Huvudmeny

Hastus?

Startat av Buzzlover, 02 april 2020, 08:57:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Såg i tråden som nu är låst om Coronavirusets påverkan på kollektivtrafiken att det pratas om Hastus, vad är detta?
(Såg nu att tråden är i fel forum så om Admin kan flytta gör gärna detta.)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Trafikplaneringssystem som många av de stora operatörerna använder. Beräknar omlopp etc
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Robert Brink

Jobbade i Hastus i 2 år på MTRX Driftledning, tyckte det car ett ganska så segt svårt system jämfört med tex SJ:s nuvarande RPS.
Men det verkar fungera bra hos Keolis.

//R

Niclas Wennerlid

Hastus är ju ett stort system där kunden kan välja att köpa olika moduler och funktioner.
Sen är det ju till stor del även avhängigt på vilken serverkapacitet man har.

Min erfarenhet av Hastus är att det är ett väldigt bra planeringssystem men kanske inte lika smidigt att använda i operativt driftläge.
Men även om jag tycker att Hastus är ett riktigt bra planeringsverktyg så behöver ofta slutprodukten detaljjusteras manuellt av en duktig trafikplanerare men det gäller ju egentligen alla trafikplaneringssystem.

// Niclas

Ulf Berlin

Citat från: Robert Brink skrivet 02 april 2020, 11:09:54 AM
Jobbade i Hastus i 2 år på MTRX Driftledning, tyckte det car ett ganska så segt svårt system jämfört med tex SJ:s nuvarande RPS.
Men det verkar fungera bra hos Keolis.

//R
Tåg-resp bussdrift skiljer ju sig i planeringsgrunderna.../Ulf