Huvudmeny

Mäthållplats

Startat av Årskort Guld SJ, 22 mars 2018, 13:21:35 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

I Haninge har det på busshållplatsen Handenterminalen ( aka Rudsjöterassen ) dykt upp skyltar med "Mäthållplats".

- Vad betyder dom och för vem är dom avsedda?

/Jan-Erik



ks

Hej Jan!

I Södertörn finns det ett antal mäthållplatser (bl.a i Trångsunds torg också). Där mäter man om bussen avgår därifrån i rätt tid, så att den inte åker för tidigt. Detta är även inskrivet i bussförarnas körspecifikationer! Hoppas du fick ett hyfsat bra svar. Ser dig ofta på 829 ;)

Mvh, Karl
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Matte

Citat från: ks skrivet 22 mars 2018, 17:16:56 PM
Hej Jan!

I Södertörn finns det ett antal mäthållplatser (bl.a i Trångsunds torg också). Där mäter man om bussen avgår därifrån i rätt tid, så att den inte åker för tidigt. Detta är även inskrivet i bussförarnas körspecifikationer! Hoppas du fick ett hyfsat bra svar. Ser dig ofta på 829 ;)

Mvh, Karl

Den herren har man kört ofta på 829  ;)

Årskort Guld SJ

Tack för svaret.
Japp, buss 829 är den buss som tar mig till "Handenterminalen" för vidare färd ut i världen och dessutom i stort sett varje dag till Port73 där jag på gymmet lyfter tunga vikter och tar en repa på löpbandet.

 

Ersa

Men vad är vitsen med skylten? Speciella hållplatser mitt på linjen, med hålltider som man absolut inte får passera för tidigt, har ju funnits i alla tider i SL-trafiken. Samt att det har varit hot om vite för inställd tur om bussen skulle passerar den för tidigt, ända sedan PC:n kom, omkring 2005.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 19:18:59 PM
Men vad är vitsen med skylten? Speciella hållplatser mitt på linjen, med hålltider som man absolut inte får passera för tidigt, har ju funnits i alla tider i SL-trafiken. Samt att det har varit hot om vite för inställd tur om bussen skulle passerar den för tidigt, ända sedan PC:n kom, omkring 2005.

Ja och vite får Nobina betala massor på dessa mäthållplatser eftersom otroligt många förare på Södertörn inte fattar att man inte får åka förtidigt på en mäthållplats.
Man har till och med haft personal som står varje på mäthållplatserna och ser till att förarna inte åker förtidigt.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 22 mars 2018, 20:02:58 PM
Ja och vite får Nobina betala massor på dessa mäthållplatser eftersom otroligt många förare på Södertörn inte fattar att man inte får åka förtidigt på en mäthållplats.
Man har till och med haft personal som står varje på mäthållplatserna och ser till att förarna inte åker förtidigt.

Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 20:29:17 PM
Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.

Kan vara erfarna som helt enkelt skiter i det också.

igel

Citat från: buskörare skrivet 22 mars 2018, 20:45:01 PM
Kan vara erfarna som helt enkelt skiter i det också.
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
  Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör  det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 22 mars 2018, 21:34:33 PM
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
  Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör  det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.

Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.

Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 mars 2018, 21:41:34 PM
Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.

Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.
Tyvärr har vi E18 som har en notoriskt ojämn körtid. Där tidsreglering kan vara aktuell alla tider på helger, utom möjligtvis nattetid.

Årskort Guld SJ

Just på den hållplats jag har tagit bilderna - "Handenterminalen" fd Rudsjöterrassen måste norrgående buss 829 komma i god tid för att man skall hinna gå till pendeltåget och invänta resenärer från ankommande tåg innan man kan gå, därav väntan.

För södergående buss gäller främst att man måste vänta på resenärer som kommer med pendeln från stan och som skall knalla samma väg tillbaka till bussen.

Går man för tidigt blir det att fortsätta att knalla hem vilket kan vara surt om det är sent på kvällen, blåser, regnar och det är entimmestrafik.

Vill vara EXTREMTYDLIG med att det alltid funkat bra och jag har aldrig missat pendeln eller blivit frånåkt av bussen ( givet pendeln från stan är i tid ).

Men det hänger på att man följer tidtabellen vilket kan vara svårt ibland då det förekommer att irriterade bussresenärer klagar på att bussen "bara står och väntar" när man vill komma vidare.

Men det funkar i alla fall bra för mig som extremåker mycket buss i Haninge i väntan på att jag skall ut och härja med tågen igen.

PS: Detta problem kommer att vara som bortblåst 2019 då nya bussterminalen är klar givet det går bra att backa ut dom långa bussarna från bussfickorna . . . . . .

buskörare

Citat från: igel skrivet 22 mars 2018, 21:34:33 PM
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
  Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör  det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.

Det kan man tycka, men likväl är det så. 670 har väl hålltider på hållplatser som har en speciell mening?

Matte

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 20:29:17 PM
Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.

Nä det är blandat. Finns många erfarna som skiter i det helt enkelt.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 23 mars 2018, 07:59:26 AM
Nä det är blandat. Finns många erfarna som skiter i det helt enkelt.

Det borde väl vara ordervägran och/eller tjänstefel...