Från min skokartong, del 229: SJ-Alizéer

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 juni 2007, 19:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var ett tag sedan jag rotade i skokartongen och bilderna behövde verkligen putsas av. Kvällens tema blir van Hool Alizéer från SJ.

Först en ganska udda bild. Det bara ha hänt två gånger att ett fordon av den typ som syns till vänster befunnit sig på denna plats. Det vi bevittnar på bilden är inbjudna personer med anknytning till kollektivtrafiken i Stockholm. De håller på att byta till gummihjulsburet för att komma till lunch.


Och så har vi en som är strajpad för "De vita bussarna".



Så några mer vanliga bilder.




Frågor om jag har bilder på van Hoolen som skymtar bakom på bild 5 besvaras inte.  8)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Härligt Staffan! Underbart att få se dessa underbara nostalgibussar! För mig är det nästan lite magiskt med de här Van Hoolerna från just SJ :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael Blom

Kan bara instämma med Niklas. I mitt tycke en av de bästa bussar som någonsin tillverkats och dessutom med den snyggaste av lacker! Svårt att tänka sig det är så länge sedan man själv rattade dessa på E4:an och "veckoslut Stockholm".

/Micke

bussgrabben


Jan

Vi hade 2418 i Helsingborg i många år, tillsammans med systern 2417 blev det flera internationella turer
I branschen 37 år

Andreas Ljungqvist

Underbart Staffan, väcker minnen från barndommen..

Jan

Synd att Van Hool inte är lika populära i sverige längre. Väldigt bra linjevagnar och turistbussar.
I branschen 37 år

RickardoF

Härliga bussar som väcker minnen även hos mig...
Fick äran att åka VanHool mellan Oskarshamn-Kalmar med Veolia 2223 (gammal Birkabuss) för ett tag sedan.Bussen var något luggsliten men helt underbar att åka med. Tyst, stadig, man satt högt och jag bara satt och mös..Bussen gick som en tyst katt på vägen.
Vid Kalmar fick jag byta buss till en av Swebus nya 9700 mot Öland. Detta var dock inte lika anjenämt...

Mvh Rickardo

Sen