Nya BYD till Nobina

Startat av Fredde, 30 april 2020, 14:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Dessa fångade jag idag när jag körde förbi Nobinas garage i Södertälje.
Jag antar dock att de inte ska dit (de är inte SL-blå), utan har kommit med båt till Södertälje för vidare färd till... Ja, var?
Hade det varit till Borås borde de väl rimligen ha gått till Göteborg istället?





Gano

Visst skall de till SL trafiken. Till Barkarbystaden om jag inte missminner mig  ;)

Fredde

Okej, jag trodde det bara fanns SL-rött ("vanlig" trafik) och SL-blått (Stombusstrafik) med vit rand på sidan, alltid lär man sig något nytt :)

Gano

De kanske skall få SL rand och dekaler sen strax innan trafikstart? De skulle ju gå på den nya BRT-linjen som ska öppna.

homer

Svårt att avgöra genom gallerstaketet men visst ser färgen ljusare ut än vanlig SL-blå

Walter

Speciell BRT blå kanske kommer? ;D ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

VincentJkpg

Tror det med färgen beror på kamera och ljusförhållanden. Kolla denna bild till exempel https://www.instagram.com/p/B_njIUlnl42/. Ser ju ut som Västtrafik-blå

Färgen passar ju även med den färg som syns här: https://www.bussmagasinet.se/2019/08/har-byggs-stockholms-elektriska-brt-bussar/

Kolla även på de täckta bakdäcken på BYD-lederna... de ska definitivt köra BRT i Barkarby. Vita randen är bara inte påsatt än

AO

Dessa ser ju även ut att ha den nya designen (syns tydligast på takpartiet). Om jag inte minns fel från något reportage jag läst, så skulle just BRT-bussarna till SL vara de första bussarna som leveras med den nya designen.

homer

Så SL som för bara 1 dag sedan vädjade om pengar från regeringen då kollektivtrafiken blöder väljer att lansera en 3:e färg på bussarna ::) ::)

Knut

#9
Spelar det nån roll om det er annen färg på nya bussar?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ulf Berlin

Vad ska"SL"köra för trafik i Barkarbystaden som kräver 2-3 ledvagnar?/Ulf

CW66

Citat från: homer skrivet 01 maj 2020, 09:18:04 AM
Så SL som för bara 1 dag sedan vädjade om pengar från regeringen då kollektivtrafiken blöder väljer att lansera en 3:e färg på bussarna ::) ::)

Hur menar du då? Antar att bussen skulle lackas från början i någon lack - och om det nu blev mörkare blått eller samma blått som innan, eller rosa, eller orange - spelar det nån roll för kostnaden om SL blöder pengar?
Lacken var ju bestämd långt innan Corona uppfanns.

Eller menar du att man skulle spara pengar genom att inte lacka bussarna alls? Eller är den nuvarande blå färgen billigare än en mörkare nyans?

Sorry - men rätt dumt inlägg faktiskt.

CW66

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 maj 2020, 13:08:53 PM
Vad ska"SL"köra för trafik i Barkarbystaden som kräver 2-3 ledvagnar?/Ulf

Barkarbystaden - Akalla (T), en ny BRT-linje

Fredde

Ska bli intressant att se hur de har byggt infrastrukturen, dvs de egna separerade körfälten, för detta....

homer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 maj 2020, 19:00:53 PM
Hur menar du då? Antar att bussen skulle lackas från början i någon lack - och om det nu blev mörkare blått eller samma blått som innan, eller rosa, eller orange - spelar det nån roll för kostnaden om SL blöder pengar?
Lacken var ju bestämd långt innan Corona uppfanns.

Eller menar du att man skulle spara pengar genom att inte lacka bussarna alls? Eller är den nuvarande blå färgen billigare än en mörkare nyans?

Sorry - men rätt dumt inlägg faktiskt.

Ja det verkar inte vara lätt för alla att förstå att olika färgkrav på olika linjer gör trafiken dyrare.