SJ/Solna-Capitol inredning färger?

Startat av LYR, 31 juli 2016, 11:47:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då? SS H20 som "Volvo-Capitol" är nog en efterkonstruktion. SS H20 var illa omtyckta av SS-personalen, var försvinnande få i relation till Scaniaflottan, och personal som råkade ut för de önskade nog att de skulle varit helt försvunna. De stog väl avställda vissa somrar på 60-talet, alla eller enstaka vagnar, men fick en renässans sommaren 1967 i samband med bussbristen inför dagen H. Förutom de "klassiska" linjerna 59 och 73, och ströturer på andra linjer,  fick de då trafikera den nyare linjen 31 mellan Östermalmstorg och Frihamnen.

Mr H

WalleW

Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:46:43 AM
Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då?
Mr H

SJ´s "Volvo-Capitol", eller "Tvätt-bräda" som den tydligen också kallades, var på tapeten här på forumet i höstas. Vi hade några hemma i Solna/Sumpan, men om de fanns hos SS eller andra bolag vet jag inte. Jag vidarebefordrar frågan till våra experter inom området... :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66809.0.html

/   M v h   Walle

Greger Larsson

Citat från: Mr H skrivet 06 augusti 2016, 10:46:43 AM
Hur är det med uttrycket "Volvo-Capitol" d.v.s det som uppfattas som Volvos svar på Scanias Capitoler. SJ:s Raketer etc.?
Att uttrycket använts inom SJ tycker jag mig ha förstått på bl.a Uffe E men numera kallas ju även SS H20 i vissa forum för "Volvo-Capitoler".Men jag kan inte påminna mig att jag hört "då det begav sig" någon på SS använda det uttrycket om H20, kanske någon som kommer från SJ då? SS H20 som "Volvo-Capitol" är nog en efterkonstruktion. SS H20 var illa omtyckta av SS-personalen, var försvinnande få i relation till Scaniaflottan, och personal som råkade ut för de önskade nog att de skulle varit helt försvunna. De stog väl avställda vissa somrar på 60-talet, alla eller enstaka vagnar, men fick en renässans sommaren 1967 i samband med bussbristen inför dagen H. Förutom de "klassiska" linjerna 59 och 73, och ströturer på andra linjer,  fick de då trafikera den nyare linjen 31 mellan Östermalmstorg och Frihamnen.

Mr H

Känner att jag kanske är medskyldig till att felaktigt ge H20 epitetet Volvo-Capitol.
Tror det var i en fb-grupp det visades en H20-bild och flera skrev att "det där är en Capitol" som jag försökte rätta till det med att det var Volvos motsvarighet. Men som sagt Volvo-Capitolerna fanns hos SJ och inte hos SS.

BengaB40

Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden!  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 06 augusti 2016, 21:08:32 PM
Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden!  Hälsn. BengaB40

Gemene man/kvinna använde nog inte ens ordet Capitol om bussarna. Begreppet "Volvo-Capitol" var nog endast det lite småspydiga öknamnet som förarna vid SJ använde då de tyckte att Volvo gjort ett försök att matcha Capitolen. Vad förarna vid SS kallade H20 vet jag inte, men det var säkert något betydligt mindre smickrande......

BengaB40

Hej Björn! Men tänk vad en medelålders stockholmare då fått uppleva som passagerare av olika varianter sedan förra sekelskiftet! De, i denna kategori, som jag umgicks med berättade mer än gärna om allt det nya sämre med Metropol och Capitolbussarna, som enmansbetjäning, ryckig gång, för få sittplatser och ingen plattform bak dessutom. Metropol eller Capitol var det säkert inte många som kunde skilja på, men båda namnen lärde man sig rätt snabbt, blev mer eller mindre skällsbegrepp i diskussionerna om den stockholmska kollektivtrafiken! Min minnesbild i alla fall! :)  Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 06 augusti 2016, 21:08:32 PM
Hej! Eftersom jag upplevde både ScV-Capitolerna och Volvo B657:orna vid introduktionen 1955-56 i Stockholmstrafiken som passagerare, tycker jag inte det är konstigt att även de sistnämnda kallades för Capitoler av gemene man/kvinna, "morbror Ruben och faster Agda" som fullständigt gav f...n i om det det var ett ScV- eller Volvo-emblem i fronten! Bakmotor eller mittmotor saknade också betydelse! Hade bussen en gul snibb i fronten och den då fantastiska nyheten med tänkande dörrar, där man skulle ställa sig på första fotsteget för att bli utsläppt på trottoaren så var det en Capitol, punkt slut! :) Själv var jag inte så noga med benämningen "Capitol" då, men förstår nu 60 år senare att det var stöld att använda namnet i Volvo-sammanhang. Fick nästan glädjefnatt när jag första gången fick se och åka i en H20, som visserligen senare fick öknamnet "Åbäke" av chaufförerna. Motorljudet och den vackra ratten var skillnaden!  Hälsn. BengaB40

