Huvudmeny

T21 i Göteborg

Startat av S Svensson, 01 december 2020, 20:39:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/ny-busslinje-i-kortedala-och-fler-buss--och-sparvagnsturer/

Även uppgift om att VT sätter in flera bussar pga trängseln.

Är det någon nu som kan skriva om Transdevs bussar, nya som gamla.
Vad vi vet så kommer Keolis flytta bussar till Storstockholm.
13 dec kommer det bli ny tidtabell

janjoh

De kommer ju behålla ett gäng bussar , oklart vilka, som blir överflödiga till förstärkningstrafiken till Kortedala samt i beredskap om de behövs på fler linjer samt inför broavstäningen i sommar från Hisingen i samband med att flytta spår till nya bron blir det spårvagnsersättning, dock är det planerat med befintliga bussar.


Ulf Berlin

Rörigt värre i stan då...
Västtrafik"kallar"expresslinjerna för X1,X2 etc;Är detta något nytt?/Ulf

Bernt Talbrant

Ja, "färgexpresserna" kommer att byta namn allteftersom till "Xx".

Erling.L

IOM man flyttar både 6 o 16 till Lilla bommen förstår jag nerdragningarna i rusningen på 18 o 19
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Tanum97

#6
Linje 16 kommer inte att köra via Lilla Bommen.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Erling.L

Såg fel iom jag inte förstorade bilden
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Framförallt är det ju en neddragning på linje 18 på att den kortas av till Körkarlens Gata istället för till Skälltorpsvägen. Blir bussbyte till nya linje 44. Borde ju faktiskt varit så ända sen de började med stombuss då de gått tätt till ett vanligt ganska rikt villaområde som Backatorp där färre reser än från övriga Backa. Linje 143 återkommer ju också för att avlasta linje 18/19 men frågan är om resandet till Svingeln o östra Göteborg är så stort så det krävs 10 min trafik. Man försöker skapa nya resandemönster genom stan. Såg att linje 127 och 159 går från Gamlestads torget utan o passera stan och Hjalmar. Kommer de ha resenärer återstår att se.

Erling.L

121,127 kommer o ha hållplats frihamnsporten så folk skall kunna byta in till city
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Har de gjort några hållplatser på Frihamnsporten för detta eller är det bara en asfaltsplan? Är ju rätt omysigt ställe att lämna av passagerare på. Känns märkligt.

Tanum97

Det har varit hållplatser där sedan den 14:e December 2014.

janjoh

Hållplatserna känner jag till och tänket mer att de kan inte stå ivägen när så många busslinjer går förvi dessa hållplatser.  Sen kan man undra varför har man lagt busshållplatser ute i ingenstans. Det är hundratals bussar som går där men ingen går av/på. Behovet av resandeutbyte till Frihamnsporten är minimalt.

Ingemar

Tror att mest byten kommer ske på Hjalmar, men för kan ju inte alla linjer stå och tidsreglera, därav frihamnsporten.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Erling.L

121,127 passerar inte Hjalmar så vitt jag vet
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus