Veolia stäms för diskriminering

Startat av 1896, 26 september 2011, 13:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Robert T

Kommer sluta med förlikning och 50 000kr till offren.

1896

#2
Om någon sitter och plingar hela tiden, så att man får stanna, och ingen går av, då blir man ju förbannad till slut, det spelar ju ingen roll vem som gör det, här skriker man "diskriminering" bara för att det inte var Svenskar....

Bussföraren skrek något som uppfattades som: -"Åk tillbaka till Talibanland", hade det varit ungdomar hade han skrikit: -"ungj***ar".  :P

swedebear

Visst blir man förbannad, ingen tvekan, men om vi utgår från att resenärens utsaga är sann, vilket vi inte vet, eftersom vi inte vet chaufförens sida av det, så får man kanske tänka sig lite för trots att man blir förbannad. Bussen tappar ju en massa tid, man får väl nästan utgå ifrån att medpassagerarna också vart lite sura efter ett tag, det skulle iaf jag bli. Ytterligare en aspekt är ju självklart att en eller två gånger kan det ske av misstag men hela tiden...njae....
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

JDS

Lätt att vara efterklok, men det enda man egentligen kan göra om folk plingar upprepade gånger i en fullsatt vagn är väl att stanna vid varje hållplats och ge folk ordentligt med tid för att kliva av, om ingen verkar vilja kliva av kan man eventuellt säga i högtalaren att "det verkar vara någon som vill gå av, kan ni försöka hjälpa till så att de kommer av lättare" och om det fortfarande inte händer något får man kanske upprepa det vid ett par hållplatser innan de tröttnar. Det roliga är ju att reta upp föraren, kan vara bra att komma ihåg...

swedebear

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2011, 14:50:15 PM
.

Bussföraren skrek något som uppfattades som: -"Åk tillbaka till Talibanland", hade det varit ungdomar hade han skrikit: -"ungj***ar".  :P

Hade det uppfattas som diskriminering om han hade gjort det till ungdomar...
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Micke.L

Men om han nu skrek "åk tillbaka till talibanland" så var det jäkligt korkad, förbannad eller ej. Räcker väl med att säga till att sluta trycka på knappen på ett vänligt men bestämt sätt. Lite oklart dock varför det här paret skulle ha suttit och tryckt på knappen med flit..

yngrot

I vissa bussar är det lätt komm,a åt stannarknappen av misstag exvis på våra 8500 när folk går upp till bakre delen händer det ofta att dekommer åt knappen även platsen bakom förarn händer det att folk lutar sig mot stödet vid sidan och då är amrn på knappen hela tiden har jag märkt  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Jag hade missat att det var 100 000kr per person så Veolia krävs på 200 000kr i skadestånd!  :o

Detta kan jämföras med praxis för skadestånd för en våldtäkt som är 75 000kr.

Man kan ju fråga sig vem som blev mest kränkt, den våldtagna flickan eller den förolämpade invandraren.

Micke.L

Är ju en skämtsumma de begär. Jag blir förvånad om de får över 10.000.

Robert T

Citat från: Micke.L skrivet 27 september 2011, 17:11:08 PM
Är ju en skämtsumma de begär. Jag blir förvånad om de får över 10.000.

Du läser inte media? Denna romska kvinna fick 65 000kr för att ha blivit anklagad för stöld. http://www.expressen.se/1.319335

1896

Tycker att det är provocerande, när det skriks "diskriminering" så fort en icke svensk drabbas av något.  >:(

mushkot

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 september 2011, 18:54:55 PM
Tycker att det är provocerande, när det skriks "diskriminering" så fort en icke svensk drabbas av något.  >:(
"Vi svenskar" är då ännu värre på att gnälla om kränkningar hit och dit, tycker då jag iaf.

1896

Det går till överdrift.

(Fast jag är skadeglad när det drabbar Veolia.)  :D

JDS

Jag tycker att saken är värd att tas på allvar (hur det nu än har gått till i verkligheten), och en anmälan kan precis gärna drabba Keolis eller Arriva eller något annat bussbolag nästa gång.