Huvudmeny

Vägarkelogi

Startat av AGR, 20 september 2007, 10:49:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

Vid sidan av Västberga allé så är den gamla betongvägen synlig. Inte så varnligt med vägbana av betong i Stockholm.
Mvh AGR

David M

Inte så vanligt någonannanstans heller, för den delen. Vanligast med betonglandsvägar utmed de gamla riksvägarna dvs de klassiska rv 1-13. Under 1930-talet var det ungefär lika vanligt som att gatsten sattes ut, framförallt var det landskap som inte hade så gott om granit som Skåne och Uppland där betong lades ut på vägarna.



Runt 1990 började Vägverket åter att använda betong igen. Mellan 1960 och 1990 byggdes så gott som inga betongvägar alls, utom gamla riksväg 15 mellan Lund och Gårdstånga (sorgligt nog uppriven nu och ersatt med asfalt. Skyltarna om arbetet sitter dock kvar) vilket gjordes 1979. Sex år senare ersattes vägen med nuv. väg. Vet inte varför det gjordes men jag tippar på att det var en försöksgrej, då det ursprungligen legat 1930-talsbetong där.

Niklas Bygdestam

Nyaste betongvägen borde vara E4 i Uppsala och upp mot Björklinge
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

På gamla E6 söder om Fjärås mot Åsa Stn kan man faktiskt fortfarande känna betongskarvarna även om de är överasfalterade.
Ända fram till 1979 var denna del av E6 mellan Fjärås och ner till strax norr om Halmstad vid Kvibille där motortrafikleden tog vid en enda lång vanlig landsväg som visserligen gick utanför både Varberg och Falkenberg men där 50- och 70-sträckorna var legio.

/Bengt