Fabrikat?

Startat av BD, 04 september 2016, 11:59:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Från järnvägsmuseums Samlingsportal där inga uppgifter lämnas.

WalleW

Hmmm... :-\

Det här ska bli spännande. Hoppas någon vet...

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! Instämmer med Walle! Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....!  Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare!  Hälsn. BengaB40

WalleW

Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2016, 21:31:03 PM
Här får man nog börja med uteslutningsmetoden: Varken ScV eller Volvo om man dömer efter konstruktionen och det som syns av instrumentpanel och ratten med smala fyra ekrar.....!  Får en känsla av något tyskt fabrikat 40-tal, direkt efter kriget! Hoppas någon nystar vidare!  Hälsn. BengaB40

Så långt är jag med...
Men kan man utesluta en Greyhound-variant.. :-\?

/   M v h   Walle


WalleW

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 september 2016, 17:55:29 PM
Ratten är väl ganska lik den här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MAN_Postbus_Cockpit_09052009.JPG

Förvisso är den det...
Fyr-ekrade rattar var väl inte precis ovanliga för tunga fordon vid den här tiden.
Däckmönstret är väl ett vanligt förekommande "efterkrigs-mönster" och är inte till någon större hjälp för att finna gåtans lösning...

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Växellådan verkar sitta framför bakaxeln om jag ser rätt! Dessutom är chassit avsett för högertrafik.

Niklas Bygdestam

Ja det är vänsterstyrt. Om nu detta chassi är från tiden före 1963 då man bestämde sig för högertrafik, är det säkert att detta chassi verkligen användes på en svensk buss? Det kan inte vara något utländskt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BengaB40

Hej! Intressant med närbilden av MAN-ratten som Harald hittade! När jag pressar minnet så hade även de tyska lastbilarna av märkena Magirus-Deutz, Henschel och även Mercedes liknande sådana, som man kunde skåda i Sverige, både svarta och vita, långt in på 50-talet. Jakten fortsätter när det gäller buss-chassiet!  Hälsn. BengaB40

Mr H

Är det en längsstående bakmotor?

Mr H

BengaB40

Hej! Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?!  Hälsn. BengaB40

WalleW

Citat från: Mr H skrivet 06 september 2016, 13:33:33 PM
Är det en längsstående bakmotor?
Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 06 september 2016, 15:11:44 PM
Ja, nog ser det ut så på bilden! Måste ha stulit mycket utrymme i bussen?!  Hälsn. BengaB40

Det var därför jag i ett tidigare inlägg undrade om man kunde utesluta en Greyhound-variant. Hade inte några längsgående bakmotor..?

/   M v h   Walle


WalleW

Citat från: almeli skrivet 06 september 2016, 20:34:49 PM
Mitt forslag er Vanajan Autotehdas
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
se avsnitt nr 11 eller bla nedover denne siden:
https://myntransportblog.com/2014/11/29/vanaja-vanajan-autotehdas-1943-1968-finland/

Jaha ja... "Vi" börjar närma oss mysteriets upplösning kanske...
Jag visste inte att Vanajan tillverkade busschassier också.

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Om det är en Vanaja törs jag inte yttra  mig om, men Vanaja bussar var rätt vanligt förekommande i Finland  Motorer från AEC och Leyland.