En framtidstudie?!

Startat av Nico, 26 oktober 2021, 23:44:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Såg följande artikel i Bussmagasinet om hur några tänker sig framtidens bussar.

https://www.bussmagasinet.se/2021/10/designideer-for-framtidens-stadstrafik/

Vet inte hur nydanande den där mojängens design är?! Enligt min personliga åsikt så ser det mest ut som en uppsnofsad hästspårvagn, minus hästar, från typ strax före förra sekelskiftet.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Ursäkta mitt språk, men nån verkar ju ha rökt på ordentligt där!!! :-D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

larslengberg

Vem skottar bort den svenska snön från "balkongen"..? :)

Sen är det ändå intressant att fundera på hur utvecklingen blir när bussar blir självkörande - att förarscheman och förarens lön inte finns med i ekvationen längre. Att det kan bli fler men mindre (som designskissen..!) bussar är nog högst tänkbart.

Nico

Än så länge lär det vara ganska långt kvar till självkörande fordon som fungerar lika bra som vanliga i alla trafikmiljöer, dvs. att de bl.a. kan erbjuda s.k. sömlös körning även i komplex trafik. Däremot är det intressant att följa utvecklingen. Svarade så sent som igår med synpunkter till ett tjänsteutlåtande. Det i sin tur ska bli svar på en promemoria rörande förändring i lagtext för bl.a. förare i autonoma fordon. T.ex. kommer då kanske det nya begreppet "förare i beredskap", alltså en förare som ska vara med och som omgående ska ta över om något händer.

Det som är lite tragikomiskt är att man inte verkar ha tänkt så mycket på bussar i detta. Det är en sak att som förare vara beredd att ta över från en automatstyrning om man redan sitter mer eller mindre på förarplats, vilket man kommer att göra i en bil och till övervägande del i en lastbil... eller som en pilot i cockpit. Frågan är då hur man gör om bussföraren [i beredskap] står längst bak i sitt fordon och t.ex. försöker att berätta för turister hur de kommer till Skansen? Misstänker att reaktionstiden då kommer att vara lite längre.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Problemet är väl egentligen inte tekniken för de självkörande fordonen, utan att de måste samsas med oberäkneliga mänskliga förare, och att vägmärken m.m. först och främst är utformade för att läsas av människor.
Sätt istället ett tydligt datum då alla tätorter och alla landsvägar ner till länsvägsnivå endast får trafikeras av fordon med aktiverad självkörning, som dessutom kan kommunicera med varandra för att välja effektivaste väg genom korsningar och undvika olyckor. Då kommer vägnätet att användas mycket mycket effektivare eftersom säkerhetsavstånden kan reduceras drastiskt. Vägmärken och annan skyltning kan ersättas med "radiofyrar" eller liknande anpassade för den självkörande trafikens behov.
Detta vägnät omfattar rimligen 99% av både busstrafiken och lastbilstrafikens volym. Resterande vägnät trafikeras ju enbart i lägre hastigheter, och med mindre trafikvolymer, så där är det knappast någon större fara eller effektivitetsförlust att tillåta mänskliga förare.

igel

Idén att avlysa vägar endast för autonoma fordon är inte ny, den fanns i Tyskland redan på 80-talet. Tekniskt sätt skulle det ha gått att genomföra på det tyska motorvägsnätet, men det hade krävt att i princip all trafik skulle behöva flyttas därifrån under en lång övergångsperiod. Därigenom blev det endast en teoretisk möjlighet.
  Om man tänker på hissar så fungerar de ju också som autonoma spårbundna fordon i en avlyst miljö, och de har ju fungerat autonomt i ett århundrade.

Så nej, tekniken finns att göra saker som går själv, men när det kommer till fordon är det just en teknik som kan samverka med sin omgivning som gör att det kan räknas som ett autonomt fordon.
  Många assisterande program finns i dagens fordon, men det är inte samma sak. Hittills har ingen tillverkare uppvisat något som skulle antyda att de har autonoma fordon redo för marknaden inom en överskådligt framtid.

Ersa

Självkörande tåg finns ju redan, men de flesta dessa är kortare sträckor i lägre hastigheter på flygplatser mm, oftast upphöjda likt tunnelbanan i Kista, så ingen obehörig kan hoppa framför tågen.
Gällande vägtrafiken finns ju redan många olika bromsassistenser sedan flera år, men det största problemet är som andra redan tagit upp en högst oberäknelig faktor: Andra trafikanter, och då främst egoistiska privatbilister som struntar fullständigt om deras prejande manövrar får en fullsatt buss att veja eller panikbromsa. Detta oavsett om bussen är bemannad eller autonom.
Inte heller gående är ju speciellt beräkeneliga från den autonoma bussens synvinkel, så därför lär det krävas just dessa helt avskilda ytor för autonoma fordon i många år. Ytor som inte ens får korsas eller ens beträdas av gående eller cyklister/elsparkcyklister.

Nico

Förutom att ev. automatiserad vägtrafik kommer att ha bra många fler variabler, i form av störningsmoment såsom analoga fordon, fotgängare, cyklister osv. så tillkommer ytterligare annat. T.ex. då att dagens trafikmiljöer byggs så trånga att det dels blir problem med kapaciteten och dels faktiskt att man kanske måste programmera in möjlighet till regelöverträdelser bara för att komma igenom en korsning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman