Det har sedan Keolis drog tillbaka sin överklagan varit knäpptyst från SL och Nobina angående nya avtalet, men idag är tydligen avtalet signerat så nu kan vi nog snart börja räkna dagar...
https://www.di.se/nyheter/stort-busskontrakt-i-hamn-stockholm-far-300-nya-elbussar/ (https://www.di.se/nyheter/stort-busskontrakt-i-hamn-stockholm-far-300-nya-elbussar/)
CitatNobina vann upphandlingen kring de båda avtalen, värda cirka 12,7 miljarder kronor, redan i oktober 2021. Därpå följde en rättsprocess med konkurrenten Keolis som slogs om kontraktet. Först i maj i år kunde AB Storstockholms lokaltrafik (SL) inleda avtalsskrivningen med Nobina – men sen blev det tyst. I stället har det befintliga kontraktet rullat på med en merkostnad på 50 miljoner kronor i månaden. Och inga elbussar. Men nu ska alla papper vara påskrivna.
CitatNu har Nobina har tagit fram en lösning där övergången blir stabil och utan störningar för resenärerna. Vi räknar med att inom kort kunna återkomma med information kring när trafiken startar", skriver Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm
CitatI avtalen finns det krav på att linjerna inledningsvis ska trafikeras med 190 elbussar och sedan öka med cirka 110 elbussar under avtalstiden som sträcker sig över 10 år.
Tyvärr betalvägg och jag hoppas vi Slipper kinesbussarna BYD...
Gillar du inte att åka med BYD?
Man får väl hoppas att detta tas i beaktning!
https://www.bussmagasinet.se/2023/09/rapport-tvangsarbete-och-usla-arbetsforhallanden-bakom-kinesiska-elbussar/ (https://www.bussmagasinet.se/2023/09/rapport-tvangsarbete-och-usla-arbetsforhallanden-bakom-kinesiska-elbussar/)
Citat från: Walter skrivet 08 september 2023, 23:32:49 PMGillar du inte att åka med BYD?
Trafikförvaltningen har uttryckt att de inte önskar bussar från BYD i nya avtal pga det som Bussmagasinet skriver om.
Det finns således en risk/möjlighet att Nobina inte får/kan köpa BYD till SSV och Nacka/Värmdö.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
BYD eller inte så måste trafikföretagen ha egna kontroller och uppförandekoder för sina leverantörer.
Nu när tex Volvo och Scania slutar med helbyggen av de volymprodukter som ofta används i upphandlad trafik blir det än viktigare och svårare att ha kontroll på många led.
Nu är startdatum spikat för SSV och NV
https://www.bussmagasinet.se/2023/10/trafikstart-for-storupphandling-tva-ar-efter-tidtabell/
CitatTrafikstarten i Huddinge/Botkyrka/Söderut sker den 19 januari 2025.
I upphandlingen ställde trafikförvaltningen krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar, men nu kommer 152 elbussar att trafikera avtalsområdet.
CitatTrafikstarten i Nacka/Värmdö blir den 9 februari 2025.
I upphandlingen ställde trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar, men nu kommer närmare 150 elbussar att trafikera avtalsområdet.
Det som blir spännande här är ju att 150 elbussar ska trafikera Nacka-Värmdö, vilket om man ser hur det ser ut idag är hela Björknäs och nästan halva Charlottendal, det är riktigt mycket elbussar till ett område med väldigt mycket motorvägskörning...
Kan man spekulera att 471 och 474, som har mycket trafik mitt på dagen och förmodligen långa omlopp, inte kommer att köras med el. De röda omloppen har ju mycket tätare trafik i rusning, och i genomsnitt körs de förmodligen inte så långt per dag. Om mellantrafiken kan fördelas jämnt mellan omloppen så har de tid att komma in och ladda några timmar mitt på dagen. Utmaningen blir väl att få till det utan en massa tomkörning till och från depå. Nästan inga linjer slutar ju naturligt nära depån.
Sen ska bussarna laddas också med just el. Enligt rykten, så är inte tex Nacka Energi så säkra på att dom klarar av den mängd el som krävs för ett så stort antal bussar samtidigt. Men som sagt, det är bara ett rykte...
//R
Det börjar ryktas att fordon är eller ska beställas från två olika tillverkare (enligt trovärdiga källor), ingen av dom Volvo eller Scania och så länge ingen annan har hört ryktet tänker jag inte bekräfta eller säga vad. Det rör sig om elboggibussar från den ena tillverkaren och dieselledbussar från den andra tillverkaren
Dieselledbussar? skulle inte alla nya bussar vara eldrivna?
