Där JLT och Ötraf möts [Bild]

Startat av Tobias, 28 maj 2020, 01:02:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

I Sommen möts både Jönköpings Länstrafik och Östgötatrafiken med sina linjer 155 Tranås-Sommen (någon enstaka tur till Boxholm) resp. 655 Mjölby-Boxholm-Sommen och kl 14.55 avgår en buss åt vardera håll härifrån. De möts såklart även i Tranås, Eksjö och någon enstaka gång även i Österbymo.

Här en bild från ett möte mellan Aneby Buss 8639 och Bliva Buss 8316 i just Sommen den 20 maj i år. Båda länstrafikbolagen är dessutom igång med byte av färgsättningar.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

virtual1

Personligen kan jag ju tycka att man borde kunnat införa en smidigare lösning här - Tranås och Mjölby är knappt 2,5 mil från varandra - så att köra en länsöverskridande linje mellan orterna torde väl inte vara alltför långsökt, istället för att behöva byta? Östgötatrafiken kör ju längre sträcka mellan Norrköping->Linköping med buss iaf t.ex.

Maven

Några få länsöverskridande resenärer skulle förstås ha nytta av det. Men resenärerna mellan Tranås och Mjölby åker ju normalt pendeltåget, som även har uppehåll i Boxholm.

virtual1

Jag tänkte mer att nyttan skulle ligga för länstrafikbolagen än för resenärerna, nu vet jag ju inte hur omloppen ser ut i området - men i teorin borde man väl kunna spara in både en förartjänst (eller delar av för nån av bolagen) och kanske ett fordon?

B10M

Citat från: virtual1 skrivet 28 maj 2020, 08:13:54 AM
Personligen kan jag ju tycka att man borde kunnat införa en smidigare lösning här - Tranås och Mjölby är knappt 2,5 mil från varandra - så att köra en länsöverskridande linje mellan orterna torde väl inte vara alltför långsökt, istället för att behöva byta? Östgötatrafiken kör ju längre sträcka mellan Norrköping->Linköping med buss iaf t.ex.
JLT och Ötraf är inte värdens mest samarbetsvilliga aktörer, de klarar ju inte ens av att köra genomgående tåg i Tranås längre...

Ulf Berlin

Ötraf bussen har framdörren öppen,men knappast för resande?/Ulf

Walter

Kanske för att prata med föraren av andra bussen
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Båda sitter på sina platser...
Det är väl påstigning bak även på Ötrafs landsbygdslinjer?
Trevlig bild f ö som man ofta har tänkt att åka till :)/Ulf

Walter

Ja han får väl ropa på den andra chauffören
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tobias

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 maj 2020, 11:30:58 AM
Båda sitter på sina platser...
Det är väl påstigning bak även på Ötrafs landsbygdslinjer?
Trevlig bild f ö som man ofta har tänkt att åka till :)/Ulf

Tack för det! :)
Så som jag har förstått det så är det frivilligt att ha påstigning enbart bak och avspärrning i bussen. Det finns alltså inget "tvång" att ha banden i bussen utan det är upp till resp. chaufför hur denne vill göra men mig veterligen så körs i princip alla turer med påstigning bak och avspärrad framdel av bussen.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

bussgrabben

Jag tycker det ser ut som att fönstret på förarsidan är öppet också. Han kanske helt enkelt vädrar bussen? Jag ser inte direkt någon ringlande kö av passagerare som närmar sig framdörren.

När jag vill vädra ur min bil brukar jag öppna dörrar/fönster på bägge sidor av bilen.

Ulf Berlin


Bernt Talbrant

#12
Det är väl Bliva - i varje fall är det ju deras buss på bilden.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ulf Berlin

Svårt att se dess reg nummer ;)/Ulf

Bernt Talbrant

Visst - men jag läste texten som Tobias skrivit.  :)