Avtalsförhandlingar

Startat av 1896, 20 augusti 2016, 07:57:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Någon som har koll på detta ? Kommunals avtal löper ju ut sista September, vilka frågor kommer man att driva ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 augusti 2016, 07:57:12 AM
Någon som har koll på detta ? Kommunals avtal löper ju ut sista September, vilka frågor kommer man att driva ?

Kan läsas på webben :-)

https://www.kommunal.se/tuffa-arbetsforhallanden-inom-trafik-har-lyfts-infor-avtalsrorelsen

1896

Avtalet för ett år framåt tycks vara klart, och ska jag tolka denna text så har man inte åstadkommit just någonting framåt, mer är den löneökning som alla andra också har fått. Det framgår också tydligt i texten att arbetsgivarna har kommit till förhandlingarna med stora försämringskrav, vilket tycks föranleda att kommunal är nöjda med att just inget har förändrats. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att fackförbunden måste inleda avtalsförhandlingar med att försvara sådant som man redan tidigare åstadkommit, det är något nytt i Sverige, och så ska det absolut inte behöva vara, ett avtal ska vara föremål för ständig förbättring.

www.kommunal.se/nyhet/nytt-avtal-bussforarna

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 september 2016, 17:31:10 PM
Avtalet för ett år framåt tycks vara klart, och ska jag tolka denna text så har man inte åstadkommit just någonting framåt, mer är den löneökning som alla andra också har fått. Det framgår också tydligt i texten att arbetsgivarna har kommit till förhandlingarna med stora försämringskrav, vilket tycks föranleda att kommunal är nöjda med att just inget har förändrats. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att fackförbunden måste inleda avtalsförhandlingar med att försvara sådant som man redan tidigare åstadkommit, det är något nytt i Sverige, och så ska det absolut inte behöva vara, ett avtal ska vara föremål för ständig förbättring.

www.kommunal.se/nyhet/nytt-avtal-bussforarna

Men det är sällan båda parter är överens om vad som är en förbättring. En förhandling har just minst två parter med olika ingångsbud.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 september 2016, 17:31:10 PM
Avtalet för ett år framåt tycks vara klart, och ska jag tolka denna text så har man inte åstadkommit just någonting framåt, mer är den löneökning som alla andra också har fått. Det framgår också tydligt i texten att arbetsgivarna har kommit till förhandlingarna med stora försämringskrav, vilket tycks föranleda att kommunal är nöjda med att just inget har förändrats. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att fackförbunden måste inleda avtalsförhandlingar med att försvara sådant som man redan tidigare åstadkommit, det är något nytt i Sverige, och så ska det absolut inte behöva vara, ett avtal ska vara föremål för ständig förbättring.

www.kommunal.se/nyhet/nytt-avtal-bussforarna

Visst det är relativt nytt. Men görs ju inom alla sektorer, även statens arbetsgivarverket går ju ut i avtalsrörelsen med att kräva försämringar. Men man får nog bara se det som ett psykologiskt "knep" som man kommit på, just för att inte facken ska komma med ökade krav redan från början i förhandlingarna.

Slutsumman är ju ändå alltid en förhandling. Önskar man sig nya förmåner, så tar man ju alltid av löneutrymmet, ibland då för att komma överens och slippa strejka, när man inte vill/kan ge högre påslag i procent.

Nu har ju kommunal strejkat ganska nyligen för bussförarna. Eftersom det här bara är ett ettårigt avtal, vill man nog vänta med att gå ut i konflikt när man har några fler avtalsår att spela på. Är det på längre tid är det ju lättare att förhandla in förbättringar. Det tar ju rätt mycket på strejkassan att strejka. Så det finns ju ett egenintresse från facket att inte gå ut i strejk alltför ofta.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Citat från: Lars_L skrivet 26 september 2016, 23:14:09 PM
Visst det är relativt nytt. Men görs ju inom alla sektorer, även statens arbetsgivarverket går ju ut i avtalsrörelsen med att kräva försämringar. Men man får nog bara se det som ett psykologiskt "knep" som man kommit på, just för att inte facken ska komma med ökade krav redan från början i förhandlingarna.



Exakt min poäng, detta är något som arbetsgivarna har kommit på att de kan göra på senare år, just för att hålla tillbaka arbetstagarna/facket. Detta gör det ju sju resor svårare att få igenom förbättringar i avtalen, rimligtvis så bör ju även arbetsgivarna besitta en viss vilja att arbetstagarna har det bra, för har man bra arbetsvillkor och trivs på jobbet, så gör man ju ett bra mycket bättre arbete, och det har ju arbetsgivaren igen genom nöjda kunder.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 27 september 2016, 17:52:55 PM
Exakt min poäng, detta är något som arbetsgivarna har kommit på att de kan göra på senare år, just för att hålla tillbaka arbetstagarna/facket. Detta gör det ju sju resor svårare att få igenom förbättringar i avtalen, rimligtvis så bör ju även arbetsgivarna besitta en viss vilja att arbetstagarna har det bra, för har man bra arbetsvillkor och trivs på jobbet, så gör man ju ett bra mycket bättre arbete, och det har ju arbetsgivaren igen genom nöjda kunder.

Nja, mer är det väl just som sagt en del i spelet. Om det har någon effekt i praktiken får väl framtiden utvisa. Förhandlingar är ju alltid rätt tuffa. Det är ju ganska få saker man fått igenom i bussbranschen utan strejk - och man skulle ju knappast ha fått igenom 2,5-timmarspausen om inte arbetsmiljöverket lagt sitt vite där mot några entreprenörer i bl.a. Stockholm.

Sedan håller jag väl givetvis med om att arbetsgivarna bör se värdet av att arbetstagarna är nöjda. Men det är ju också en kostnad, ganska stor sådan i många fall och som motsvarar rätt mycket om man skulle ta ut det som ren lönehöjning. Det är ju sällan det finns så stora incitament för hur nöjda kunderna är med förarna i avtalen (som exempel), däremot finns det givetvis en vits för den enskilda arbetsgivaren att vidta åtgärder för att hålla nere på personalomsättningen. Bl.a. genom personalvårdande insatser, men detta måste ju ändå skötas på lokal nivå.     
Inlägget är signerat Lars Lundqvist