Nej, 300 elbussar totalt, vilket bara är hälften av alla bussar totalt
Vad gäller elboggi finns väl bara Solaris, BYD och Yutong att välja mellan än så länge? MAN är väl dock på gång, men det ligger några år fram i tiden.
SL ville väl inte ha in kineserna av nån anledning.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 oktober 2023, 01:54:28 AMSL ville väl inte ha in kineserna av nån anledning.
Då antar jag att det är MAN och Solaris som gäller, eller kanske också Mercedes, när även Volvo och Scania är helt uteslutna från alternativen, antagligen p.g.a. att båda företagen lägger ner sina polska fabriker samtidigt under nästa vår.
Garanterat MAN & Solaris känns det som men vi får se.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Varken MAN eller Mercedes har i dagsläget elboggi. MAN skulle presentera en variant om några år, men det lär vara försent i förhållande till trafikstart.
Då kan det bli mycket intressant
/Bussmicke
www.bussmicke.se
VDL hade väl släppt en 14.5 metare
Citat från: Gano skrivet 13 oktober 2023, 19:17:19 PMMAN skulle presentera en variant om några år, men det lär vara försent i förhållande till trafikstart.
https://www.youtube.com/watch?v=4MLhUndgCDc Enligt denna video skall det komma en eldriven boggi nästa år, och Nobinas nya bussar skall vara i trafik först i februari 2025. Och vad jag har själv förstått, så är också leveranstiderna hos MAN relativt korta.
VanHool och Irizar har även de elboggi.
Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 13 oktober 2023, 16:57:50 PMDå antar jag att det är MAN och Solaris som gäller, eller kanske också Mercedes, när även Volvo och Scania är helt uteslutna från alternativen, antagligen p.g.a. att båda företagen lägger ner sina polska fabriker samtidigt under nästa vår.
Åtminstone Scania har ju elbussar kvar i och med att de presenterat ett nytt K-chassi som man sedan får välja vilken kaross man vill ha på.
Jag pratade med en representant för Scania på Busworldmässan i Bryssel som förklarade att de valt att inte ha kvar egna karosser eftersom det utanför Norden är betydligt vanligare att kunderna vill ha en extern kaross.
Således såg de det som naturligt att bara bygga chassin och sedan låta någon annan bygga karosser.
Således kan du redan idag köpa en Scania med exempelvis Van Hools karosser på samma villkor som vilken Scania som helst.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Keolis beställer bussar från Ebusco och MAN inför övertagandet av trafikområde Stockholm Nordväst - Råsta/Lunda.
//Peter
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2023, 12:13:16 PMÅtminstone Scania har ju elbussar kvar i och med att de presenterat ett nytt K-chassi som man sedan får välja vilken kaross man vill ha på.
Jag pratade med en representant för Scania på Busworldmässan i Bryssel som förklarade att de valt att inte ha kvar egna karosser eftersom det utanför Norden är betydligt vanligare att kunderna vill ha en extern kaross.
Således såg de det som naturligt att bara bygga chassin och sedan låta någon annan bygga karosser.
Således kan du redan idag köpa en Scania med exempelvis Van Hools karosser på samma villkor som vilken Scania som helst.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så funkar det säkert i större delen av världen, men hur har Scania tänkt på sin hemmamarknad? borde det inte finnas åtminstånde en karossör som dom erbjuder som första hands val? risken är ju att Bussköparna i Norden går till andra tillverkare när det inte finns någon produkt att visa upp?
Frågan är väl om det i dag ens finns en "hemmamarknad" på så vis? Busstillverkning överlag är ju oxå mera av en nischmarknad i jämförelse med lastbilssidan.
Sverige är en alldeles för liten marknad för att särbehandlas eller för en tillverkare att ha specifika modeller för.
Vem har pratat om att särbehandlas? Problemet är ju att dom inte har nån modell att presentera överhuvudtaget i norra Europa.
https://www.bussmagasinet.se/2023/10/solaris-far-stor-elbussorder-fran-nobina/
55 st Solaris boggi beställda till Nacka-Värmdö
Citat från: homer skrivet 17 oktober 2023, 16:39:21 PM55 st Solaris boggi beställda till Nacka-Värmdö
Yesssssssssssssss äntligen Solaris i SL-trafiken.
Då gissade jag rätt.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: homer skrivet 17 oktober 2023, 16:39:21 PMhttps://www.bussmagasinet.se/2023/10/solaris-far-stor-elbussorder-fran-nobina/
55 st Solaris boggi beställda till Nacka-Värmdö
Var står det att de ska till N/V?
