Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Nu har jag dock inte påstått något om någon. Bara att om man (vem nu det må vara) anser att vi ska fortsätta ha få operatörer och stora trafikområden i just Stockholms län, rent logiskt stolt borde kunna erkänna att man gillar nuvarande upplägg, som av vissa ses som ett oligopol med några få stora avtal, få aktörer och så liten konkurrens som möjligt.

Om ett större företag tar hem flera små och halvstora områden genom att vinna alla separata upphandlingar må det vara hänt. Men väljer man som huvudman att slå ihop områden och göra väldigt stora upphandlingar, då måste man som huvudman samtidigt öppet erkänna att man gör detta för att få bort konkurrensen, och medvetet kunna utesluta ett stort antal tänkbara budgivare.
Ändå hävdar man "upphandling på lika villkor".

Fredrik Gelin

Det skulle ju kunna vara så att man som huvudman ställer krav på ekonomiska garantier för att få stabila budgivare i upphandlingarna.
Det är ju också enklare för huvudmannen att ha färre stora kontrakt än flera mindre.
Om utländska skattebetalare, pensionsfonder och riskkapitalister sedan finansierar vår kollektivtrafik så är det väl bra så länge det håller nede priset på trafiken.
På så sätt får vi ju förhoppningsvis mer pengar kvar att finansiera annan regional verksamhet med.
Alternativt gör man som på en del andra ställen i Europa och avreglerar all regional busstrafik och överlåter åt marknadskrafterna att lösa trafiken.
I England har det som jag förstått det lett till att flera mindre aktörer fått en chans att köra trafik som de kanske inte fått om trafiken varit upphandlad.
Här har dock resenärsnyttan nästan helt försvunnit då det inte finns något intresse av att samordna taxesystem och linjer.
Att hitta något däremellan är så klart bra, men jag tror att det blir svårt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


HB

Dagen upphandlingar i Stockholm handlar inte bara om att köra själva bussen utan om ansvar för systemstöd och mycket annat runt om, som kräver rejäla muskler. Att hålla i allt detta och driva ett trafikområde på 20-50 bussar blir ohållbart. Jag försvarar inte den linjen Trafikförvaltningen valt, men detta är konsekvenserna. Mindre lokala bolag kan ändå leva kvar såsom underleverantörer. Jag gjorde under min tid i den upphandlade trafiken mängder med sådana lösningar där lokala familjeföretag kunde köra vidare såsom underleverantörer. När det gäller historien om Vallentuna så körde aldrig Swebus och Tusse aldrig samtidigt. Han var en hedersknyffel, men omöjlig att komma överens med så när Swebus vann trafiken 1994 så blev Kårsta taxi en ypperlig underleverantör, som skötte delar av trafiken runt Ekskogen och Kårsta på ett ypperligt sätt, medan Tusse fortsatte såsom lokalt beställningsföretag de sista åren han var verksam.

buskörare


Ersa

Nu lär det äntligen vara över! Har ingen länk till allmän beskådan än, men från väldigt säker källa har jag fått nyheten att Högsta Förvaltningsdomstolen nu avvisat överklagan. Dvs HFD beviljar inte prövningstillstånd på E35 och E38.
Så nu vågar man förhoppningsvis tippa på trafikstart för Transdev omkring midsommar, eller kanske vid tidtabellsbytet efter sommaren 2022.

buskörare

Kan man överklaga mer? Det går inte va? Vore så j***a skönt om det vore över!!

Lars-Håkan_E

Nästa instans är ju EU-domstolen, en process där påverkar ju inte själva upphandlingen så HFD kan anses som den sista instansen

Ersa

En möjlighet för kommande trafikstart i nordost, skulle kunna vara att Transdev drar igång så snabbt som möjligt, och därför helt enkelt tar över alla fordon rakt av. Därefter ersätter man de gamla Nobina/Arrivafordonen i lugn och ro när de egna nyköpta fordonen levereras.
Det skulle kunna betyda att trafikstarten blir väldigt stabil och dynamisk, utan vikariebussar från andra län. Speciellt då inga scheman och arbetspass lär heller lär behöva ändras förrän tidtabellsbytet framåt nyår, kommer det ju knappt att bli en enda skarp gräns.

Ska bli intressant att se hur det kommer bli.

buskörare

Arriva lär vilja behålla de nyare för omplacering till andra områden. I så fall, byter man nog mot de äldre i Råsta och på Ekerö.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2021, 00:20:34 AM
En möjlighet för kommande trafikstart i nordost, skulle kunna vara att Transdev drar igång så snabbt som möjligt, och därför helt enkelt tar över alla fordon rakt av. Därefter ersätter man de gamla Nobina/Arrivafordonen i lugn och ro när de egna nyköpta fordonen levereras.
Det skulle kunna betyda att trafikstarten blir väldigt stabil och dynamisk, utan vikariebussar från andra län. Speciellt då inga scheman och arbetspass lär heller lär behöva ändras förrän tidtabellsbytet framåt nyår, kommer det ju knappt att bli en enda skarp gräns.

