Några bilder från Åkersberga...

Startat av Ulf Berlin, 18 augusti 2010, 21:50:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...och Österskär tagna 6 augusti i år under perioden då Roslagsbanan
var avstängd mellan ÅkersRunö-Österskär(25/7-22/8)./Ulf

BL 5630 har kört runt stationshuset och inväntar avgångstid

BL 5647 skall just köra över den avstängda järnvägsövergången vid Tuna Gårds hållplats

Lite senare kör BL 6358 in till Åkersberga på den"rätt"nyinrättade linjen 685 från Kista

Föredömlig skyltning :)


Kul att få se helröda 5653(och även den helröda 5651 som har svarta inv siffror på fronten sågs)


Är BL 3153 stationerad på Ljusterö?


Ännu ovant att se Scanialeder(såsom 3665) i Roslagstrafiken,men det är bara att vänja sig.

Intressanta olika(och saknade) SL-märken samt extraljusarrangemang 8)




Magnus_J

på Ljusterö finns snart 1210-1212
inga ledvagnar, bara boogie stationerade där. Täby kör vissa turer.

Ulf Berlin

Citat från: Magnus_J skrivet 18 augusti 2010, 22:16:02 PM
på Ljusterö finns snart 1210-1212
inga ledvagnar, bara boogie stationerade där. Täby kör vissa turer.
Tack för det.
Nu på sommaren körs väl alla 626or med ledvagn p g av det drastiskt ökande passagerarantalet.
Åkte själv ut med 5464 senare på eftermiddagen./Ulf

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för dessa mycket trevliga bilder! Kul att få se lite bilder från ersättningstrafik etc i Åkersberga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Trevliga bilder!

Antar att du var där på förmiddagen?

626 går med ledbussar främst pga att boggibussarna som brukar gå där lämnats tillbaka till leasinggivaren då kontrakten gick ut.
Kortvagnar kan bli lite trångt som du säger och då blir det ledbussar tills de "nya" boggibussarna från Nyköping är klara att skickas ut (förarutbildning pågår).
//Fredrik

Alex Ljusteröbon

Mkt trevliga bilder. Fint att dom nya bussarna e här snart
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Fredrik Gelin

Gå ut och spana nu Alex, för 1210 och 1211 är redan ute på ön och 1212 kommer ut under morgondagen...
//Fredrik

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 augusti 2010, 14:07:28 PM
Trevliga bilder!

Antar att du var där på förmiddagen?

626 går med ledbussar främst pga att boggibussarna som brukar gå där lämnats tillbaka till leasinggivaren då kontrakten gick ut.
Hej.
Nej,jag var där mellan 16-17 på eftermiddagen,vilket gjorde att jag inte kunde ta några bilder uppe vid
ÅkersRunö då det skulle ha blivit direkt motljus där då.
Kan du utveckla detta om"leasinggivaren"vem det är och har Ljusterö gått under något"specialkontrakt"?/Ulf

Fredrik Gelin

Ljusterö har inte gått under något specialkontrakt, men Busslink har valt att utnyttja en option i avtalet som möjliggör en återlämning när bussarna uppnått 13års ålder.
Leasinggivare är SL Finans som avser att sälja bussarna vidare till presumtiva intressenter.
5419 hamnade ju på detta vis i östra Estland enligt ett inlägg här på snacket nyligen.

Anledningen till att man valt att utnyttja optionen vid 13år är förlusten av kontraktet i Nyköping som möjliggör inflyttning av nyare bussar snabbare än om man köpt nya bussar.
//Fredrik

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2010, 19:59:08 PM
Ljusterö har inte gått under något specialkontrakt, men Busslink har valt att utnyttja en option i avtalet som möjliggör en återlämning när bussarna uppnått 13års ålder.
Leasinggivare är SL Finans som avser att sälja bussarna vidare till presumtiva intressenter.
5419 hamnade ju på detta vis i östra Estland enligt ett inlägg här på snacket nyligen.

Anledningen till att man valt att utnyttja optionen vid 13år är förlusten av kontraktet i Nyköping som möjliggör inflyttning av nyare bussar snabbare än om man köpt nya bussar.
//Fredrik
Tack Fredrik för denna utveckling av svaret.
Dessa resonemang är ju inte ofta"gemene man"hör talas om och detta var väldigt intressant att läsa om./Ulf

Alex Ljusteröbon

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 augusti 2010, 19:48:56 PM
Gå ut och spana nu Alex, för 1210 och 1211 är redan ute på ön och 1212 kommer ut under morgondagen...
//Fredrik

Det ska jag göra. Jag får nog ta o gå ut under dagen här ;)
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D