Linjebuss 100...

Startat av Bussmicke, 21 december 2020, 22:34:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Såg jag aldrig på stan vid mina besök.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

toddetoddelito

Snygga bilder! Känns som en väldigt svunnen tid (var inte ens född då), och särskilt med tanke på att man idag (iallafall för ett par år sedan) skriver om elbussar på samma sätt som katalysatorn på denna ;D

Walter

Bensin och bussar har väl alltid blivit kortlivade kombinationer i linjetrafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rikard

De hade stora problem med den bussen dess 500 hp Bensin V8 var inte stark nog gick i 20 km/h uppför backarna i Partille så de trimmade motorn till ca 700 hp o då drack den 10 liter per mil och gick i 35 uppför, så fanns ingen ekonomi i det. Den skänktes sen till stadsmissionen Göteborg om jag inte minns fel. Men den lät förbannat gôtt när den kom o vände i Jonsered när jag stod o väntade med Blå expressen :-)

Lars-Håkan_E

Ontario/Orion V, enda exemplaret i Sverige.
Var vanligast med diesel eller gasmotorer i US & Canada

Betydligt vanligare i Sverige var Ontario/Orion II https://cptdb.ca/wiki/index.php/Orion_Bus_Industries_%27Orion_II%27
Borås Lokaltrafik var först  i Sverige med dessa, även här fanns modeller med Bensin, Diesel o Gas men Bensinmotor var väl det vanligaste.

Det finns exempel på individer som förbrukade mellan 7-9 liter/mil, inte så miljövänligt trots katalysator :-)

Ersa

Dagens Volvo B9S drar ju sisådär fem liter diesel/mil, så inte har vi kommit överdrivet långt i utvecklingen idag jämfört med 1992.

yngrot

De Ontario vi körde i Borås tog ca 8 liter per mil.. Det var väldigt vart sitta ovan motorn på dessa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

B10M

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2020, 00:38:50 AM
Dagens Volvo B9S drar ju sisådär fem liter diesel/mil, så inte har vi kommit överdrivet långt i utvecklingen idag jämfört med 1992.
Vilket otroligt dumt påstående. B9S slutade tillverkas för snart ett decennium sedan och är 50 procent längre.

S Svensson

Denna buss kördes alltså av Linjebuss. Men den anskaffades av GL /Kommunalförbundet/ för att prova bensindrift. Det ansågs ibland farligt med dieselbussar. Buss 100 gick första tiden i trafik med originalfärg. LB lämnade tillbaka bussen till Kommunalförbundet och som sagts ovan skänktes bussen till kyrkan. Vad jag minns sändes sedan bussen tillbaka. Kyrkan fick några andra bussar att köra runt med.
Vad som skulle provas var katalysator med bensin.
Bensindrift är dock inte så ovanlig. Främst mindre fordon använder bensin. Volvo hade bensindrift på vissa lastbilar. Tror man slutade med detta 1965. De lastbilar som blev ombyggda  med kaross gick som bensindrivna bussar. Fram till dec 1973 var bensinen billig. Tilläggas kan att det fanns ett antal Volvo 144 personbilar med Perkinsmotor med dieseldrift. Vet ej var de användes. Exporterade någonstans.
Märk att med bensinmotor menas Ottomotorer med förgasare. De kan drivas med annat bränsle också, vanligtvis med blandning av alkohol och bensin. På 50 talet kallades detta för Bentyl.
Volvo  125 chassie hade bensindrift (vanligtvis Volvo LV 126).

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.