sommaren hon basonerade ut i nerikes tidningen.


och att de diskriminerar kan ajg ej hålla med om har själv gått där o hade då klass kamrater som inte kunde fullgod svenska men framförde fordon väldigt bra

yngrot

Typiskt så fort det går emot så är det diskriminering...skall inte lärare kunna säga sanningen utan att det är diskriminreing??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina