Huvudmeny

Gulfmack

Startat av AJ Anders Johansson, 17 juni 2007, 16:05:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juni 2007, 19:04:52 PM


BP var inte så länge sedan de fanns kvar. Jag tror att de försvann i mitten på 1990-talet, kanske 1995 eller något sånt. Jag kommer väl ihåg stora och mycket moderna mackar som tillhörde BP och som jag dessutom tyckte var snygga. Minns min stora besvikelse när det i mitt tycke så tråkiga Statoil tog över dessa. Tänk om BP kunde återuppstå igen i Sverige. För mig får BP gärna ta över alla trista Statoilmackar
Det bör ha varit tidigare, då jag bara har svaga minnen. Jag var sju år gammal 1995, och det borde jag ha minnts starkare.

Edit: 1993 Försvann de, enligt Wikipedia

tomsa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 juni 2007, 19:11:13 PM
Det bör ha varit tidigare, då jag bara har svaga minnen. Jag var sju år gammal 1995, och det borde jag ha minnts starkare.

Edit: 1993 Försvann de, enligt Wikipedia

Förklarar varför jag lyckades tanka min Fiat Ritmo på BP då, fick körkortet Febr -92

Wolfie

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juni 2007, 19:04:52 PM


BP var inte så länge sedan de fanns kvar. Jag tror att de försvann i mitten på 1990-talet, kanske 1995 eller något sånt. Jag kommer väl ihåg stora och mycket moderna mackar som tillhörde BP och som jag dessutom tyckte var snygga. Minns min stora besvikelse när det i mitt tycke så tråkiga Statoil tog över dessa. Tänk om BP kunde återuppstå igen i Sverige. För mig får BP gärna ta över alla trista Statoilmackar

Jag måste bara hålla med där. BP's mackar var ofta både större och helt klart snyggare än Statoil. Även om jag tycker att även Statoil är rätt fina.
Själv var jag inte riktigt i bilkörar ålder då än, och det var lite svårt att förstå att det nu fanns två Statoilmackar på ganska många ställen, ibland t.o.m. som grannar till varandra.

Niklas Bygdestam

Citat från: Wolfie skrivet 19 juni 2007, 10:58:06 AM
Jag måste bara hålla med där. BP's mackar var ofta både större och helt klart snyggare än Statoil. Även om jag tycker att även Statoil är rätt fina.
Själv var jag inte riktigt i bilkörar ålder då än, och det var lite svårt att förstå att det nu fanns två Statoilmackar på ganska många ställen, ibland t.o.m. som grannar till varandra.



Ibland när olika bensinbolag tagit över andra så blir det att två mackar från samma bolag blir grannar med varandra. Statoil tog över både Esso och BP. Samma sak har inträffat när OK och Q8 slogs ihop och ett antal OKQ8 blev grannar som tidigare hade varit konkurrenter

För mig får Statoil gärna försvinna från Sverige och ersättas av antingen Esso eller BP. Statoil känns charmlöst och saknar tradition i Sverige. Det hade varit roligt om Esso eller BP helt enkelt bara köpte upp alla tråkiga Statoil i Sverige och gjorde om mackarna till deras istället

De i mitt tycke mest charmlösa bensinbolagen som saknar tradition som finns i Sverige är Statoil, Hydro och Preem. Av dessa har Preem ändå svenskt ursprung men Statoil och Hydro skulle jag inte sakna om de försvann igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

På vilket sätt saknar Statoil charm? Det är iaf min favoritmack. Fräscha och moderna anläggningar med bra serviceutbud och stort sortiment i affären.
Man kan inte offra allt för nostalgin.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Pickos skrivet 18 juni 2007, 08:54:04 AM
Det är Q-star som byter namn till Gulf. Av vilken anledning minns jag inte, men jag blev själv lite förvånad när jag åkte förbi Kalmartravet i lördags trots att jag läste om detta i vintras.

Visst är det Q-Star som bytt namn till Gulf, men de nya ägarna har också köpt en del andra mindre mackar och gett dem - eller kommer inom kort att ge dem - namnet Gulf.
Gamla Gulf försvann någon gång i mitten på 1980-talet och blev Q8. De har inget att göra med nya Gulf annat än namnet och varumärket. På något sätt tänkte de nog inte på att skydda detta.
Jag var själv med på pressvisningen när Gulf bytte namn till Q8. Det var ett stort jippo, men totalt misslyckat. De flesta journalisterna åkte därifrån i vredesmod och följande hände:
1. De skrev elakt om namnbytet
2. De skrev inte ett jota om det (bland annat gällde det "min" dåvarande tidning - järnvägar! Vad vi nu hade där att göra.)
Pressmottagningen ägde rum i en sporthall och för att komma in i densamma skulle man köra upp för ett par plankor. Det var många som inte lyckades. Sedan skulle man sitta i bilarna och via bilradion ratta in den radiostation där presskonferensen sändes. Det var många som inte lyckades. Slutligen kom då namnet där det betonades att uttalet skulle vara "ku-eit". Det lyckades inte. Inte ens Q8:s egna representanter sa rätt utan de sa ku-åtta. Efter Kuwait-kriget blev uttalet ku-eit till ku-åtta även officiellt.
Så visst blev jag glad när namnet Gulf dök upp igen. Dessutom som första i Sverige på den mack som ligger 100 meter från min bostad. Nämligen på Kristineberg i Borås.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juni 2007, 20:40:32 PM
På vilket sätt saknar Statoil charm? Det är iaf min favoritmack. Fräscha och moderna anläggningar med bra serviceutbud och stort sortiment i affären.
Man kan inte offra allt för nostalgin.


BP hade på sin tid fräscha och moderna anläggningar med bra serviceutbud och stort sortiment i affären. Om BP tog över Statoil i Sverige är jag övertygad om att de inte försämrades. Jag upplever att statoil saknar kultur i Sverige. Men så är jag också en hopplös nostalgiker och där tror jag att du har fått svaret på din fråga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2007, 20:57:49 PM
Visst är det Q-Star som bytt namn till Gulf, men de nya ägarna har också köpt en del andra mindre mackar och gett dem - eller kommer inom kort att ge dem - namnet Gulf.
Gamla Gulf försvann någon gång i mitten på 1980-talet och blev Q8. De har inget att göra med nya Gulf annat än namnet och varumärket. På något sätt tänkte de nog inte på att skydda detta.
Jag var själv med på pressvisningen när Gulf bytte namn till Q8. Det var ett stort jippo, men totalt misslyckat. De flesta journalisterna åkte därifrån i vredesmod och följande hände:
1. De skrev elakt om namnbytet
2. De skrev inte ett jota om det (bland annat gällde det "min" dåvarande tidning - järnvägar! Vad vi nu hade där att göra.)
Pressmottagningen ägde rum i en sporthall och för att komma in i densamma skulle man köra upp för ett par plankor. Det var många som inte lyckades. Sedan skulle man sitta i bilarna och via bilradion ratta in den radiostation där presskonferensen sändes. Det var många som inte lyckades. Slutligen kom då namnet där det betonades att uttalet skulle vara "ku-eit". Det lyckades inte. Inte ens Q8:s egna representanter sa rätt utan de sa ku-åtta. Efter Kuwait-kriget blev uttalet ku-eit till ku-åtta även officiellt.
Så visst blev jag glad när namnet Gulf dök upp igen. Dessutom som första i Sverige på den mack som ligger 100 meter från min bostad. Nämligen på Kristineberg i Borås.






Tack! Det var intressant information! Men vilka ägde Q-Star? Var det någon litet självständigt bolag eller tillhörde de något större mer välkänt bolag som använde namnet Q-Star för små mackar ute på landet?

Får intrycket att Gulf ännu så länge bara har lite mindre mackar längs med mindre vägar och ännu så länge inte har någon större mack vid de större vägarna som E4 eller E6. Kan det stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

tomsa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2007, 20:57:49 PM
Så visst blev jag glad när namnet Gulf dök upp igen. Dessutom som första i Sverige på den mack som ligger 100 meter från min bostad. Nämligen på Kristineberg i Borås.

Måste givet åka och tanka minibussen på Gulf nästa gång jag tar mig till Borås. Hade jag vetat detta hade den premiärtankats där i helgen som var.

Carl W

Citat från: tomsa skrivet 18 juni 2007, 16:56:46 PM
Det här var en trevlig nyhet, förutom vem som ligger bakom då - har inte så stort förtroende för den mannen längre, om jag någonsin haft det. Gamla klassiska märken är alltid trevligt när de kommer tillbaka. Minns faktiskt gamla BP...

BP har bytt logga sedan man lämnade Sverige. Numera har man en ful blomma.

http://www.bp.com/home.do?categoryId=1

Wolfie

Citat från: Carl W skrivet 20 juni 2007, 00:13:36 AM
BP har bytt logga sedan man lämnade Sverige. Numera har man en ful blomma.

http://www.bp.com/home.do?categoryId=1

Så ful är inte själva blomman (bokstäverna däremot ser lite bortkommna ut), men jag håller med om att den förra loggan var snyggare.

Det är svårt det här med förändringar ibland. Det halvgamla är ofta omodernt och tråkigt. Det nya är fräscht och oftast fint, ett tag i alla fall, medan det riktigt gamla har någon nostalgisk charm som gör att många längtar tillbaka till det, fast det också en gång ansågs som omodernt och tråkigt.
Det viktigaste i den här frågan är om det är praktiskt. Och då menar jag inte bara till den basala funktionen, utan också för den som driver macken, så att man säljer bra.

Carl W

Citat från: Wolfie skrivet 20 juni 2007, 10:02:31 AM
Så ful är inte själva blomman (bokstäverna däremot ser lite bortkommna ut), men jag håller med om att den förra loggan var snyggare.

Det är svårt det här med förändringar ibland. Det halvgamla är ofta omodernt och tråkigt. Det nya är fräscht och oftast fint, ett tag i alla fall, medan det riktigt gamla har någon nostalgisk charm som gör att många längtar tillbaka till det, fast det också en gång ansågs som omodernt och tråkigt.
Det viktigaste i den här frågan är om det är praktiskt. Och då menar jag inte bara till den basala funktionen, utan också för den som driver macken, så att man säljer bra.

Okay. En ful logga med en blomma.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 juni 2007, 21:18:28 PM
BP hade på sin tid fräscha och moderna anläggningar med bra serviceutbud och stort sortiment i affären. Om BP tog över Statoil i Sverige är jag övertygad om att de inte försämrades. Jag upplever att statoil saknar kultur i Sverige. Men så är jag också en hopplös nostalgiker och där tror jag att du har fått svaret på din fråga :)

Jag ser hellre att Esso tar över Statoilstationerna. Exxon är väl världens största oljebolag så det borde väl finnas pengar att rätta till sitt misstag med. Misstaget att sälja ut Svenska Esso från början altså.
Dessutom ser ju Essos mackar samt logga ut ungefär som de gjorde vid försäljningen 1985. Varumärket är så nostalgiladdat för mig att det ger en underlig (men positiv) känsla att köra in och tanka på en Essomack i Norge samt på svenskspråkiga Åland.

Bilder:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Esso?uselang=sv