Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2021, 21:02:05 PM

Titel: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2021, 21:02:05 PM
Enligt Transportstyrelsen har bussen på bilden fått en privatperson i Partille som ägare i maj i år efter att ha tillhört Partybussar sthlm ab.
Bussen verkar uppenbarligen ha fått mer rödfärg och färre sidorutor sedan den lämnade Björknäs...(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210827/c966ab507e3f7cb949d5386e60d007c9.jpg)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Marc skrivet 27 augusti 2021, 21:17:14 PM
Denna är för övrigt mycket troligt falskskyltad (om man inte byggt om även sidopotterna) AZT är fd H3A 5759, den har INTE bagagelucka bak, utan på sidorna. Denna ser mer ut som en ur 633X serien!
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 27 augusti 2021, 23:01:45 PM
(https://bussgaraget.se/bussnack/H3A_5759.jpg)

AZT549, f.d. SL H3A 5759 på Karlbergsvägen den 9 juni 2020.
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 27 augusti 2021, 23:48:02 PM
Citat från: Marc skrivet 27 augusti 2021, 21:17:14 PM
Denna är för övrigt mycket troligt falskskyltad (om man inte byggt om även sidopotterna) AZT är fd H3A 5759, den har INTE bagagelucka bak, utan på sidorna. Denna ser mer ut som en ur 633X serien!

Garanterat f.d. H3 6332 som nyttjas av Partybussar men som Hölö bussdemontering fortfarande står som ägare på.
Falskskyltat som vanligt, inget nytt under solen för denna oseriöse bussåkare alltså.

// Niclas
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 augusti 2021, 08:52:49 AM
Han som hade Partybussar flyttade reg numrenskyltarna mellan bussarna. H22 6431 hade engelsk registreringsskylt sist jag aåg den.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 augusti 2021, 09:26:18 AM
Intressant då att fd 5759 står skriven på en  privatperson i Partille, men det kan ju iofs vara någon som är inblandad i partybussarnas verksamhet.
Fast det faktum att man använder Hölö som mereller mindre ofrivillig bulvan visar ju att det inte är så noga vem som äger fordonet...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: jocke skrivet 28 augusti 2021, 19:23:22 PM
Ja ägaren är vän med Partybussars ägare på Facebook så antar de är strukturerat så här pga någon anledning.
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 augusti 2021, 19:57:12 PM
Har alla dessa ägare trafiktillstånd?
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: roggek skrivet 29 augusti 2021, 00:25:38 AM
Oavsett om de har trafiktillstånd eller inte, så är partybussar "en gråzon inom den kriminella världen", och man skall inte anlita dessa företag...
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 augusti 2021, 07:44:58 AM
Tanken bakom Partybussar var säkert god från början.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 augusti 2021, 19:53:33 PM
Citat från: roggek skrivet 29 augusti 2021, 00:25:38 AM
Oavsett om de har trafiktillstånd eller inte, så är partybussar "en gråzon inom den kriminella världen", och man skall inte anlita dessa företag...

Kriminella världen var väl kanske en överdrift, jag antar att det inte är organisationer typ HA, Bandidos eller liknande som driver detta.

Gråzon är det inte heller, utför man beställningstrafik så krävs trafiktillstånd och fordonet ska vara anmält på tillståndshavarens tillstånd, annars är det olaga yrkesmässig trafik.
Jag antar att inga/ett fåtal av dessa bulvaner har tillstånd.
Titel: SV: En fd(?) Partybuss på Klarabergsviadukten
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 augusti 2021, 07:16:15 AM
CitatGråzon är det inte heller, utför man beställningstrafik så krävs trafiktillstånd och fordonet ska vara anmält på tillståndshavarens tillstånd, annars är det olaga yrkesmässig trafik.
Jag antar att inga/ett fåtal av dessa bulvaner har tillstånd.

Jo, gråzon är precis vad det är i den meningen att det ju inte är direkt "beställningstrafik" som görs. Mer upplevelse och att bussarna då är ett verktyg till det och därmed hamnar det mellan stolarna lite.