Huvudmeny

Ove B:es arkiv 4

Startat av Ulf Fernestad, 10 juli 2007, 22:15:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Idag så blir det en bild på en gul och blå buss, nämligen Pd 692.
Så här såg godsbussarna ut när man var en liten parvel och var
med farsan och åkte buss, fast då var bussarna tomatröda och så
stod det GDG på sidan .

Postverkets diligenstrafik 692 FZS 405 Scania Vabis B 71 1957 årsm.
med Hägglundskaross.

Niklas Bygdestam

Vilken skönhet! Finns den här i livet idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Fernestad

Vad jag har förstått så är den nyrenoverad här på bilden och den tillhör en museieförening med gamla bussar i Jämtland
Fernestad

Bussmicke

I så fall var det den jag fotade vid Gullmarsplan för en tid sedan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 12:15:53 PM
I så fall var det den jag fotade vid Gullmarsplan för en tid sedan..

Stämmer bra det!  :)
Reprisbild i denna tråd?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2007, 22:49:29 PM
Bilden är tagen utanför gamla diligensgaraget i östersund, bussen renoverades av Diligenstrafiken och tillhörde fram till 2003 Swebus veteransbusspark, när denna skingrades överläts den och ett par andra till Jemtlands Veteranbilsklubb, just 692:an är en av de få av dessa bussar som brukar rulla ibland.
Det var väl denna buss som var utlånad till SVT och programmet "Bokbussen"

Tänk om man kunde ställa ut dessa bussar för allmänheten, t.ex i ett inomhusmuseum.
Jag är ju uppvuxen i Jämtland, men har endast sett två av klubbens alla bussar "live".  >:(
En när den var på KR/Berners i Odenskog 2003 och en på avstånd sågon annan gång.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juli 2007, 12:42:15 PM
Hindret till att både visa och köra med bussarna heter pengar.

Det mest förekommande problemet...  :(
En stor uppvärmd inomhushall där man kunde titta på vagnarna när de ändå bara står still vore något... om det skulle dyka upp ett gäng miljoner kronor alltså.  ;)

Ulf Fernestad

Det fanns sådana planer (visioner) på GDG med ett museum med gamla bussar från GDG:s epok, om jag inte är helt fel ute så skulle detta vara placerat i närheten av Bjertorps slott på Varaslätten. Kanske Hans J kan berätta mer eller dementera mitt påstående
mvh U Fernestad