Ska bli intressant att se hur det kommer bli.

Schemasystem och framförallt tjänstekonstruktioner är ju det som styr kostnaden och personalåtgången och därmed anbudet i väldigt hög grad, så det kommer nästan garanterat att ändras oavsett om man byter i samband med ett tidtabellsskifte eller inte.
Som Buskörare skriver är det ju inte SLs bussar i någon större utsträckning längre, Arriva har väl köpt loss större delen av vagnparken i Norrort som jag förstått det.
I Norrtälje är det väl bara dubbeldäckarna och de blå B9:orna samt möjligen stadsbussarna som följer med avtalet, resten är ju Nobinas bussar och åtminstone de lite nyare boggibussarna lär det ju finnas användning för i andra kontrakt i landet.

En lösning skulle dock kunna vara att Transdev hyr de bussar som Arriva och Nobina inte har användning för på annat håll.
Detta har tillämpats tidigare vid entreprenörsbyten, men brukar inte vara någon långvarig lösning.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

HB

Om jag minns rätt finns det inga SL-finansierade bussar i Nobinas Norrtäljeavtal.   

igel

Men först ska väl trafiknämnden besluta om tilldelning, och det sker väl på deras nästa sammanträde 31 augusti. Sedan är det tre månaders uppsägningstid på avtalen med Arriva och Nobina, och då är vi framme i december. Om Transdev går med på en så snabb trafikstart, tror jag att trafiknämnden skulle föredra att förlägga den till 12 december som är tidpunkten för tidtabellsskiftet snarare än 1, 2 eller 3 december som är den tidigast tidpunkt då man kan ha avslutat avtalet med Arriva och Nobina.
  Därtill har ju Transdev rätt till åtta månader från tilldelning till trafikstart och då är vi i 1, 2 eller 3 maj 2022.

Sedan kan man fråga om Transdev ens är intresserad av att hasta fram en trafikstart, med risk för kaos, och att man får låg kundnöjdhet. Därtill alla de andra praktiska frågorna som att planera omlopp och scheman till en lagd tidtabell, för sådant brukar normalt bolag betrakta som affärshemligheter. Vill Transdev ens köpa ett stor mängd risiga bussar för att senare efter några månader behöva göra sig av med dessa. Bara en sådan sak som alkolåsen, där finns det väl ett avtal mellan nuvarande ägare och någon firma, ska Transdev teckna avtal med Nobinas och Arrivas firmor, får de ens göra det eller skulle det bryta mot det avtal de redan har med sin leverantör.

Jag tror nog ingen part är intresserad av att man hastar fram en trafikstart. Varken Arriva, Nobina, Transdev, SL och allra minst resenärerna.   

Ersa

Givetvis skulle det i så fall bli hyra/leasing av äldre fordon. Nåt annat (t.ex uppköp) har jag aldrig påstått. I övrigt är det lite roligt då man lägger fram teorier/möjligheter här.
Då man spekulerar i tolv månaders förberedelser inför en trafikstart, vilket jag hittills alltid gjort, får man till svar att "nej nej, så lång tid är onödigt lång tid", och då man för en gångs skull spekulerar i en kortare tid är det att "hasta fram en trafikstart".
Undrar om det finns nån gissning som är trovärdig och inte leder till motargument? :D Är det åtta månader som är det gyllene talet?

Hur dom helst finns det här alla möjliga slags lösningar och möjligheter att få trafikstarten bra och störningsfri, oavsett när den sker. "Risk för kaos" brukar väl vara rätt omfattande om man tar över trafiken, med för personalen nya oprövade fordon, just innan midsommar, Roslagstrafikens värsta trafikperiod under hela kalenderåret. Så huvudsaken man kan undvika detta.

buskörare

Håller helt med om att nya fordon alltid innebär stor risk för kaos i sig.
Nobina och Keolis gjorde väl nån egen lösning, när Nobina tog över Norrtälje? Så Keolis körde midsommartrafiken trots att Nobina egentligen skulle tagit över. Eller minns jag fel? Transdev kan säkert styra det lite nu, om man vill.

Buzzlover

2011 när Nobina tog över i Norrtälje-trakten körde dom (från alla bildreportage jag hittat) trafiken helt själva, dock hade dom en del fordon dom hyrt från Busslink-Keolis samt äldre fordon som flyttats från olika andra trafikområden.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!