Udda norsk Scania...

Startat av Esbjörn, 20 juli 2007, 01:31:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

Stabilare gång i upplyft läge, än med stödaxel bak, t ex på korta dragbilar och sopbilar (som är baktunga), men orsaken till konstruktionen på denna buss är jag osäker. Jag har sökt på nätet och en anledning är att med bakmotor blir det högre tryck på drivaxeln även i nedsänkt läge med pusheraxel vilket gör att framkomligheten ökar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Esbjörn skrivet 20 juli 2007, 22:39:40 PM






Funderar lite på strålkastarna på de här bussarna. Visst är detta exakt samma strålkastare som Mercedes hade på sina bilar i början på 1970-talet? Kan Arna och VBK ha haft något samband med Mercedes? Eller var det så att Mercedes köpte strålkastare av någon tillverkare som t ex Hella som i sin tur egentligen hade friheten att sälja sina produkter till vem som helst?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2007, 00:27:25 AM


Funderar lite på strålkastarna på de här bussarna. Visst är detta exakt samma strålkastare som Mercedes hade på sina bilar i början på 1970-talet? Kan Arna och VBK ha haft något samband med Mercedes? Eller var det så att Mercedes köpte strålkastare av någon tillverkare som t ex Hella som i sin tur egentligen hade friheten att sälja sina produkter till vem som helst?

Nej, inte fanns det något samband med Mercedes.

Det finns mängder med exempel på bussar där man använt lysen från personbilar.
Kutter Deca hade bakljus från Volvo 740.
Helmarks småbussar hade framljus och blinkers från Volvo 740.
Berkhof hade ett antal år framljus från Saab 900.
Drögmöller hade väl bakljus från MB S-klasse (70-tal)
Setra 3-serien TROR jag har bakljus uppe vid taket som härstammar från VW Corrado, Vento eller vad gröne det nu var för modell.
Lahti 300-serien hade framljus från MB W123 (vanliga "taxi"-Mercamodellen från 1976-85).

...ja, listan kan bli betydligt längre...

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 21 juli 2007, 00:45:21 AM
...ja, listan kan bli betydligt längre...

LAY135, en DeltaPlan Express -82 = Fler Mercedesdetaljer. Blinkers av nyare modell än föregående bild: