Nya BYD till Nobina

Startat av Fredde, 30 april 2020, 14:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

Är det något linjenummer bestämt för denna linje, t ex i stomlinjeserie, t ex 170/171 eller blir det en 500-linje, t ex 519? Eller det kanske t o m blir linjenummer i SL:s spårtrafiksserier?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DL

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 maj 2020, 19:00:53 PM
Hur menar du då? Antar att bussen skulle lackas från början i någon lack - och om det nu blev mörkare blått eller samma blått som innan, eller rosa, eller orange - spelar det nån roll för kostnaden om SL blöder pengar?
Lacken var ju bestämd långt innan Corona uppfanns.

Eller menar du att man skulle spara pengar genom att inte lacka bussarna alls? Eller är den nuvarande blå färgen billigare än en mörkare nyans?

Sorry - men rätt dumt inlägg faktiskt.

Inte dumt alls. De flesta här verkar inte förstå det som vi vanliga trafikanter förstår. Att majoriteten inte bryr sig om massa extra lull eller vad bussen har för färg. Det är något som skribenter på olika bussforum tror.

SL borde helt klart göra som BVG i Berlin. Göra lackeringen så enkel som möjlig genom att göra bussarna helröda. Sen kan olika bokstäver framför linjenumret indikera olika linjetyper. Blåbussarna kan få ett M framför sig för Metrobuss ex.

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2020, 21:33:49 PM
Hej,

Är det något linjenummer bestämt för denna linje, t ex i stomlinjeserie, t ex 170/171 eller blir det en 500-linje, t ex 519? Eller det kanske t o m blir linjenummer i SL:s spårtrafiksserier?

Såg idag att det finns en linjebeskrivning gällande från 17/8 där linjen erhållit nr 175.

Ulf Berlin

Så denna linje försvinner inte när T-banan dras ut,för i så fall borde linjen kunnat heta 11X ;)/Ulf

Nico

11X var ett av förslagen internt, men fick inte gehör på vissa håll. 175 (som ju i sig egentligen får ses som ett blåbussnr.) är en nödlösning.

Vad gäller framtiden får man nog se, sannolikt kommer flera delar av linjenätet att förändras när T-banan är klar. Framförallt för att undvika parallelltrafik mm. Strategerna lär i alla fall ha frågan i sin att-göra-låda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CW66

Citat från: homer skrivet 01 maj 2020, 21:02:48 PM
Ja det verkar inte vara lätt för alla att förstå att olika färgkrav på olika linjer gör trafiken dyrare.

Jodå - det är hur lätt som helst att förstå - om det hade varit något som kostade mer.
I det här fallet skall bussarna knappast användas på andra linjer än den de köpts in för - en elbuss har ju rätt begränsade möjligheter till användande tyvärr - så länge det inte finns laddstationer tillräckligt på ett eller annat sätt så man kan flytta den hur som helst som man kan med en annan buss.

Har den blå färgen gjort busstrafiken mycket dyrare i och med stomlinjebussarna? Bussarna hade ju även om de varit röda säkerligen gått på samma 4:a eller 1:a ändå med ganska små variationer, eller hur?

Så om du nu efter mina års erfarenhet inom bussbranschen tycker jag verkar lite trögfattad - då får du gärna tycka det - dock försöker jag skriva fakta - och inte bara gnäll...kanske värt att tänka på?

B10M

Ja, färgkrav är kostnadsdrivande, helt klart. Omloppen i SL-trafiken är nästan undantagslöst lagda så att samma fordon kör på flera olika linjer på samma dag, helt enkelt för att det blir mer effektivt så. Om man då inför krav att en av linjerna ska köras med bussar med en särskild färg innebär detta att omloppen bryts. Om man bara tittar i en tidtabell kan man lätt tro att det går att klara av trafiken med lika många omlopp som innan, men nu är det så att omloppen i de flesta områden är planerade så att varje förare kör en eller ett fåtal bussar under dagen och avlösningar minimeras. Detta innebär att omloppen i hög grad anpassas till förarnas arbetstider, något som kraftigt minskar friheten i omloppsplaneringen. Detta innebär att färgkraven med stor sannolikhet innebär ett ökat behov av både förare och fordon. Alternativet att ha avlösningar så att förarna byter fram och och tillbaka mellan blå och röda bussar ger en betyligt ökad störningskänslighet, eftersom en försening på en tur då sprider sig både till nästa tur för föraren och till nästa tur för bussen. I praktiken måste man då ha ökad marginaltid, vilket givetvis kräver fler förare och fordon.

Och för att ge ett tydligt exempel på de meningslösa extrakostnader som färgkraven leder till: Varje vardag körs det tre tomkörningar med blåbussar i medrusningen från Björknäs till Slussen mellan klockan 6 och 7, samtidigt som det går ett stort antal tomkörningar med röda bussar i motsatt riktning.

Nico

Som tillägg till detta med merkostnader. Det finns en 3-4 år gammal sammanställning för SL-trafiken som anger att merkostnaden, utslaget på en tioårsperiod, för att ha bussar i avvikande färg (i detta fall blått) istället för att bara skylta det hela, att är ca 350 miljoner. Tyvärr är det här med färg mera något som tagits fram av teoretiker som har ringa eller ingen praktisk kunskap.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Citat från: F.Å skrivet 19 juni 2020, 11:09:05 AM
Såg idag att det finns en linjebeskrivning gällande från 17/8 där linjen erhållit nr 175.
Jag måste bara fråga om länk till detta? Har letat själv och hittar inget om nya "175:an"  :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman