Chevrolet frambyggda bussar med Hägglundskaross

Startat av bilomnibussen, 20 maj 2021, 22:41:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! För många år sedan skrev Erik Degerman en artikel om frambyggda Chevroletbussar från senare delen av 1940-talet med Hägglundskaross. Har ägnat halva kvällen åt att försöka hitta artikeln utan resultat. Någon som minns när den publicerades och var? Det vore intressant att läsa den nu igen, på grund av artikeln om Bo Forsbergs bevarade liknande vagn i senaste numret av Klassiska Lastbilar.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Det var så lyckat att jag till slut hittade den efterlysta artikeln själv. Den tycks inte vara mycket känd. Den stod i Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet nr 4 1986. Där behandlas den skvader man nu kan läsa om i Klassiska Lastbilar samt tre till som alla levererades till Östersunds Omnibus AB. Leverantören och GM representanten i Östersund ägde också bussbolaget. Jag gissar att den här chassitypen var frambyggd från början och inte omändrad i efterhand. Chassitypen är betecknad GT-152-75 enligt MfSS-artikeln. Där omnämns också en femte buss av samma typ även den med Hägglundskaross, som levererades till Hurtigs Omnibus AB i Luleå 1948.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Det har funnits åtminstone 23 exemplar av den här, förmodade svenskkonstruerade, chassitypen.
De flesta, men inte alla hade Hägglundskaross, bl a finns en skvader känd med Kabo-kaross.

bilomnibussen

Det var intressant! Då till en fråga om bussen i Klassiska Lastbilar. När den först kom till Norrbottens län skall den ha fått reg.numret BD 343 och ägare B E Nilsson, Niemisel. Därefter till AC 628 och Åsträsk Trafik AB. Efter det till Abel Engström, Vidsel och åter till BD 343, allt enligt Erik Degerman. Men i dag sitter gamla skyltar med BD 434 på bussen, någonstans har det skett en förväxling. Har du tillgång till registeruppgifterna?
Mvh
Jan G

Greger Larsson

Den hade BD434 hos Engström, så skylten på bussen är korrekt.

bilomnibussen

Misstänkte det, den gode Degerman har kastat om siffrorna.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Överhuvudtaget är det svårt att få grepp om Chevrolets bussar i Sverige. På 1930-talet hette många av busschassierna HS157, men det förekom också BT185 mot slutet av 1930-talet. Jag vet inte vad HS och BT stod för, men 157 resp 185 stod i varje fall för axelavståndet i tum, dvs 399 resp 470 cm

Efter kriget kom alltså chassimodellen GT175 som det byggdes frambyggda bussar på.

Eftersom chassierna monterades i GM:s monteringsverkstad i Hammarbyhamnen i Stockholm och säkerligen svenskanpassade en hel del, så kan man kanske gissa att HS, BT och GT var svenska beteckningar.

Skulle vara intressant om någon vet mer om den svenska Chevrolet-produktionen.