Amiralsgatan får bussbana

Startat av Stefan K, 27 oktober 2013, 17:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Snart är det dags för stora förändringar i längs Amiralsgatan i Malmö. Gatan kommer att få ett busskörfält och antalet bilkörfält minskar från 2+2 till 1+1 körfält. Busskörfältet och hållplatserna placeras mitt i gatan.

Tänkte därför att det kan vara intressant att ta bilder före, under och efter ombyggnaden.
Här kommer två bilder från korsningen Amiralsgatan/S:t Knuts väg mot norr (översta) och mot söder (understa)






Mr G

Gatan ser ju ödslig ut. Kan det verkligen vara trafikmässigt och ekonomiskt  motiverat med ombyggnaden? Ser fint ut som det gör tycker jag.
吉先生

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 29 oktober 2013, 20:24:17 PM
Gatan ser ju ödslig ut. Kan det verkligen vara trafikmässigt och ekonomiskt  motiverat med ombyggnaden? Ser fint ut som det gör tycker jag.

Sammanhängande busskörfält skulle säkert ha kunnat ordnas på sidorna också, men i så fall går det inte att ha kvar gatuparkeringen (om man nu tänker ha det - på delar av dagens Amiralsgatan finns sträckor med tre körfält i ena riktningen där det ena körfältet är upplåtet för parkering utanför rusningen). Bussbanan är också en förberedelse för kommande spårväg, och spårväg är ju helt klart prydligare i mittläge.

Märkligt nog hittar jag inga skisser på hur det är tänkt att gatan ska se ut.