SJ/Solna-Capitol inredning färger?

Startat av LYR, 31 juli 2016, 11:47:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Jag har inga bilder på inredningen i SJs Solna-capitoler, vilken färg hade stolarna på säten och var väggarna gröna som SS-capitolerna?
Om någon har minnesbilder eller möjligen färgbild, vore det intressant.
/LYR

WalleW

Går det bra med minnesbilder i färg... :), om än lite diffusa..?
Solna-Capitolerna med pys-Wilson var gröna invändigt, i Järnspetten gick inredningen i brunt om jag inte minns alldeles galet...och det har ju hänt ibland... ::)...

/   M v h   Walle

LYR

Tack WalleW, men eftersom jag har bott i södra delen av Stockholm, så  har jag aldrig åkt med dessa Solna-Capitoler och inte heller lärt mig skillnaden på olika typ av växellådor - men de påverkade kanske inte interiörens färgsättning.
/LYR

Björn Forslund

Järnspetten var Capitoler typ C75 och alltså några år yngre än C70:orna. De tidiga CF:arna från samma tid hade också brunt i inredningen så det är inte omöjligt att Walle minns rätt. Den som säkert vet är Uffe Ess'en

Uffe E

CF-arna vid SJ hade brunt fram vid förarplatsen plus motorhuven, övrig inredningskulör liksom järnspetten (C75
från -59) var ljust gråaktig med gröna säten/soffor. Soffor i 32- och 34-serien för Landsortstrfiken (dörrar 1-1-0).
Separata säten vid tätotstrafiken (dörrar 1-2-0), det sistnämda gällde även 36-vagnarna (CF-66) som blev 4003-
4112 efter högerombyggnad.

Uffe E

Capitolernas säten hade mörkgrön galon och 2-ekrad Sc.V-ratt. 2755 hade samma tokmöblering som SL H22,
men byggdes om --64 till  " normalutförande" fast med dubbla stolsrader på vänster sida (som 2732, 2740-2746
och 2791-2800, lev. ett år senare jämte eftersläntraren 2732 och 2755.
                                                                                      Mvh, UE.
                                                                 

LYR

Tack för all info!
Jag har nu också i uppförstoring  studerat en bild fotograferad av Gunnar D, på en SJ/Solna-Capitol linje 112 i den sista SJ-orange lackeringen,
där de gröna stolarna  skymtar, särskilt  ryggstöden längst bak i bussen.
/LYR

WalleW

Citat från: LYR skrivet 02 augusti 2016, 07:34:18 AM
Tack för all info!
Jag har nu också i uppförstoring  studerat en bild fotograferad av Gunnar D, på en SJ/Solna-Capitol linje 112 i den sista SJ-orange lackeringen,
där de gröna stolarna  skymtar, särskilt  ryggstöden längst bak i bussen.
/LYR

Nu blev det plötsligt väldigt spännande...åtminstone för mig... :)
En orange SJ/Solna-Capitol på linje 112 )verkar skumt...(bus-skyltad ?) Fanns det över huvud taget SJ/Solna-Capitoler i orange ? T o m Raketerna var ju helgula när de kom nya...
Jag associerar genast linje 112 till SS Metropoler, och möjligen Capitoler, i SS´ varmröda färg, de hade väl också gröna stolar..?
Uffe E m fl kan säkert bringa klarhet i detta...också... :D

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Citat från: WalleW skrivet 02 augusti 2016, 16:29:58 PM
Nu blev det plötsligt väldigt spännande...åtminstone för mig... :)
En orange SJ/Solna-Capitol på linje 112 )verkar skumt...(bus-skyltad ?) Fanns det över huvud taget SJ/Solna-Capitoler i orange ? T o m Raketerna var ju helgula när de kom nya...
Jag associerar genast linje 112 till SS Metropoler, och möjligen Capitoler, i SS´ varmröda färg, de hade väl också gröna stolar..?
Uffe E m fl kan säkert bringa klarhet i detta...också... :D

/   M v h   Walle

SJ:s Capitoler hann få den nya färgen innan Dagen H, det finns flera bilder på sådana, så det är inget skumt med det. SJ hade hyrt in sig i Brommahallen så kontakterna fanns, vet inte om de var kvar där vid bildens tidpunkt dock.

Mr H

SJ-Capitolerna hyrdes in av SL under år 1967 och gick i trafik på Brommalinjerna inför dagen H.

Mr H

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2016, 21:12:59 PM
SJ:s Capitoler hann få den nya färgen innan Dagen H, det finns flera bilder på sådana, så det är inget skumt med det. SJ hade hyrt in sig i Brommahallen så kontakterna fanns, vet inte om de var kvar där vid bildens tidpunkt dock.
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2016, 21:32:27 PM
SJ-Capitolerna hyrdes in av SL under år 1967 och gick i trafik på Brommalinjerna inför dagen H.
Mr H

Tack för info!
Då fanns det, som allra oftast, en naturlig förklaring på detta också  :). Var dessa C75 Järnspett, tro..?
Jag kan ändå inte påminna mig att någonsin ha sett en SJ-orange Capitol trots den geografiska närheten till Bromma, tillgång till farsans Taunus från maj -66 samt, i samma veva, en tjej på Riksbyvägen nära Brommaplan...

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Järnspetten, C75, hade den nya fronten med samma vindruta som CF. De hamnade på Björknäs o i Södertälje. SJ sålde dem till Wallenbergs bolag.
Du kollade nog för mycket på tjejer o missade bussarna vid den tiden ;D

Uffe E

 Vill bara påpeka att de först levererade raketerna (dec-61) var de enda ljusgula (3207-3212) men fick under
-62 den nya färgsättningen. beträffande höghusen så är samtliga H15 på bilden takförstärkta. Evad gäller doggarna så var samtliga Volvo borta, såväl H11 som H12 och H13. Den sistnämda typen var springvagn och slopades -52 tätt följd av H12.     
                                                                                                                             Mvh, UE.

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2016, 23:17:27 PM
Järnspetten, C75, hade den nya fronten med samma vindruta som CF. De hamnade på Björknäs o i Södertälje. SJ sålde dem till Wallenbergs bolag.
Du kollade nog för mycket på tjejer o missade bussarna vid den tiden ;D

Ja, jag får väl erkänna att mitt största fokus vid den aktuella tiden var riktat mot andra rundade former...även dessa med "snibb"... :)

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! Som WalleW skrev tidigare finns naturliga förklaringar på det mesta hur man uppfattar det här med design i livets olika tidsfaser och skeenden! Och tack Uffe E för dina alltid pålitliga fakta både i fråga om SJ- Capitoler/Raketer samt SS- "doggarna"! Även om jag understundom också hatar datorer, är det ju suveränt att snabbt kunna bli rättad, som i fallet med slopandet av Volvo B50/52:orna!  :)  Hälsn. BengaB40