"Volvo Åbäke" har jag också ett minne av att SS-personalen kallade H20. Men ställde man sig inte på första fotsteget på H20 också för att bli avsläppt även om dörrarna var fotocellmanövrerade? Jag har dessutom ett minne av att det unikt nog för fotocellmanörering var separata öppningar för utgångsdörrarna d.v.s en fotocelldel för varje dörrdel. Kul med H20 var att konduktörsplatserna fanns kvar ända till slutet men jag har ett minne av att vid inte helt fullvuxen ålder så var det det ganska svårt att se ut genom de högt placerade fönstren. Däremot satt man som en kung i Scaniornas baksäten speciellt kalla vinterdagar på den mysigt varma motorn!

Mr H

BengaB40

Hej Mr H! Hittade en presentation av SS's Volvo B657 i tidskriften RATTEN. Rubrik: "Volvo-buss med tänkande dörrar". Bussens "tankeverksamhet" är koncentrerad till dörrarna, som dirigeras av fotoceller. Anordningens ljusstråle bryts och dörren öppnas när passageraren stiger ned på första fotsteget. Dörrarna kan ej öppnas under gång, men då passagerarna ringer för avstigning utlöses en anordning som medför att de öppnas för för första avstigande så snart bussen stannat. De står sedan öppna så länge folk passerar fotocellerna och bussen kan inte köra förrän de stängts automatiskt." Ringning för avstigning och att gå ner till första fotsteget skapade mycket förvirring under denna genialiska uppfinnings begynnelse minns jag!  Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 07 augusti 2016, 17:14:01 PM
Hej Mr H! Hittade en presentation av SS's Volvo B657 i tidskriften RATTEN. Rubrik: "Volvo-buss med tänkande dörrar". Bussens "tankeverksamhet" är koncentrerad till dörrarna, som dirigeras av fotoceller. Anordningens ljusstråle bryts och dörren öppnas när passageraren stiger ned på första fotsteget. Dörrarna kan ej öppnas under gång, men då passagerarna ringer för avstigning utlöses en anordning som medför att de öppnas för för första avstigande så snart bussen stannat. De står sedan öppna så länge folk passerar fotocellerna och bussen kan inte köra förrän de stängts automatiskt." Ringning för avstigning och att gå ner till första fotsteget skapade mycket förvirring under denna genialiska uppfinnings begynnelse minns jag!  Hälsn. BengaB40

Hej BengaB40!
Jag demonterade en sådan där utrustning på en av de två H20 som skrotades  efter dagen H (skrotades sannolikt som reservdelar till de båda bokbussarna.) Fotocellerna var delade med en fotocellvägg mellan de båda dörrfilerna. Hägglunds stog som tillverkare till utrustningen och jag lyckades även få ritningar till fotocellerna från dem.

Ja det var en brytningstid förstås för resenärerna när allt detta infördes. Fanns ju skäl säkert till att förse H15 med jättetexten "INGÅNG BAK" på vänster framflygel (se Gregersbild i inspel i H15 i väntan). Dessa förvandlades ju f.ö med hjälp av tvättarna till pappersmassa med tiden på bussarna.
Mvh
Mr H

WalleW

Överlag mycket trevliga och lärorika inlägg i denna tråd för en halv-amatör som jag  :)...

Jag förundras ofta över allt engagemang och all historisk kunskap som många av aktörerna på forumet sitter inne med.
I sammanhanget ska inte den mest negativa tolkningen göras av uttrycket "sitter inne"...

/   M v h   Walle