Ingenstans
Varför skrev du det då?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Måste allt finnas nerskrivet av någon annan? Vissa saker kan man ju veta ändå...
Dessutom är det väl ganska självklart när man läser att det är "regionbussar klass 2" har söderort behov av 50 klass 2 boggibussar? Svar nej...
Huddinge/Botkyrka har garanterat det... Eriksberg har 44 stycken bara i dag
Dom har ja, men har dom behovet? svar nej
Citat från: homer skrivet 17 oktober 2023, 16:37:55 PMVem har pratat om att särbehandlas? Problemet är ju att dom inte har nån modell att presentera överhuvudtaget i norra Europa.
Jag är benägen att hålla med Walter.
Den Nordiska marknaden är inte större än många andra marknader.
För Scania och Volvo handlar det antagligen om vo⁰lymer.
Skall man ha en egen kaross behöver man även en organisation för att hantera detta.
Tittar man sedan utanför Norden spretar det väldigt i önskemålen från kunder, man vill ofta ha en lokal kaross.
Det går redan idag utmärkt att beställa exempelvis ett Scaniachassi med kaross från Van Hool eller Irizar exempelvis.
Det kan nog öppna för andra påbyggare också.
Volvo verkar däremot inte lika sugna på att vara med på bussmarknaden framgent då de inte erbjuder samma lösning som Scania lika uppenbart.
Även här handlar det nog om volymer, säljer man en buss på 100 lastbilar eller något sådant och många kunder dessutom vill ha egna anpassade lösningar förstår jag om det är svårt att tjäna pengar på bussarna.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
För att inte tala om kostnad för erftermarknad för att hålla med reservdelar och en allt mer avancerad konstruktion. Då blir marginalerna i deras mått (för) små.
Citat från: virtual1 skrivet 18 oktober 2023, 10:29:47 AMHuddinge/Botkyrka har garanterat det... Eriksberg har 44 stycken bara i dag
I Huddinge/Botkyrka/Söderort finns det från 11/12 ingen linje kvar som kräver klass 2 bussar eftersom 743 och 745 läggs ned, därav är det ju logiskt att dra slutsatsen att det är osannolikt att det beställs klass 2 dit då det blir dyrare för Nobina.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Du glömde linje 151.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2023, 20:46:37 PMDu glömde linje 151.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Sant, den läggs ju också ned.
Resultatet blir ändå att HBS inte har något behov av klass 2 bussar från 11/12.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Nej, men varesig 151, 743 eller 745 körs idag med boggi ändå, det är ledbussar uteslutande.
309 Man tydligen
[url="https://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/
]
https://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/
110 12-meters klass 1 elbussar
30 18-meters fyrhjulsdrivna elbussar, i både klass 1 och 2
101 MAN Lion´s City biodiesel, i både klass 1- och 2-utförande, i längderna 12,2 meter samt 18,7m
68 Lion´s Intercity LE biodiesel (MAN´s nya lågentrébuss), i både klass 1- och 2-utförande samt i längderna 12,4m, 13,1 samt 14,5m.
Samt sedan tidigare 55 Solaris el-boggi blir totalt 364 nya bussar, saknas väl runt 200 bussar till då...
Citat från: homer skrivet 20 oktober 2023, 12:18:10 PMhttps://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/
110 12-meters klass 1 elbussar
30 18-meters fyrhjulsdrivna elbussar, i både klass 1 och 2
101 MAN Lion´s City biodiesel, i både klass 1- och 2-utförande, i längderna 12,2 meter samt 18,7m
68 Lion´s Intercity LE biodiesel (MAN´s nya lågentrébuss), i både klass 1- och 2-utförande samt i längderna 12,4m, 13,1 samt 14,5m.
Samt sedan tidigare 55 Solaris el-boggi blir totalt 364 nya bussar, saknas väl runt 200 bussar till då...
Ojdå, nu måste du nog vara lycklig om du är en MAN-fanatiker. Nu får Nobina på riktigt massor med "tyska lejon", mera än någonsin tidigare! undrar blir månne MAN fr.o.m. 2025 det mest allmänna bussmärket i Sverige, när tiotals (eller kanske t.o.m. hundratals) Keolis gamla Volvon och Scanior försvinner.
Var det så att alla omkring 600 bussar till detta nya avtal skall vara splitternya, så Nobina kommer inte att använda alls äldre bussar utom i nödsituationer?
