Veolia stäms för diskriminering

Startat av 1896, 26 september 2011, 13:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 19:17:03 PM
Vad jag ville poängtera, är att Garagepersonal och väktare ofta har en negativ attityd mot besökare, och jag undrar vad det är för service anda ? (Finns givetvis undantag.)

Det håller jag inte med om. Men jag förutsätter givetvis att alla besökare tar kontakt de rätta vägarna, t.ex presenterar sig inne på kontoret/trafikledningen och berättar vad man har för ärende. Folk som smyger runt depåer drar självklart till sig en hel del misstänksamhet med tanke på hur mycket dieselstölder, skadegörelse och inbrott som drabbat många depåer.

1896

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 19:42:55 PM
Det håller jag inte med om. Men jag förutsätter givetvis att alla besökare tar kontakt de rätta vägarna, t.ex presenterar sig inne på kontoret/trafikledningen och berättar vad man har för ärende. Folk som smyger runt depåer drar självklart till sig en hel del misstänksamhet med tanke på hur mycket dieselstölder, skadegörelse och inbrott som drabbat många depåer.

Jag kommer oftast på kvällstid, och då finns ingen kontorspersonal kvar. Skulle kunna göra en lång lista på hur jag blivit bemött och var.  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 22:23:27 PM
Jag kommer oftast på kvällstid, och då finns ingen kontorspersonal kvar. Skulle kunna göra en lång lista på hur jag blivit bemött och var.  ::)

Men förklara vad du har på området att göra. Inte bara för oss utan för den som kör ut dig. Kan du inte förklara det så är det väl inte så konstigt att du blir avvisad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

För det första så är det ju skillnad på depåer också, vissa är ju helt öppna, andra är inhängnade, men jag har aldrig fått frågan ens, och lite vanlig hövlighet är väl inte att begära för mycket ?

Väktaren på Älvsjö depån jagade efter mig med sin bil tills jag åkte därifrån, vilket var en aning obehagligt.

Förrutom bussar är musik ett stort intresse, därav det långa håret.

Om någon visar intresse för det du håller på med, så blir du väl i normalfallet glad, eller hur ?

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 23:05:46 PM
För det första så är det ju skillnad på depåer också, vissa är ju helt öppna, andra är inhängnade, men jag har aldrig fått frågan ens, och lite vanlig hövlighet är väl inte att begära för mycket ?

Väktaren på Älvsjö depån jagade efter mig med sin bil tills jag åkte därifrån, vilket var en aning obehagligt.

Alla depåer är privat mark, och därmed förbjuden mark för objudna. Även om stängsel saknas. Och det tillhör väl även hövlighet att som besökare se till att komma dit på öppna kontorstider och presentera sig? Detta innan nån tvingas leta upp en för att "ställa frågan".

Med tanke på det jag skrev om dieselstölder, skadegörelse och inbrott: Hur tror du väktaren upplevde ditt "besök", från dennes synvinkel? Hade denne nyligen varit med om ett inbrott med tillhörande dieselstöld förra veckan? Trodde vakten kanske att det var dags igen, då ju det inte var kontorstid. Det är rätt svårt att veta, och därför bör man försöka undvika att döma andra innan man tänkt ur deras synvinkel.

Förutom anställd på ett bussföretag är jag även delägare i en ledvagn som har fått nästan alla rutor på vänster sida sönderslagna, samt drabbats av stenskott från sladdande bilar medan stod parkerad på en likadan depå utan grindar som du beskriver.

JDS

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 18:04:42 PM
Jag blev ivägkörd från Älvsjödepån av en väktare en gång, förmodligen trodde han att jag var kriminell eftersom jag hade långt hår, då är väl det också diskriminering ?  :(

Om han brukar släppa in kreti och pleti men plötsligt vägrade släppa in dig, så var det en i och för sig märklig men knappast otillåten diskriminering, eftersom hårlängd inte har något särskilt bra samband med någon diskrimineringsgrund. Men nu tror jag att han inte brukar släppa in kreti och pleti (då skulle han nog rätt snabbt bli impopulär hos sina uppdragsgivare) så det är ett stickspår hur som helst!  :D

Mina bästa råd till dig är att visa ditt intresse för bussdepåer under dygnets ljusa timmar, vara lyhörd för hur folk uppfattar ditt intresse och låta bli att oroa dig för hur man ska rekrytera personal om man inte släpper in dig. Hur tror du t ex att det skulle se ut om du söker jobb på ett ställe och det uppdagas att du är en av de där killarna som de får köra iväg flera gånger i veckan...

1896

Finns ju bra och dåliga väktare också, förövrigt minns jag inte vad klockan var vid just detta tillfälle.

sa0azs

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 oktober 2011, 18:48:29 PM
Finns ju bra och dåliga väktare också, förövrigt minns jag inte vad klockan var vid just detta tillfälle.
En bra anställd löser de uppgifter han blivit satt att utföra. Skall han tillse att obehöriga inte vistas på området och idkar skadegörelse, stöld eller annat ofog, vilket förefaller som ett sannolikt uppdrag för en väktare på en depå efter "arbetstid", så har han helt enkelt gjort sitt jobb genom att avvisa dig. Således är han en bra väktare.

Om du har långt hår eller inte torde inte ha varit av underordnad betydelse, om någon alls.