Наш любимый товарищ - Этот чудесный Икарус!

Startat av Mikey, 29 maj 2014, 21:51:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag dök denna fantastiska guldklimp upp i tågersättningstrafiken mellan Märsta och Uppsala. Så fort jag fick höra att det rullade en livs levande Ikarus på våra vägar, och dessutom i mina hemtrakter så tog jag mig snabbt ner till stationen där den trevlige föraren mötte upp :D

Jag låter bilderna tala för det mesta, men bussen är från 1984 och ägs idag av Junior & Co.

Vagnen rullar in på Stationen i Märsta. Under dagen idag har den nog fått ett och annat huvud att vända på sig...


Salongen


Förarplats - Chassit är Scania K112CL och växellådan manuell


Och efter en rast så var det till sist dags för bussen att tacka för dagen och bege sig hemåt då solen kröp allt längre västerut - Och de tunga regnmolnen kröp allt närmare österifrån. Hoppas vi får se dig ute flera gånger! :D






Och så en bild på en yngre, men inte alls lika intressant kollega i flottan ;)

Ersa

Trevliga bilder, men rubriken torde väl hellre bli något i stil med "A szeretett társ - Ez a csodálatos Ikarus", dvs på ungerska? :)

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2014, 22:54:14 PM
Trevliga bilder, men rubriken torde väl hellre bli något i stil med "A szeretett társ - Ez a csodálatos Ikarus", dvs på ungerska? :)

Schhh! Jag har alltid förknippat Ikarus med Ryssland och övriga rysktalande länder sedan min barndom, men så långt som att dom faktiskt skruvades ihop i Ungern tänkte jag inte på... ;)

Ersa

Ungrarna är lite roliga. När vi lade upp några bilder på några äldre Ikarusbussar på Fridströms Facebooksida så gillades dessa nästan genast av tre-fyra ungrare, som dock var helt ointresserade av bilderna på övriga karossmärken. :)

HJP


Jacob

Varsågod för tipset ;) sjukt snygga bilder!

Nu hann du före med bilder, men jag lägger upp en film vid tillfälle så ni får höra motorljudet. Åkte bussen mellan Uppsala och Knivsta och det var det mest diggabla jag gjort på länge :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Trevligt att det gillades :)

Citat från: Jacob skrivet 30 maj 2014, 08:23:08 AM
Varsågod för tipset ;) sjukt snygga bilder!

Nu hann du före med bilder, men jag lägger upp en film vid tillfälle så ni får höra motorljudet. Åkte bussen mellan Uppsala och Knivsta och det var det mest diggabla jag gjort på länge :D

//Jacob

Återigen stort tack! Du vet ju hur mycket jag gillar äldre saker. Och östsaker. Så att kombinera dessa två är ju typ det bästa som finns! ;)

Videon ser jag fram emot, då jag inte hade möjligheten att åka med bussen igår. :D

Björn Forslund

Hoppas verkligen att ägaren av denna pärla har för avsikt att bevara den som veteranfordon! En Ikarus som gått på Gotland har sluppit vägsaltets gissel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 maj 2014, 18:18:34 PM
Hoppas verkligen att ägaren av denna pärla har för avsikt att bevara den som veteranfordon! En Ikarus som gått på Gotland har sluppit vägsaltets gissel.

Junior & Company köpte denna förra året och det kan väl inte finnas någon annan anledning till det än att de vill ha den som veteranbuss. Vore svårt att räkna hem en sådan affär annars. I februari 2015 är den 30 år gammal om man räknar sedan första registrering.

Bussen stod också avställd fram till i går och det tyder ju på att man tillfälligt ställt på den just för att kunna hjälpa till vid tågersättningarna. Lite smolk i bägaren är dock att besiktningsterminen går ut i morgon och om man inte lyckas lösa detta med besiktning innan dess - eller redan har gjort det - så lär vi inte få se bussen i dessa uppgifter mer. Och bussar behövs även nästa vecka: måndag-torsdag går tågen igen Märsta-Stockholm men med starkt reducerad kapacitet. I maxtimmarna kan bara en femtedel av det normala utbudet köras. Fredag - söndag i nästa vecka är banan ånyo avstängd.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John P

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2014, 18:54:16 PM
Junior & Company köpte denna förra året och det kan väl inte finnas någon annan anledning till det än att de vill ha den som veteranbuss. Vore svårt att räkna hem en sådan affär annars. I februari 2015 är den 30 år gammal om man räknar sedan första registrering.

Bussen stod också avställd fram till i går och det tyder ju på att man tillfälligt ställt på den just för att kunna hjälpa till vid tågersättningarna. Lite smolk i bägaren är dock att besiktningsterminen går ut i morgon och om man inte lyckas lösa detta med besiktning innan dess - eller redan har gjort det - så lär vi inte få se bussen i dessa uppgifter mer. Och bussar behövs även nästa vecka: måndag-torsdag går tågen igen Märsta-Stockholm men med starkt reducerad kapacitet. I maxtimmarna kan bara en femtedel av det normala utbudet köras. Fredag - söndag i nästa vecka är banan ånyo avstängd.


Oj vilken pärla :) !!
Man kan verkligen inte tro att bussen är 30 år, hoppas verkligen att de har för avsikt att bevara den, jättekul i så fall !
Det märks att läget är extremt ansträngt.....
Har det någon gång rullat så mycket udda bussar när det gäller tågersättning ?
Trots att bussen är gammal behöver den verkligen inte skämmas för sig, lite synd att den inte vekar ha AC, ventilationen är dock kanske rätt bra ??
Den erfarenhet jag har av bussar utan AC så tycker jag att äldre bussar, där man kan ställa in fläktarna manuellt,  ofta funkar bättre än de nyare som styrs via termostater, där man ställer in en temperatur....
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Söderort FTW

Haha! "Djurgårdsbussen" som den kallades när den en tidig morgon för ca 1 år sedan rullade in på Gullmars terminal för att ta ett gäng Bajare till premiären borta mot Ljungskile  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: John P skrivet 30 maj 2014, 19:33:33 PM

Oj vilken pärla :) !!
Man kan verkligen inte tro att bussen är 30 år, hoppas verkligen att de har för avsikt att bevara den, jättekul i så fall !
Det märks att läget är extremt ansträngt.....
Har det någon gång rullat så mycket udda bussar när det gäller tågersättning ?
Trots att bussen är gammal behöver den verkligen inte skämmas för sig, lite synd att den inte vekar ha AC, ventilationen är dock kanske rätt bra ??
Den erfarenhet jag har av bussar utan AC så tycker jag att äldre bussar, där man kan ställa in fläktarna manuellt,  ofta funkar bättre än de nyare som styrs via termostater, där man ställer in en temperatur....

Så många udda bussar har det nog aldrig förut rullat vid en tågersättning. Men det är ju extremt läge eftersom det också är avstängt på banorna söderut från Stockholm på grund av ett planerat banarbete. Det har gjort att Swebus och Nettbuss Express har fått många bokningar och därför bokat upp många av de bussar som annars används i tågersättning.  Så när den oplanerade avstängningen norr om Märsta kom så fanns det inte så mycket att välja på och kravet var väl i stort sett att bussen skall ha minst fyra hjul och en ratt samt inte vara äldre än 75 år.

Turistbussar med AC var i mitten på 1980-talet mycket ovanliga. I stället hade de forcerad ventilation, vilken fungerade någorlunda utom när det var varmt ute. Den krävde också en hel del underhåll för att fungera bra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Inge Løvoll

Mvh Inge Løvoll

antti-p