Det enda som har kommunicerats hittills är ju hur många elbussar det ska vara, inget om det är från trafikstart eller inte, och inte heller om det blir begagnade bussar eller inte, sen är det fortfarande oklart om gasbussarna i Gubbängen och Charlottendal ska vara kvar.
Nu har det kommit ytterligare ett rykte på fordonsfronten och det handlar om 19 dubbeldäckare med placering Värmdö. oklart vilken färg det handlar om.
Tar man tillbaka sina gamla Norrtälje-vagnar? ::) ;D
https://www.bussmagasinet.se/2023/11/setra-dubbeldackare-till-forortstrafik-i-storstockholm/
Setra dubbeldäckare till linje 474
Ska bli intressant att höra jämförelser med våra Volvo dd.
Hoppas nya terminalen inte är för låg bara ;D
Hur höga är de här bussarna egentligen? Undrar bara så att de inte råkar krocka med någon av broarna längs med 222:an...
Det förklarar väl varför ett demo som rullade för Gimo var SL blå.
Citat från: IvveRivve004 skrivet 03 november 2023, 11:15:21 AMHur höga är de här bussarna egentligen? Undrar bara så att de inte råkar krocka med någon av broarna längs med 222:an...
Är det inte tillåten maxhöjd för trafik under broarna? De måtten lär tillverkarna hålla sig till och sen är det väl Nobinas ansvar att inte beställa för höga bussar.
Inför trafikstarten med DD i Uppland körde man med pinnar ovanpå vanliga bussar för att mäta vilka träd längs vägarna som behövde beskäras på att DD skulle få plats.
Träd kan ibland bli ett problem även på annat vis. När man startade med dubbeldäckare på 676 visade det sig snart att i kollektivkörfältet norrut, i böjen efter korsningen Valhallavägen och Körsbärsvägen, fick VDL-dubbeldäckarna problem med att de slog i trädgrenar.
Stockholms stad är ju en ganska välförsedd kommun så jag fick kontakt med deras s.k. arboriala avdelning för att kolla med beskärning. Det visade sig dock att det träden längs sträckan var en variant på blodlönn som bara fick beskäras (om de inte skulle ta skada) under perioden juli-september. Bäst-före-datum hade dock passerats bara några veckor innan så där fick man ta skeden i vacker hand. Träden blev då beskurna i juli året efter.
Är det verkligen lämpligt med dubbeldäckare på linje 474 med så många hållplatser? Ute på Värmdö är den ju inte direkt någon snabb stomlinje utan en krokig lokallinje med många lokalresande. Hade inte några av linjerna 435-449 varit lämpligare? De har ju tillsammans lika tät trafik som linje 474 på sina respektive stråk.
Håller med, 474 är egentligen direkt olämplig för DD
Det kanske blir ändringar för att snabba upp linjen?
Citat från: homer skrivet 03 november 2023, 18:32:03 PMHåller med, 474 är egentligen direkt olämplig för DD
Var i pressmeddelandet står det att bussarna ska gå på linje 474, eller är det från annan intern information?
Står inte, men jag har fått det från annat håll, men om du sitter på annan information väljer jag att tro å dig.
Nu bekräftas det i Mitt i av SL att det är linje 474 som är tilltänkt:
https://www.mitti.se/nyheter/sl-borjar-kora-dubbeldackare-pa-varmdo-6.3.185904.70da038f09
Intressant, men de flesta mellan Hemmesta och Mölnvik vill väl fortfarande inte sitta och tröska via Gustavsberg utan åker 435-440 istället?
Jo tack, för drygt 5 år sedan så vågade ju SL äntligen släppa sitt fokus på linje 474 och satsa på utökat trafikdygn på linje 435-440 istället. De flesta resenärer åker nog hellre 10-15 minuter snabbare, med färre stopp, även om det betyder att bussen inte är blå. Med SL:s definitioner borde man ifrågasätta om linje 474 ens ska vara en blå stomlinje då den inte går rakaste snabbaste vägen.
Det borde finnas underlag att utöka trafiken på snabblinjerna ytterligare, särskilt tidiga morgnar då varje sparad minut är värd mycket för resenärerna. Går det att minska trafiken med motsvarande utbud på linje 474 skulle det inte ens kosta något nämnvärt.
Man får verkligen hoppas att inte satsningen på dubbeldäckare innebär att Nobina tänker skära ner på direktbussarna på samma sätt som de gjorde i Norrtäljetrafiken, men där var det väl ersättningsmodellen som var den främsta anledningen, och det misstaget hoppas man att SL inte gör om.
