Huvudmeny

Mäthållplats

Startat av Årskort Guld SJ, 22 mars 2018, 13:21:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 mars 2018, 21:41:34 PM
Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.

Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.

Både 676 och 639 hade faktiskt i början på dagens avtal, dvs innan man började med påstigning i Danderyd södergående, att man var tvungen att vänta in en hålltid innan man fick avgå mot Tekniska högskolan. Detta tog förarna på allvar, och förklarade varför för de irriterade resenärerna. Dessa vände sig till SL kundtjänst, och vips försvann hålltiden.

Det fanns även en hålltid vid Söderhalls trafikplats för norrgående 639, som innebar att om man var två minuter sen vid Brottby, så var man tre-fyra minuter för tidig vid Roslagsstoppet, och fick vänta. Även där blev det förändring efter flera kundklagomål, och hålltiden justerades så att man istället låg på nån minut minus då man anlände söderifrån.

igel

Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 04:38:22 AM
Det kan man tycka, men likväl är det så. 670 har väl hålltider på hållplatser som har en speciell mening?
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.

roggek

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 22 mars 2018, 22:22:27 PM
PS: Detta problem kommer att vara som bortblåst 2019 då nya bussterminalen är klar givet det går bra att backa ut dom långa bussarna från bussfickorna . . . . . .

Trodde du följde kommunens information:

Citat från:  "Haninge kommun"Så byggs bussterminalen
Bussterminalen beräknas vara beräknad klar 2019. Målet är att skapa en trivsam bussterminal med god tillgänglighet för att underlätta resandet med kollektivtrafik. När man kommer upp från rulltrappan vid pendeltågstationen kommer man att kunna gå in i bussterminalen via den nya och öppna Poseidongången. Såväl Poseidongången som vänthallen utformas som en levande och positiv miljö med ett bra utbud av service och handel.
Första mars stängdes parkeringsplatserna mellan Handenterminalen och kommunhuset eftersom de ligger inom området där bussterminalen ska byggas. Därutöver ska det byggas ett bostadshus ovanpå entrén till bussterminalen – ett komplicerat byggprojekt vilket gör att det i dagsläget är oklart när bussterminalen kan öppna.

Själv gissar jag på en ny bussterminal öppnas 2021-2025 någon gång...

buskörare

Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 19:23:08 PM
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.

Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.

igel

Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 20:22:12 PM
Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.
Så dåliga är väl ändå inte förarna att de kör iväg förtidigt och missar att bli avlösta.

Maven

Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 19:23:08 PM
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.
Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 20:22:12 PM
Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.

Ja, en hålltid behövs ju på avlösningshållplatsen så att arbetstiden på förartjänsten ska kunna beräknas.
Däremot behöver ju inte avgångstiden inväntas annat än om ev. avlösande förare inte hunnit dit, eftersom tiden inte är annonserad mot resenär.
https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf

igel

Citat från: Maven skrivet 23 mars 2018, 21:16:05 PM
Ja, en hålltid behövs ju på avlösningshållplatsen så att arbetstiden på förartjänsten ska kunna beräknas.
Däremot behöver ju inte avgångstiden inväntas annat än om ev. avlösande förare inte hunnit dit, eftersom tiden inte är annonserad mot resenär.
https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf
Men det behövs ju inte en vitesbelaggd hålltid.

Maven

Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 22:06:23 PM
Men det behövs ju inte en vitesbelaggd hålltid.

Har någon här eller annorstädes påstått att Pålsundsvägen ger vite vid för tidig avgång?

igel

Citat från: Maven skrivet 23 mars 2018, 22:09:59 PM
Har någon här eller annorstädes påstått att Pålsundsvägen ger vite vid för tidig avgång?
Jag hade för mig att alla hålltider lagda i Buss-PC:n var vitesbelaggda. Och att ändast de som företagen internt hanterade på specar inte ar det.

Samt enligt hållplatstidtabellen är det en hålltid.

buskörare

Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 21:06:50 PM
Så dåliga är väl ändå inte förarna att de kör iväg förtidigt och missar att bli avlösta.

Hur menar du att vi ska veta när vi ska vara där om bussen kan komma lite när som?

igel

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2018, 08:02:01 AM
Hur menar du att vi ska veta när vi ska vara där om bussen kan komma lite när som?
Den kommer ju inte när som helst.  Keolis hade och jag tror att andra opperatörer har interna hålltider på körspecar, de tider som man får ut ur reseplaneraren. 

Ola Å

På Keolistiden hade vi också hållplatstid vid Pålsundsvägen, började nästan alltid mina körningar där.

buskörare

Citat från: igel skrivet 24 mars 2018, 10:21:26 AM
Den kommer ju inte när som helst.  Keolis hade och jag tror att andra opperatörer har interna hålltider på körspecar, de tider som man får ut ur reseplaneraren.

Fast som Ola Å skriver så hade även Keolis hålltid på Pålsundsvägen?

igel

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2018, 12:12:45 PM
Fast som Ola Å skriver så hade även Keolis hålltid på Pålsundsvägen?
Nej de hade inte hålltid, däremot hade de en hållplatstid som var intern. Den var utskriven på körspecen men ändast om det var avlösning på den turen.

buskörare

Citat från: igel skrivet 24 mars 2018, 12:28:33 PM
Nej de hade inte hålltid, däremot hade de en hållplatstid som var intern. Den var utskriven på körspecen men ändast om det var avlösning på den turen.

Okej. Hur ofta behöver du bry dig om hålltider vid Pålsundsvägen? Den verkar ju röra upp rätt mycket känslor hos dig, varför? Du är den första jag hör som stör sig på den.
Däremot hålltid vid Roslags Näsby är totalt oviktig, den har ingen funktion alls.