De smutsigaste gatorna i Sverige

Startat av Ersa, 12 november 2008, 04:57:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Förbud mot dubbdäck skulle klara miljömål"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=850698

Intressant att Västra Esplanaden i Umeå (E4:an genom innerstan) är med på kartan över de smutsigaste gatorna. Just precis den väg som den yngre "miljövänstern" inte vill leda om utanför stan... :-X

Mr G

Att den finns med på listan beror förstås på att man har mätt just där. Enligt artikeln har mätningar gjorts på ett 20-tal ställen, och 16 av dessa har plockats med på listan. Säger alltså ingenting om att just de här gatorna skulle vara smutsigast i Sverige.


För övrigt kan ni väl åka sparkstötting i Umeå på vintern. Då behöver ni inga däck, varken med dubbar eller utan.
吉先生

David M

Citat från: Verspieder skrivet 12 november 2008, 04:57:13 AM
"Förbud mot dubbdäck skulle klara miljömål"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=850698

Intressant att Västra Esplanaden i Umeå (E4:an genom innerstan) är med på kartan över de smutsigaste gatorna. Just precis den väg som den yngre "miljövänstern" inte vill leda om utanför stan... :-X

Kungsgatan i Uppsala finns med, trots att E4:ans genomfartstrafik gick där under ett drygt tiotal år och försvann redan på 1960-talet. Mot bakgrund av detta, vad talar för att det skulle bli bättre på Västra Esplanaden bara genomfartstrafiken försvann?

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 12 november 2008, 13:00:42 PM
Kungsgatan i Uppsala finns med, trots att E4:ans genomfartstrafik gick där under ett drygt tiotal år och försvann redan på 1960-talet. Mot bakgrund av detta, vad talar för att det skulle bli bättre på Västra Esplanaden bara genomfartstrafiken försvann?

Om Kungsgatan i Uppsala fortfarande hade varit E4 så hade gatan varit en gata som hade varit funktionsmässigt och utseendemässigt precis jämlik med Västra Esplanaden i Umeå. Så stor trafik hade inte Kungsgatan i Uppsala klarat idag. Det hade inneburit kolossala köer på hela gatan. Köerna hade sträckt sig en bit utanför stan. En stad med Uppsalas storlek och trafikmängd skulle inte klara av en gata med den funktionen som Umeå har. Vi ska också tillägga att Uppsala har dels intensiv genomfartstrafik på E4 och sedan finns det väldigt många som bilpendlar till och från Uppsala, betydligt fler än Umeå

Jag har tänkt mig hur det hade sett ut i Uppsala om man hade gjort samma lösning som Umeå under 1960- eller början på 1970-talet. I sådana fall hade motorvägens gamla sträckning haft sin fortsättning på Kungsgatan istället för att ha en fortsättning genom Tycho Hedéns väg som vi hade under en lång tid. Då hade motorvägen anslutit till Kungsgatan någonstans i Kungsängen och motorvägen hade haft sin fortsättning i form av Kungsgatan rakt genom stan. Vid en resa till Umeå för ett par år sedan funderade jag just på detta och drog den slutsatsen att om Uppsala hade tänkt som Umeå så hade det blivit just så. Det hade nog i vårt fall blivit köer ända ut på motorvägen, i värsta fall kanske halvägs mot Knivsta i rusningstrafik

Umeå är mindre än Uppsala och har mindre genomfart och färre pendlare. Men jag tycker ändå att det är märkligt att de har kvar E4 på ett sätt som för oss i Uppsala motsvarar Kungsgatan som slutade vara E4 1967. Så nog vore det på tiden om Umeå fick en ny E4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.