Murjek-Jokkmokk-Björkholmen

Startat av Lasse i Bdn, 21 april 2020, 18:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Vem bedrev busstrafiken Murjek-Jokkmokk-Björkholmen för Postverket?
Jag vet att Postverket och SJ på 50-talet köpte upp fler privata bussföretag bland dem var detta företag.
Vaken Hedlunds eller Mannbergs bedrev busstrafik på denna sträcka då.
Det fanns ett företag i Älvsbyn som hette något med namnet Johansson men dom var inte inblandad på denna sträcka.
Företaget jag söker hade sitt kotor i Jokkmokk tror jag.
Har för mig att namnet Johansson även finns mad i detta företag.
Det finns en bild i BD-regat.

S Svensson

En liten titt i Sveriges Kommunikationer för hösten 1957 anger för tabell 2566 Postverket. Var påstås  att någon privat bussägare funnits tidigare ?
Johansson som nämns är troligen Johansson i Kalix. De körde tidvis åt SJ  på bussjärnvägslinjen Övertorneå-Kalix.
Viktor Johansson körde Älvbyn-Jokkmokk. Vilken väg kördes denna?
Kan linjen Murjek-Jokkmokk ha startats av Postverket. Murjek var en betydelsefull järnvägsstation med omlastning och byte  emellan resenärer till Jokkmokk.

Greger Larsson

#2
Det var Einar Johansson, Jokkmokk som trafikerade Murjek och Björkholmen. Linjerna övertogs av Postverket på 1950-talet.

Lasse i Bdn

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 21 april 2020, 18:04:29 PM
Vem bedrev busstrafiken Murjek-Jokkmokk-Björkholmen för Postverket?
Jag vet att Postverket och SJ på 50-talet köpte upp fler privata bussföretag bland dem var detta företag.
Vaken Hedlunds eller Mannbergs bedrev busstrafik på denna sträcka då.
Det fanns ett företag i Älvsbyn som hette något med namnet Johansson men dom var inte inblandad på denna sträcka.
Företaget jag söker hade sitt kotor i Jokkmokk tror jag.
Har för mig att namnet Johansson även finns mad i detta företag.
Det finns en bild i BD-regat.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10212442586033957&set=gm.748259845342939&type=3&eid=ARCp8aTsNQtr5H00ncOE5cL99JfP4zFi7ArNZv_imgwGrruus2U9NibQX_AnUiCF5_6nJNw9UY78thle&ifg=1

Nico

Verkar inte finns något innehåll i FB-länken? Alternativt att länken är fel, sidan är borttagen eller finns på en grupp dit bara medlemmar har åtkomst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Jag tittade på Falck(1938) men där finns ingen Einar J med.

Lasse i Bdn

Citat från: Nico skrivet 26 april 2020, 18:05:26 PM
Verkar inte finns något innehåll i FB-länken? Alternativt att länken är fel, sidan är borttagen eller finns på en grupp dit bara medlemmar har åtkomst.


Jag hittade länken på BD-REGGAT. Bläddra neråt och öppna alla svaren så kommer du tiil bröderna Johansson med levnads beskrivning.
PS Jag är med i BD-reggat