Smalspårig CF

Startat av Greger Larsson, 23 januari 2016, 18:34:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 21:25:58 PM

Arlanda-CF:arna var väl högerstyrda ända till slutet? Hur länge levde dessa kvar?

Högerstyrda CF fanns på landsortslinjer 70-talet ut skulle jag tro. Någon kanske vet mera exakt? Många av dessa bussar fortsatte sedan hos försvaret.

Greger Larsson

Citat från: Clabbe skrivet 24 januari 2016, 20:49:13 PM
Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.

Det var inga större skillnader annat än att CF66 var en högerstyrd buss, förberedd för högerombyggnad, medan CF76 var en ren högerbuss och var därmed efterträdare till CF66.
Så här i efterhand skulle man kanske också ha tänkt sig en CF56, dvs med 8-litersmotor. Det fanns ju ett sådant chassi(BF56), men då fick man välja en fristående karossör.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 januari 2016, 21:39:55 PM
Det var inga större skillnader annat än att CF66 var en högerstyrd buss, förberedd för högerombyggnad, medan CF76 var en ren högerbuss och var därmed efterträdare till CF66.
Så här i efterhand skulle man kanske också ha tänkt sig en CF56, dvs med 8-litersmotor. Det fanns ju ett sådant chassi(BF56), men då fick man välja en fristående karossör.

Mest synliga skillnad var att CF66 hade den smalare framaxeln.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 20:31:02 PM
Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?

Det var olika vid olika bussbolag. Uppsala Stads Trafik AB byggde om 180-189 som var högerstyrda helt till högertrafik med flyttad ratt och flyttade dörr. 180-183 byggdes dessutom då om från konduktörsvagnar till enmansvagnar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

När det gäller slopning av CF:ar från SL vill jag minnas att dessa slopades senast första kvartalet 1983. Huddinge och eventuellt Södertälje var sista garage med CF:ar i trafik. Dessa ställdes sedan av i Nybodahallen. - Det stod ungefär 7-8 vagnar där våren - 83 vid det sk "salutorget" till höger om rampen ner till garaget.

H41-42, och H63 (Scania Vabis SKV) slopades mycket riktigt 1984. ;)

//Peter

Clabbe

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2016, 21:48:00 PM
Mest synliga skillnad var att CF66 hade den smalare framaxeln.
"66" var för bussar mer en karossbeteckning, eller är det som Volvo BF6A annat chassi?

Björn Forslund

Citat från: Clabbe skrivet 26 januari 2016, 11:02:21 AM
"66" var för bussar mer en karossbeteckning, eller är det som Volvo BF6A annat chassi?

CF är en helbyggd buss. Beteckningen ändrades från 65 till 66 när D11 motorn kom och bl a tvåkrets bromssystem infördes. Samtidigt blev rambalkarna bockade med dubbel plåt som förstärkning inför Högerombyggnad med dörrar på båda sidorna.