GS B30 på linje 62

Startat av Gunnar D, 29 november 2015, 11:46:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B30 516 har avverkat merparten av sin aktiva trafiktjänst när den ses här vid Kärralundsgatan i nov 1985.

Mvh Gunnar

Anders Eriksson

Snygg bild! Bussen ser faktiskt ut att vara i rätt gott skick ändå trots sin 13-åriga tjänstgöring som det var 1985. När försvann de? Var väl inte så långt efter 1985?

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Eriksson skrivet 29 november 2015, 14:23:52 PM
Snygg bild! Bussen ser faktiskt ut att vara i rätt gott skick ändå trots sin 13-åriga tjänstgöring som det var 1985. När försvann de? Var väl inte så långt efter 1985?

De flesta B30 såldes/skrotades 1987. Just 516 lämnade GS 5 februari 1987, köpare ej angiven i min källa: tabellen över typerna B30, B37 och B41 som återfinns i Ringlinien nr 2/1993.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 november 2015, 23:06:43 PM
De flesta B30 såldes/skrotades 1987. Just 516 lämnade GS 5 februari 1987, köpare ej angiven i min källa: tabellen över typerna B30, B37 och B41 som återfinns i Ringlinien nr 2/1993.
//Jonas G

Tack för info! Jag antog att det fanns i Ringlinien men visste inte i vilket nummer. Finns det en förteckning över artiklar i något nummer av Ringlinien?

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 30 november 2015, 10:28:21 AM
Tack för info! Jag antog att det fanns i Ringlinien men visste inte i vilket nummer. Finns det en förteckning över artiklar i något nummer av Ringlinien?

/Gunnar
Inte såvitt jag vet. Jag har börjat på ett sökbart register över artiklar. F.n. finns 2006/3 och nyare nummer. Jag jobbar mig bakåt när andan faller på.

http://trafikhistoria.se/Ringlinien/

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 30 november 2015, 10:41:36 AM
Inte såvitt jag vet. Jag har börjat på ett sökbart register över artiklar. F.n. finns 2006/3 och nyare nummer. Jag jobbar mig bakåt när andan faller på.

http://trafikhistoria.se/Ringlinien/

Tack för det! Berömligt arbete.

/Gunnar

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 november 2015, 23:06:43 PM
De flesta B30 såldes/skrotades 1987. Just 516 lämnade GS 5 februari 1987, köpare ej angiven i min källa: tabellen över typerna B30, B37 och B41 som återfinns i Ringlinien nr 2/1993.
//Jonas G
Om jag kommer i håg rätt såä var B37 301-321(eller 322) De fem sista hade nya målningen
och så kom B41 med nr 341 och om jag minns rätt 40 styck.
De senare hade ZF växellåda.
Av B30 så minns jag speciellt en som byggdes om till husbuss. Det är sällan man ser en ombyggnad så genomgripande. Jag bara beklagade att man valt en B30 till sådan eftersom det var problem med växellådan av Scaniatyp. Tyvärr så fanns det speciella problem med Scania CR 76/110/111M i Göteborg. Det fuktiga klimatet ,vintern som var blöt och saltet som gatukontoret lade ut gjorde att de rostade i bärande delar. Av 401-470,471-475,476-490 (CR76,CR76special och CR110) så rostade dessa så pass mycket att de blev slopade efter cirka 8 år. Några var med senare. Finns det någon som har interiörbilder från de olika serierna ?

Mr H

Citat från: S Svensson skrivet 01 december 2015, 20:43:39 PM
Av 401-470,471-475,476-490 (CR76,CR76special och CR110) så rostade dessa så pass mycket att de blev slopade efter cirka 8 år. Några var med senare. Finns det någon som har interiörbilder från de olika serierna ?

Vad är en CR76special?

Mr H
(En på CR76 svältfödd stockholmare)

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 01 december 2015, 20:43:39 PM
Om jag kommer i håg rätt såä var B37 301-321(eller 322) De fem sista hade nya målningen
och så kom B41 med nr 341 och om jag minns rätt 40 styck.
De senare hade ZF växellåda.
Av B30 så minns jag speciellt en som byggdes om till husbuss. Det är sällan man ser en ombyggnad så genomgripande. Jag bara beklagade att man valt en B30 till sådan eftersom det var problem med växellådan av Scaniatyp. Tyvärr så fanns det speciella problem med Scania CR 76/110/111M i Göteborg. Det fuktiga klimatet ,vintern som var blöt och saltet som gatukontoret lade ut gjorde att de rostade i bärande delar. Av 401-470,471-475,476-490 (CR76,CR76special och CR110) så rostade dessa så pass mycket att de blev slopade efter cirka 8 år. Några var med senare. Finns det någon som har interiörbilder från de olika serierna ?

B37: 301-322 (301 fd provbuss 331 lev. -74, 302-317 lev. -76, 318-322 med nya målningen lev. våren -77)
B41: 351-390, några levererade hösten -77 men de flesta våren -78.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr H skrivet 01 december 2015, 21:22:26 PM
Vad är en CR76special?

Mr H
(En på CR76 svältfödd stockholmare)

471-475 var levererade som halvturister, det är väl de som kallas Special.
476-490 levererades 1968 då modellbeteckningen CR76 ändrats till CR110, men det var väl precis samma buss?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 01 december 2015, 20:43:39 PM
Tyvärr så fanns det speciella problem med Scania CR 76/110/111M i Göteborg. Det fuktiga klimatet ,vintern som var blöt och saltet som gatukontoret lade ut gjorde att de rostade i bärande delar. Av 401-470,471-475,476-490 (CR76,CR76special och CR110) så rostade dessa så pass mycket att de blev slopade efter cirka 8 år. Några var med senare. Finns det någon som har interiörbilder från de olika serierna ?

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 december 2015, 00:06:12 AM
471-475 var levererade som halvturister, det är väl de som kallas Special.
476-490 levererades 1968 då modellbeteckningen CR76 ändrats till CR110, men det var väl precis samma buss?
//Jonas G

B43 blev bara c:a 8 år, kan det verkligen stämma? Finns väl uppgifter i något nummer av Ringlinien.

Intressant att 471-475 kom som halvturister, blev väl ombyggda när GS fick B44 från Linjebuss något år senare.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 02 december 2015, 08:52:38 AM
B43 blev bara c:a 8 år, kan det verkligen stämma? Finns väl uppgifter i något nummer av Ringlinien.

I den förträffliga Ringlinien, nr 4/85, anges att B43 såldes 1979-1983. Blev alltså ca 12-15 år vid GS.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 december 2015, 00:06:12 AM
471-475 var levererade som halvturister, det är väl de som kallas Special.
476-490 levererades 1968 då modellbeteckningen CR76 ändrats till CR110, men det var väl precis samma buss?
//Jonas G

OK, tack!

Mr H

S Svensson

Av CR76/110 gick det enbart ett antal exemplar i trafik på slutet. Jag är ganska säker på att flera av dem ställdes av på grund av rostskador.

Kanske någon kan redogöra för GS beredskapsuppställda bussar. Det fanns nämligen bussar som var ställda och inte gick i trafik.

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 02 december 2015, 20:29:25 PM
Av CR76/110 gick det enbart ett antal exemplar i trafik på slutet.

Det var nog sannolikt men när var då "slutet"? Knappast 1975-77 i alla fall.
Jag gjorde en snabb koll i negativpärmen och fann att hösten 1979 gick 424 och 480 i trafik och i jan 1981 kunde 442, 448 och 482 ses i trafik. Dessa år var jag inte så flitig fotograf.

/Gunnar