Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5

Startat av Fredrik Gelin, 18 maj 2018, 17:13:10 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Som noterats i andra trådar har Arriva börjat tursätta de nya MAN-bussarna i Norrort på linje 670.

Igår observerades 6917 och idag 6921 vid Tekniska Högskolan, "tyvärr" skyltade ej i trafik.
Från Roslagsbanan såg jag även 6920 vid Universitetet södra.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mr.Omsi


homer

Finns de minsta lilla chans eller antydan att SL skulle (till kommande avtal) prioritera något högre komfort och göra några avsteg på tillgänglighetskraven så vi kan slippa njurbälte och stadsbussar på motorvägslinjer?

Värmdöborna har ju i 8 år fått stå ut med dessa (i de flesta resenärsögon) mycket opassande bussar, och nu alltså även Vaxholmsborna. Vill man få nöjda kunder är iallafall min åsikt att man måste fokusera mycket mera på komforten för sina resenärer

Jo

Citat från: homer skrivet 18 maj 2018, 18:51:36 PM
Finns de minsta lilla chans eller antydan att SL skulle (till kommande avtal) prioritera något högre komfort och göra några avsteg på tillgänglighetskraven så vi kan slippa njurbälte och stadsbussar på motorvägslinjer?

Värmdöborna har ju i 8 år fått stå ut med dessa (i de flesta resenärsögon) mycket opassande bussar, och nu alltså även Vaxholmsborna. Vill man få nöjda kunder är iallafall min åsikt att man måste fokusera mycket mera på komforten för sina resenärer

Ja man skulle ju även få fler sittande resenärer i en regionalutrustad icke ledbuss. Nackdelen är väl att då att man kan ta färre än de ca 60 stående som dessa stadsbussar är registrerade för samt att de kanske blir svårare att manövrera i stadstrafik. Ni som kör i området, blir det bökigt att komma fram med en icke-ledad 14,5 - 15 meters buss på de aktuella linjerna? Eller behöver man de 60 ståplatserna så mycket så att man skulle behöva utöka turtätheten med regionalbussar med fler sittplatser men färre ståplatser?

buskörare

Citat från: Jo skrivet 19 maj 2018, 08:06:17 AM
Ja man skulle ju även få fler sittande resenärer i en regionalutrustad icke ledbuss. Nackdelen är väl att då att man kan ta färre än de ca 60 stående som dessa stadsbussar är registrerade för samt att de kanske blir svårare att manövrera i stadstrafik. Ni som kör i området, blir det bökigt att komma fram med en icke-ledad 14,5 - 15 meters buss på de aktuella linjerna? Eller behöver man de 60 ståplatserna så mycket så att man skulle behöva utöka turtätheten med regionalbussar med fler sittplatser men färre ståplatser?

Jag som kör 670 nästan dagligen anser att det behövs ledbussar. Vi har till och från mycket barnvagnar/rollatorer/packning och en boggi har mindre plats för sånt. B9:orna med extra barnsvagnsplats bak är perfekta.

buskörare

5 st är (eller ska vara, vi bråkar fortfarande med trafikledningen om det) stationerade i Vaxholm. De andra står i Täby. 

Mikael T Nilsson

Tack för fina bilder!
Jag har hittills observerat följande blå MAN i trafik i Norrort:
6915, 6917, 6918, 6919 & 6924.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 maj 2018, 23:18:39 PM
Tack för fina bilder!
Jag har hittills observerat följande blå MAN i trafik i Norrort:
6915, 6917, 6918, 6919 & 6924.

6916 och ovan förevigad 6921 finns också. Igår fick 6924 åka bärgare hem av okänd anledning. Det är nått knas med adblue-delen, antingen slukar dom adblue, har pytteliten tank eller så är det givarfel.

buskörare


Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna! Då är 6915-21 & 24 i linjetrafik nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost


buskörare

Citat från: Peter Rost skrivet 23 maj 2018, 07:08:18 AM
Hur var körupplevelsen?

//Peter

Det är så mycket småfel som stör. Nya bussar och ändå så mycket saker som krånglar. Men eftersom det är fungerande AC, så är man väl lättflirtad för tillfället.

Men visst, när man är uppe i 80 och kör så är den helt okej. Motorn är stark, det märks i backarna där den inte sackar mycket. Bränslesparningsgrejen i början är hopplös dock.

igel

Citat från: buskörare skrivet 23 maj 2018, 14:50:57 PM
Det är så mycket småfel som stör.
Listar några.
Bränslebesparingen vid start, (förlorar kanske 3min Stockholm-Vaxholm).
Den otroligt långsamma dörröppningen av framdörren (Stanna-Vänta-Vänta-Öppna).
De o-täta framdörrarna.
Den väldigt mjuka fjädringen.
Ad-blue-förbrukningen.


buskörare

Citat från: igel skrivet 23 maj 2018, 15:31:18 PM
Listar några.
Bränslebesparingen vid start, (förlorar kanske 3min Stockholm-Vaxholm).
Den otroligt långsamma dörröppningen av framdörren (Stanna-Vänta-Vänta-Öppna).
De o-täta framdörrarna.
Den väldigt mjuka fjädringen.
Ad-blue-förbrukningen.

Adblue-problemet ska vara givarfel.
Bränslebesparingen är hemsk! När jag gick ecodriving när det begav sig, så skulle man fort upp i hastighet från stopp. Det var bättre än att sakta accelerera hade man kommit fram till. Så detta förstår jag inte alls.

Listar några till:
Stannarskylten bak som lyser så svagt att resenärerna tror att stannarknapparna är ur funktion. Det är tydligen beställt nya, men ändå.
FM-radion verkar har dålig mottagning, jag har fått lyssna på P4 Stockholm, P4 Uppland och P4 Västmanland samt att en kollega fick lysna på P4 Dalarna. Den byter ju kanal konstant!
Om vi ska ropa ut nått i bussen blir det rundgång.
Bakdörrarna står öppna för länge på automaten.

buskörare