Huvudmeny

Linje 890

Startat av 1896, 23 juli 2014, 22:05:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Denna tidtabell får jag inte ihop, ska föraren köra från Vikingterminalen till Falun, ha rast en kvart, och sedan köra tillbaka till Vikingterminalen ?  ???  För någon övernattning lär det ju knappast vara frågan om ?  ???

www.swebus.se/Global/TIDTABELLER/19-aug-21-dec2014/890.pdf

MrBrave

Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Björn Ax

Citat från: MrBrave skrivet 23 juli 2014, 22:33:33 PM
Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är för att resenärer med båten ska kunna komma hem. From 1:a September slutar Viking Line köra upp till Borlänge i egen regi.

1896

Citat från: MrBrave skrivet 23 juli 2014, 22:33:33 PM
Behöver inte vara samma förare hela vägen. T.ex rastavlösning i Borlänge. Jag tycker frågan egentligen är; vilka vill åka de tiderna som bussen till Falun kör.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Swebus kommer väl inte att ha några förare i Borlänge ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2014, 09:30:41 AM
Swebus kommer väl inte att ha några förare i Borlänge ?  ???

det är väl Sambus som kör 890?

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2014, 10:08:29 AM
det är väl Sambus som kör 890?

Det är väl Jensen buss, och han har nog inget med Sambus att göra, men han har väl enbart kört turer som utgått från Mora ?  ???  Detta omlopp verkar ju utgå från Stockholm, så jag utgår ifrån att Swebus ska köra själva, men jag kan ju ha fel ?  ???

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2014, 11:42:34 AM
Det är väl Jensen buss, och han har nog inget med Sambus att göra, men han har väl enbart kört turer som utgått från Mora ?  ???  Detta omlopp verkar ju utgå från Stockholm, så jag utgår ifrån att Swebus ska köra själva, men jag kan ju ha fel ?  ???
Jensen har i alla fall tidigare haft en buss placerad i Stockholm också

Lars-Håkan_E

Jag antog att alla åkarna där ingick i Sambus men som sagt har Jensen buss i Stockholm också, tror nog knappast att Swebus kör detta själva.

1896

Alldeles oavsett vem som ska köra så kvarstår ju frågan hur omloppet ska bemannas, 15 minuter rast på 9 timmars körtid är knappast tillämpligt ?  ???

Och Jensen har inte heller förare i Borlänge ?  ???

Björn Ax

Detta är alltså en buss för resenärer som åker med Viking Line och vill komma hem.

Hur dom löser det med förare och liknande vet nog bara swebus själva i nuläget. Kommer säkert lösas tills dess trafiken drar igång men ja 15 minuters rast är olagligt.

Vi får helt enkelt vänta och se. :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2014, 14:24:46 PM
Detta är alltså en buss för resenärer som åker med Viking Line och vill komma hem.

Hur dom löser det med förare och liknande vet nog bara swebus själva i nuläget. Kommer säkert lösas tills dess trafiken drar igång men ja 15 minuters rast är olagligt.

Vi får helt enkelt vänta och se. :)

Andra lejåkare åt Swebus har ju klarat liknande tidtabeller, t.ex Hydens.

busexperte

Det finns 1000 mögligheter för en effektivt insats av chauffören fra busserna.

Tänkbart är en lokala Siljan-pendel-chauffören som aka endast mellan Borlänge och Falun och samtidigt har den "normala" chauffören sin paus i Borlänge resecentrum.
Efter insats fortsättas Siljan-chauffören med en annan lokala linje.
Denna lösning är oftast bäst om man har linjer/omlopp med ca. 9-10 timmer körstid.

Andra lösning för 11-12 timmers linjer är "växel-chauffören". Nr. 1 kör ca. 4 timmer, der komma Nr. 2 i bus och kör ca. 1-2 timme och Nr. 1 har sin paus i bussen och fortsätter därfefter vidare 4 timmer. Samtidigt kör Nr. 3 bussen i andra riktning ca. 2 timmer senare och Nr. 2 (växel-chauffören) kör 1-2 timme i mitt fra linjen och Nr. 3 fortsättas ca. 4 timmer.
Det betyder Nr. 1 och 3 kör varje dag en väldigt lang linje och Nr. 2 kör denna kortare stycken mitt i mellan ca. 1-2 timmer tur och retur varje dag. Sa har man endast 3 chauffören och kan ha en riktgt express-tidtabell utan uppehall/paus- tidsförlust för passagereren.

I Tyskland kör Onebus.de normalt med 2 italienska chauffören i varje buss - men om tillfälligt saknas en fra denna chauffören blir denna systemet änvänds och en chaufför klippa av vid en passande mack direkt vid motorvägen och vänta där till bussen kommer i andra riktning - det kan händer ocksa mitt i natten vid Porta Westfalica f.ex.  . Det är stor konkurranse f.ex. pa sträkningen Berlin-Dortmund - om man har endast 1 chauffören och det tar längre än 5:50 timmer blir det ej lätt med biljettbokningar.

Björn Ax

Citat från: busexperte skrivet 24 juli 2014, 19:03:21 PM
Tänkbart är en lokala Siljan-pendel-chauffören som aka endast mellan Borlänge och Falun och samtidigt har den "normala" chauffören sin paus i Borlänge resecentrum.
Efter insats fortsättas Siljan-chauffören med en annan lokala linje.
Denna lösning är oftast bäst om man har linjer/omlopp med ca. 9-10 timmer körstid.

Ja detta sätt används av oss i nuläget. Vi åker från viking upp till Borlänge där en transferbuss tar resenärer från Borlänge till Falun medans vi har rast i Borlänge. Fungerar bra. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2014, 19:18:38 PM
Ja detta sätt används av oss i nuläget. Vi åker från viking upp till Borlänge där en transferbuss tar resenärer från Borlänge till Falun medans vi har rast i Borlänge. Fungerar bra. :)

Varför transferbuss och inte fortsätta med bussen från Stockholm efter förarbyte? Samme förare kör lämpligen tillbaka den bussen till Borlänge, där "ordinarie förare" tar över.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2014, 19:55:24 PM
Varför transferbuss och inte fortsätta med bussen från Stockholm efter förarbyte? Samme förare kör lämpligen tillbaka den bussen till Borlänge, där "ordinarie förare" tar över.

Lär ju bero på att man inte är bekväma att köra andras bussar, brukar ju inte vara helt ovanligt.