Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

AMV har beslutat att förlänga beslutet från i våras om att framdörrarna på bussarna ska vara stängda pga smittorisken fram till 2 november 2021 eller så länge smittan finns kvar. Tydligen har bolag ansökt om att istället sätta barriärskydd (plexiglas) för att kunna ha viseringen igång och minska gratisåkandet men det godtas inte av AMV.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


BSB101

Så tydligen är AMV positiv till plexiglasskydd men vill ha en annan utformning (bland annat högre skydd). Känns som att så fort man kommit fram till en modell som AMV är nöjda med kommer plexiglasskydd installeras runt om i landet.

igel

I Stockholmsområdet kommer det ju att bli knepigt. Att ha vissa bussar där påstigning sker fram och andra där den sker bak kommer nog inte att fungera.
Vilket betyder att skydden måste finnas i alla bussar innan de börjar att göra nytta. Frågan om man kommer att ha hunnit installera dessa till nästa sommar. Det är ju inte tio bussar det handlar om direkt. 

Ersa

Lägg därtill alla SL-bussar som kommer att behöva bytas ut under sommaren och hösten 2021 efter (eventuella) operatörsbyten i Täby och Norrtälje. Ska även äldre bussar byggas om, ett par månader innan de måste fasas ut?

jocke

Att installera ett plexiglas är knappast att bygga om.

Självklart kommer de behöva fixas om det beslutas så.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Man lär knappast nöja sig med någon halvmesyr, utan kraven torde bli högre än att bara hänga in nån enstaka skiva lite så där smått oengagerat. Det lär knappast bli billigt eller gå snabbt i slutändan, vilket därför blir mera en ombyggnad.

mittlinje

Finns ett regelverk enligt EU för förarskydd, ECE 43R. Dock har jag ingen info om vad det innebär men här på sidan finns många som säkert är duktiga på att leta info om det : :-\

Ulf Berlin

Äntligen har dessa infoskyltar börjat att dyka upp på SLs bussar:


Som vanligt är SL sentänkta :P/Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Men bryr sig dem som tjuvåker om skyltar?

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Ja, det har varit helt fel i all statistik i flera månader redan. Måste vara väldigt svårt att planera framtidens turtäthet, och i förlängningen de nya kommande upphandlingarna. Har vi tur så innebär kanske denna kris att framtidens avtal får mindre VBP,  istället för mer.

Bussmicke

#12
Citat från: Walter skrivet 12 oktober 2020, 22:49:04 PM
Men bryr sig dem som tjuvåker om skyltar?

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
I Västmanland är läsaren flyttad till mittdörren.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

846

Citat från: Walter skrivet 12 oktober 2020, 22:49:04 PM

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
Ja, det är ett problem. Om jag laddar på ett nytt månadskort på mitt SL Access-kort börjar det gälla 30 dagar från första validering men om min första resa är med buss går det inte att validera. Om min andra resa är retur med buss går det inte heller... Jag vet inte om SL tycker att jag ska köpa enkelbiljetter i appen tills jag hittar ett ställe att validera eller om det är okej att jag åker med ändå?

pegee

Vad gäller validering av biljetter så har vi ett försprång här i
Göteborg i det fallet. Eftersom västtrafik tillåter på- och
avstigning genom alla dörrar så är validering inte ett problem
här. Det sitter kortläsare vid alla dörrar på både bussar och
spårvagnar.
Att vi sedan har problem med ickebetalande passagerare beror
mest på corona. Antalet kontroller har varit minimalt den senaste
tiden, men nu har man börjat med kontroller igen även om det
är i begränsad skala.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.