Hur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?
Citat från: elliot skrivet 03 november 2023, 10:06:41 AMHoppas nya terminalen inte är för låg bara ;D
Gissningsvis är det nog inga problem att köra in och ut ur den kommande terminalen i Katarinaberget, men frågan är hur mycket marginal det finns kvar om man av någon anledning behöver bärga en dubbeldäckare där.
I den nuvarande terminalen bör det inte vara några problem att köra in och ut, värre var det nog i den gamla under Slussen.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ja man kan ju knappast ha gjort om blundern när Cityterminalen projekterades och byggdes i slutet på -80 talet.
Slussenterminalen bör ju byggas med minst 4,50 i fri höjd vilket jag utgår ifrån sker.
I den gamla terminalen var det väl 3,60-3,70 i fri höjd.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 november 2023, 15:16:10 PMHur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?
Cirka 150 elbussar kommer att trafikera Nacka/Värmdö distriktet, om jag minns rätt.
//Peter
Är det klart att det kommer vara 150 st vid trafikstart?
Det har nu kommit lite mer fordonsinformation som rör begagnade fordon.
SSV får 24 begagnade normalvagnar, oklart fabrikat och oklart vilken depå (oklart för mig)
Björknäs får 30 begagnade Scania ledvagnar från Södertörn, oklart vilken modell, men rimligtvis Citywide.
Gubbängen blir av med samtliga gasbussar, ett antal blir kvar i trafik och flyttas till Charlottendal som totalt får 80 begagnade MAN gasled från Keolis
Kan man gissa att Landskronas elbussar flyttas till SSV då det blir Keolis där i samma veva som trafikstarten är i SSV..
Lär vara övertagandekrav i Landskrona. Skånetrafiken är rätt glada för det. Dessutom lär de vara för små då man enbart har dörrar i 2 + 2 + 0.
Bara för att det är krav på att ta över dem betyder ju inte att det är krav på att de skall vara kvar.
Men den som lever får se.
Citat från: Gano skrivet 11 mars 2024, 17:29:11 PMLär vara övertagandekrav i Landskrona. Skånetrafiken är rätt glada för det. Dessutom lär de vara för små då man enbart har dörrar i 2 + 2 + 0.
Bara det faktum att det är 2 + 2 + 0 är nog ett bevis att dom inte hamnar i SL-land, den dörruppsättningen är nämligen förbjuden i dom flesta avtal säkerligen detta avtal också.
Annars är det nog betydligt billigare att lägga till en dörr till än att köpa in nytt, men du har säkert rätt!
Enligt pappers-DN (14/3) står det att enbart elbussar från och med 2026 kommer att köras i Innerstaden, Lidingö, Upplands Bro, Södertälje, och Nykvarn. Det betyder väl i praktiken att många bussar som inte är särskilt gamla i nämnda trafikområden kommer att slopas?
så kan det vara, men fel tråd.
Citat från: homer skrivet 10 mars 2024, 17:25:12 PMDet har nu kommit lite mer fordonsinformation som rör begagnade fordon.
SSV får 24 begagnade normalvagnar, oklart fabrikat och oklart vilken depå (oklart för mig)
Björknäs får 30 begagnade Scania ledvagnar från Södertörn, oklart vilken modell, men rimligtvis Citywide.
Gubbängen blir av med samtliga gasbussar, ett antal blir kvar i trafik och flyttas till Charlottendal som totalt får 80 begagnade MAN gasled från Keolis
12 meters vagnar är Solaris som kommer från Norge och placering blir troligen Eriksberg
Yessssssssss, trevligt.
Wow! Solaris som kan rulla förbi ens dörr om ett tag då, hade jag aldrig gissat!
Hoppas att de inte gnälls bort som för 14 år sedan....
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: homer skrivet 24 mars 2024, 10:35:52 AM12 meters vagnar är Solaris som kommer från Norge och placering blir troligen Eriksberg
Vilka 12 meters Solaris har Nobina i Norge? Är det av den nya eller gamla generationen?
Gissningsvis är det dessa det gäller:
https://phototrans.eu/14,1015149,0,Solaris_Urbino_12_1320.html
Bara att sätta en vit rand på dem sen då så är de redan färdiglackade också ;D
Ja kan tänka mig att några blir begagnade men det låter tillfälligt pga dom ska senare köpa ytterligare omkring 100st el-bussar av nån tillverkare som ännu är oklart.
Jo, det är säkert tillfälligt, norska bussarna är från 2017...